"היום בונים מגדלים ומנהל העבודה אחראי על 300 עובדים"

בפאנל מיוחד שעסק בבטיחות בענף הבנייה, טענו הקבלנים כי יש להציב את ההדרכות לעובדי הבניין בראש סדר העדיפות. "זו באמת שערורייה, 13 אלף אתרים ושמונה-עשר מפקחים?! זה מגוחך ואנחנו נטפל בזה"

חברי הפנאל. צילום: מרסלו | יח"צ

פאנל מיוחד התקיים בסוף השבוע האחרון במלון הרודס שבאילת, במסגרתו דנו בכירים בענף הבנייה, אישי ציבור וחברי כנסת בנושאים שעל סדר יומו של ענף הבנייה. זאת, במסגרת הכנס השנתי של 'התאחדות בוני הארץ'.

השנה התמקד הכנס בעיקר במצוקת הדיור ובטיפול במחדלי הפיקוח בענף הבנייה, שבשנה האחרונה גבו לא מעט קרבנות במספר אסונות. לדברי חה"כ איל בן ראובן (התנועה), העדיפות הראשונה שצריכה לעמוד בפני המפקחים באתרי הבנייה היא ההתמקדות בהעלמת התופעה של קבלנים ועובדים באתרי הבנייה שמוצאים את מקומם בענף באמצעות ניירות פיקטיביים.

רוצים להישאר מעודכנים? הצטרפו ל'ביזנעס' בפייסבוק

"הנושא הראשון הוא אחריות. אנשים נכנסים לאתרים ללא הכשרה עם ניירות פיקטיביים וזה לא צריך להיות כך. אנחנו עוסקים בזה לעומק וסוגיית ההכשרה נמצאת בעדיפות עליונה". עם זאת, הדגיש בן ראובן כי הגברת האכיפה באתרי הבנייה לא תועיל במלחמה בתופעה. לדבריו, "סוגיית המפקחים נהייתה כותרת כי זו באמת שערורייה, 13 אלף אתרים ו-18 מפקחים?! זה מגוחך ואנחנו נטפל בזה. אבל אם מישהו חושב שעוד מפקחים זה מה שישנה את המצב, הוא טועה. צריך שיהיו עוד אבל לא לבנות על הדבר הזה".

על אף הטענות בנושא, אמר נתנאל לפידות, ראש אגף אסטרטגיה וניתוח כלכלי במשרד הבינוי והשיכון כי במסגרת האפשרויות החוקיות העומדות בפני המשרד אין אפשרות "לרשום את הקבלנים". לדבריו, "אחד הדברים הקשים בענף זה שאין עובדים ישראלים – אם נוכל להכשיר פועלים ישראלים אולי זה יפתור חלק מהדברים. זו התחלה, זה דור העתיד. לטווח הביניים אנחנו מביאים עובדים זרים, עם ידע ותרבות אחרת וניסיון אחר ויש להם הדרכות והכשרות לפני כניסתם לישראל. יש שינוי מהותי עם ההכשרות לפני במסגרת ההסכמים הבילטראליים".

אמנון שינדלר, יושב ראש ועד מנהלי העבודה, ניסה להגן על חבריו, מנהלי העבודה, שלדבריו: "הם המנוע של האתר ועליהם הפילו את כל נושא הבטיחות". שינדלר הוסיף ואמר: "היום בונים מגדלים ומנהל אחראי על 300 עובדים. איך הגיוני שמשרד העבודה דורש מאיתנו 100% עבודה? אי אפשר לעשות 100% בטיחות. אין כזה דבר וכולם יודעים זאת. אף אחד לא שואל אותנו איך אנחנו בבטיחות, שואלים כמה זמן ייקח לנו לתקתק עבודה.

"אנחנו דורשים חלוקת עבודה שיווניות, צריך מישהו שישגיח על נושא הבטיחות, אך ורק על זה. אני לא מדבר על ממונה בטיחות, אנחנו צריכים עוד איש מקצוע שיטפל רק בבטיחות. מנהל עבודה מתעסק באלף דברים. במקום לפתור את הבעיה מחליטים לבוא ולהביא חברות סיניות סגורות ולא צריכים בטיחות – אף אחד בממשלה לא באמת רוצה לפתור את הבעיה".

לדבריו של שינדלר הצטרף גם עמית גוטליב שהאשים את הקבלנים. לדבריו, אלה שמים את הבטיחות במקום האחרון. "כל ילד לא קוטף היום פרח מוגן, כי זה מה שלימדו אותו, ואנחנו הקבלנים? אפס. אני לא יודע מי הדריך ואם בכלל הדריך את הפועל שנכנס לי לאתר, זו הבעיה הכי גדולה. שמו את ההדרכות במקום השישי או השביעי בעדיפות, וזה חייב להיות מקום ראשון! אני בתור קבלן לא אחראי על ההדרכות. אם אני מביא רתמה לעובד שלא יודע איך לשים אותה, מה עשינו? יש בעיה קשה מאוד".עם זאת, מקווים בענף כי הסכמים קיבוציים חדשים יסייעו לטיפול בתופעה הקשה של העדר הבטיחות באתרי הבנייה. כך למשל, ציין עורך הדין שלמה יצחקי, הממונה הראשי על יחסי עבודה במשרד העבודה, כי "בענף מחילים הסכמים קיבוציים גם על עובדים לא ישראליים. לתת זכויות ובטיחות לעובדים באתרים. אנחנו רוצים להכניס לחוק את נושא תגמול ותמריצים לעובדים אם שומרים על הבטיחות, ושיהיה אפשרות לקזז אם לא ישמרו על הבטיחות".

אך הקבלנים לא ממש מרוצים מההצעה. לדברי איציק גורביץ, מנהל אגף יחסי עבודה וכוח אדם בהתאחדות בוני הארץ: "יש הסכם כזה שעוד לא הושלם ולא נחתם. לא בטוח שיהיה לזה צו הרחבה, ישנה בעיתיות לקנוס קבלנים שאינם חברי ההתאחדות על בטיחות. הם יגידו שהם לא נכללים בזה. אולי יהיה צורך להעביר את זה בחקיקה".

כתיבת תגובה