"המדינה רודפת את המפעלים הקיבוציים בעוטף עזה"

איגוד התעשייה הקיבוצית טוען כי מנהלי מפעלים בעוטף עזה שנפגעו בצוק איתן קיבלו מהמדינה דרישות תשלום בהיקף של מיליוני שקלים לצד איומים בעיקולים, מאחר והם "לא נפגעו מספיק" מבחינה כלכלית

קאסמים מתוצרת ממשלתית. אורנשטיין. צילום: יח"צ

איגוד התעשייה הקיבוצית מדווח כי מנהלי מפעלים בעוטף עזה שנפגעו במלחמה בעזה שזכתה לשם 'צוק איתן' הופתעו לקבל דרישות תשלום מהמדינה בהיקפים של מיליוני שקלים, עם איומים בעיקול חשבון הבנק במידה ולא ישלמו.

לטענת האיגוד, מדובר במפעלים שנפגעו כלכלית כתוצאה משיתוק העבודה במהלך המלחמה, וחלקם אף ספגו פגיעות ישירות. לטענת המדינה, באיגוד אומרים כי המפעלים "לא נפגעו מספיק" מבחינה כלכלית ולכן דורשת המדינה כי יחזירו חלק או מרבית כספי הפיצויים שקיבלו.

על פי הערכת איגוד התעשייה הקיבוצית מסתכמות דרישות התשלום מהמפעלים הקיבוציים הסמוכים לרצועת עזה בסכום של עשרים מיליון שקל. עוד אומרים שם כי הדרישה לתשלום בתוך שלושים יום יוצרת לחלקם בעיה תזרימית קשה ומעיבה על תפקודם.

מנכ"ל האיגוד, אודי אורנשטיין, פנה במכתב דחוף למנהל רשות המיסים, רו"ח משה אשר וביקש לבטל את החיובים שהוטלו על המפעלים. לדבריו, עמדו המפעלים בחזית האזרחית של מדינת ישראל במשך חמישים ימים וניהלו מאבק יום-יומי לצמצם את הפגיעה ביצור, ולעמוד בהתחייבויות ללקוחות בארץ ובחו"ל במצב של אי ודאות וסכנה מתמדת. ההתייחסות אליהם מצד המדינה אינה נכונה, מבזה ונותנת להם תחושה של זרות ונרדפות כאחרוני העבריינים במדינה.

אורנשטיין טוען כי "במהלך צוק איתן ולאחריו יצאו ראש הממשלה והשרים בהצהרות מרוממות על סיוע לתושבי עוטף עזה במגוון דרכים. חלק מההבטחות מומשו על ידי רשות המיסים בסיוע בהגשת מסמכי פיצוי ראשונים ותזרים ראשוני למפעלים, אולם כעת קרוב לשנתיים לאחר המבצע מפעלי האזור סופגים מטר של 'קסאמים וירטואלים' מממשלתם.

"הדרישה להחזיר מאותם כספים שהתקבלו מיד לאחר הלחימה, מותירה את המפעלים בתחושה שהם לבד מול האויב. הממשלה – בהחלטה משמעותית – החליטה להשקיע מאות רבות של מיליוני שקלים בשיקום האזור. אפשר וצריך לשקם גם את האמון במערכות האחראיות על מערך הפיצויים בתעשייה במיוחד שמדובר בסכומים שאינם גבוהים מבחינת המדינה, אך משמעותיים מאוד למפעלים הנפגעים", אמר אורנשטיין.

 

כתיבת תגובה