הותמ"ל תוארך בארבע שנים, מטה התשתיות יבוטל

אושרה הצעת החוק של שרת הפנים להארכת פעילות הותמ"ל • הוועדה תתמקד בתכניות פינוי בינוי, מתחמים סביב תחנות מטרו וביישובי החברה הערבית והחרדית • ארגוני הסביבה מתנגדים לבנייה בשטחים פתוחים אך מכירים בנחיצות ההתחדשות העירונית וצרכי הבנייה לחברה הערבית והחרדית • מטה התשתיות הלאומיות במשרד האוצר בוטל בשל "כפל רשויות"

עו"ד שלומי הייזלר | צילום: יח"צ

ועדת שרים לענייני חקיקה אישרה היום (ב') את הצעת החוק של שרת הפנים, איילת שקד להארכת חוק הותמ"ל ב-4 שנים נוספות תוך מיקוד של פעילות הועדה בתכניות פינוי בינוי, מתחמים סביב תחנות מטרו וביישובי חברה ערבית וחרדית.

החוק יועבר לדיון בוועדת הפנים של הכנסת ומשם להצבעה במליאה.

תשעה שרים תמכו בהצעה, ואילו השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג התנגדה להצעה בשל הפגיעה בשטחים פתוחים וחקלאיים, לדבריה.

זנדברג טענה כי בנייה בשטחים פתוחים תעצים את הסכנה להצפות, כמו אלה שקורות עתה בעולם, בשל העובדה ששטח פתוח צובר חלחול מים, והבנייה עליו תצמק את השטחים הפתוחים. זנדברג אף שיגרה לבנט מכתב הבוקר בו קראה להכיר במשבר האקלים באיום אסטרטגי על ישראל.

הוועדה שהוקמה מכוח החוק לקידום הבניה במתחמים מועדפים לדיור (חוק הותמ"ל), שנכנס לתוקפו במחצית השנייה של שנת 2014, הצליחה להגדיל את היצע יח"ד באופן חסר תקדים. עד כה אישרה הוועדה 261 אלף יחידות דיור ב-88 תכניות וזאת בפרק זמן ממוצע של פחות משנה, באזורי ביקוש וכן בפריסה ארצית רחבה, הן עבור החברה הכללית, ביישובי חברה ערבית, חברה חרדית ובתכניות הכוללות התחדשות עירונית.

הותמ"ל, מהווה כיום מרכיב משמעותי בפעילות הממשלתית להגדלת היצע המגורים. עד כה, מיום הקמתה אישרה הועדה תכניות בכל רחבי הארץ, תוך הקפדה מקצועית על תהליכי תכנון איכותיים, שיאפשרו סביבת חיים ראויה ובת קיימא, התייחסות לפתרונות תשתית, דיור בהישג יד, ובשילוב מגורים עם מסחר ותעסוקה. כבר כיום ניתן לצפות בתכניות רבות של הוועדה אשר מיושמות בשטח כאשר בתכניות הכוללות למעלה מ-60,000 יח"ד החלו עבודות פיתוח והכשרת הקרקע, ועשרות אלפי יחידות דיור נמצאות בתהליך יציאה לשיווק.

הצעת החוק כוללת מספר שינויים, בראש ובראשונה מיקוד של פעילות הועדה בתכנון בפנים הערים – ייעול המסלול של ההתחדשות העירונית, מסלול חדש של פיתוח מתחמים בסמוך למערכת הסעת המונים (מטרו), בנוסף על מסלול קידום תכניות בחברה הערבית מוצע מסלול חדש עבור תכנון לאוכלוסייה החרדית. בנוסף דוייק מסלול המתחמים המועדפים לדיור למתחמים עם סף כניסה של 1050 יח"ד, למתחמים בעלי חשיבות לאומית לקידום בוועדה תוך קביעה כי מספר המתחמים שיאושרו במסלול האמור לא יעלה על 15 מתחמים בשנה.

שרת הפנים איילת שקד הודיעה לפני כחודש, כי עו"ד שלומי הייזלר (48) תושב בית שמש, יכהן כיושב ראש מטה התכנון הלאומי – תפקיד הכולל את ראשות המועצה הארצית לתכנון ולבניה, ראשות הות״ל והותמ״ל, והממונה על יור"י הועדות המחוזיות ועל ועדות הערר המחוזיות.

מהחברה להגנת הטבע נמסר, כי "הממשלה החדשה הבטיחה שינוי והיא אכן קיימה – אלא שלצערנו, מדובר בשינוי לרעה. ממשלה שרוצה לעשות שינוי, צריכה לבטל ולגנוז את היוזמות הרעות והמזיקות, של הממשלות שקדמו לה ולא להמשיך אותן. החברה להגנת הטבע תמשיך לפעול, בכלים המקצועיים והציבוריים שברשותה, לביטול פעילות הוועדה".

שרת הפנים, איילת שקד: ״בתקופה בה מחירי הדיור מזנקים וישנו צורך ממשי בקידום תוכניות איכותיות למגורים ברחבי המדינה – חוק הותמ״ל נחוץ מאי פעם ובעל חשיבות ראשונה במעלה. חוק הותמ״ל מייצר יותר תחרות לוועדות המחוזיות וכתוצאה מכך הן מתייעלות, החזרת פעילותו לסדר היום הציבורי הינו צעד חשוב והכרחי. הותמ"ל יפעל תוך מינימום פגיעה בשטחים חקלאיים ותוכניות שלא פוגעות בחקלאות יקבלו עדיפות".

