מודי'ס מענישה את איטליה על תוצאות משאל העם?

אזרחי איטליה בחרו לדחות בתחילת השבוע את הצעתו של ראש ממשלתם לבצע רפורמה בממשל. הייתה זו הצבעת אי אמון שהביאה להתפטרותו. הבוקר מודיעה חברת הדירוג הבינלאומית על הורדת תחזית דירוג האשראי של המדינה

אחד מסניפי הבנק הממשלתי ברומא. צילום: francesco carniani | שטארסטוק

המשאל ועונשו? חברת דירוג האשראי 'מודי'ס' הודיעה כי היא מורידה את תחזית הדירוג של איטליה בעקבות תוצאות משאל העם במדינת המגף. במשאל העם שנערך בתחילת השבוע, דחו אזרחי איטליה את הרפורמות שביקש ראש הממשלה מתיאו רנצי לבצע בממשלה.

רנצי, איש שמאל, סנדל את עצמו כאשר הודיע קודם המשאל כי יתפטר במידה והצעתו תידחה. התפטרותו אמש תביא לקיום בחירות חדשות, ככל הנראה בפברואר, בהן צפוי כוחן של מפלגות הימין הבדלניות להתחזק משמעותית. מה שמעלה סימני שאלה לגבי המשך חברותה של איטליה באיחוד האירופי ובגוש האירו.

אמנם נכון שמודי'ס לא הורידה את דירוג האשראי של איטליה, שגם כך אינו גבוה ועומד על BAA2, אך הורדת תחזית הדירוג מיציב לשלילי, עשויה להצביע על כוונתה של מודי'ס להוריד את הדירוג בעקבות תוצאות הבחירות בעוד כשלושה חודשים.

בהודעת החברה נכתב כי "קיים חשש שאיטליה תהיה חשופה בתקופה הקרובה לזעזועים כלכליים". הבעיה המרכזית עמה תידרש להתמודד הממשלה החדשה (כמו גם זו הנוכחית), היא משבר החובות המאיים למוטט את המערכת הבנקאית באיטליה ובמיוחד את הבנק שנמצא בבעלות הממשלה – Monte dei Paschi di Siena.

הבנקים האיטלקיים חייבים מעל 300 מיליארד אירו, ונכון להיום נראה כי אין מי שיחלץ אותם. גלי ההדף של קריסת מערכת הבנקאות באיטליה עשויים להשפיע על גוש האירו, האיחוד האירופי והעולם כולו.

כתיבת תגובה