עו"ד צבי שוב, מומחה לתכנון ובנייה: "בעיקרון ראוי היה לייעד את פעולות הותמ"ל לתכניות שמתפרסות על שטחים שמשלבים מחוזות שונים וועדות שונות על מנת לקדם, כמו שהות"ל המקביל לה יכול לפעול לתשתיות לאומיות ואלמלא גוף זה תכניות הרק"ל והמטרו לא היו מתאשרות לעולם עקב מחלוקות בין כל ועדה מקומית ומחוזית היה צורך בגוף עליון על מנת לחסוך ולדלג מעל זה, ואולם, במקום בו מדובר ברשות אחרת ובמחוז אחד המשמעות של העברת התכנית למועצה הארצית מהווה חוסר אמון ביכולת של המקומית והמחוזית לאשר תכניות, בדומה לכך שעקב אי אמון בבתי המשפט השלום והמחוזי היו דנים ישר בבית המשפט העליון, המסקנה שיש תכניות שראוי אכן לתכנן במועצה הארצית, אבל מאחר ולמעשה אין זכות ערעור אמיתית על גוף זה והבירור הינו רק בבתי המשפט ובמישור המנהלי, אזי יש לחזק ועדות אלו ולהעביר למעלה רק סוג מסוים של תכניות מורכבות וכאמור מתייחסות מספר מחוזות וערים".

יהודה כתב יו"ר ארגון הקבלנים והבונים מחוז תל אביב והמרכז, סגן נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ מסר, כי "אנו שמחים על קידום החוק לטובת כל תושבי המדינה (גם חרדים וערבים).

"הותמ"ל הוכיח את עצמו כגוף תיכנוני, מקצועי וראוי שבין היתר מהווה תחרות לוועדות המחוזיות ובזכותו מתייעלות גם עבודתן. אם אופן הפעילות והעבודה המקצועית והאינטנסיבית בותמ"ל תימשך אנו נזכה לראות קידום בהליך האישורים הסטטוטוריים לתוכניות גדולות של מאות יחידות דיור עם דגש על אורבניות, עירוב שימושים ומענה למבני ציבור גם בצמוד למתחמי המטרו. הנוסח שקידמה השרה שקד, נותן דגש מיוחד על תוכניות להתחדשות עירונית במרכזי הערים. הותמ"ל ימשיך לספק פתרונות תכנוניים הוליסטיים לצרכי העיר ותושביה מתוך ראייה אורבנית רחבה.

יהודה כתב, יו"ר ארגון הקבלנים ת"א והמרכז סגן נשיא התאחדות הקבלנים | צילום: יח"צ

"כולי תקווה שהכנסת תאשר במהרה את הצעת ועדת השרים לענייני חקיקה ולא תתחלנה מלחמות פוליטיות על גבם של אזרחי המדינה. נושא הדיור צריך להיות בראש סדר העדיפויות הלאומי של כלל המחוקקים. מחירי הדירות הגיעו לשיאים חדשים המהווים סכנה קיומית למדינה".

מבטלים את מטה התשתיות הלאומיות

במקביל נציין כי היום אישרה הממשלה את ביטול מטה התשתיות הלאומיות במשרד האוצר. ההצעה לסגירת המטה הגיעה על רקע עבודת מטה שנעשתה במשרד האוצר במסגרתה הוחלט לבטל כפילויות במשרדי הממשלה השונים במטרה לייעל את העבודה.

ביטול הכפילויות עשוי להביא לחיסכון של למעלה מ-100 מיליון שקל.

שר האוצר, אביגדור ליברמן: "זהו הצעד הראשון במסגרת שורת צעדים שמטרתם להוביל להתייעלות המגזר הציבורי. ביטול הכפילויות יביא לתעדוף פרויקטים ברמה הלאומית ולצמצום הסרבול בעבודה הממשלתית הפועלת בתחומים רבים במקביל ולחסכון של מיליוני שקלים למשק".

בעקבות החלטת הממשלה לפרק את מטה התשתיות מסר המשנה למנכ"ל התאחדות הקבלנים בוני הארץ, גרא קאושנסקי: "לקראת המשימות הגדולות שצפויה להטיל הממשלה על הקבלנים בתחום הפיתוח ולבנייה, על ממשלה לייצר כלי יעיל אחר שירכז ויתכלל את נגיעתם של כל משרדי הממשלה, רשויות שונות, מזמיני העבודה ציבוריים וכו', בתכנון והקמת פרויקטים התשתיתיים השונים בישראל ויפעל להסרת חסמי ביצוע וסטנדרט אחיד עם כללים ברורים מכרזים וחוזים לטובת הציבור ושמירה על כספו. כלי זה יבטיח שהמדינה כמזמין העבודה, תגדיל את התחרות בענף, את הפריון, תייצר וודאות ותפחית את הסיכון שלה ושל החברות הבונות בכל פרויקט תשתית".

כתיבת תגובה