הסכם הפרטיות • מדוע נקנסה פייסבוק ב-110 מיליון דולר?

אנשי פייסבוק טענו בפני הנציבות האירופית כי "אין אפשרות טכנית" למזג את המידע מאפליקציית המסרים 'וואטסאפ' עם האלגוריתם של פייסבוק למטרות עסקיות. אז מדוע חתמתם על הסכם פרטיות חדש?

זוכרים את החלון שקפץ לכם לפני חודשים ספורים באפליקציית המסרים וואטסאפ ודרש מכם לאשר את עדכון תנאי הפרטיות? סביר להניח שכן. האם קראתם את "הסכם הפרטיות" החדש בעיון? סביר להניח שלא…

אז אם גם אתם בין אלה שמאשרים תנאי שימוש מבלי לקרוא אותם בעיון וטרם עודכנתם על מהות ההסכם החדש שהסכמתם לו, נגלה לכם כי מדובר בהסכמה מצידכם למזג את כל הפרטים והפעילויות שלכם באפליקציית וואטסאפ עם אלגוריתם השיווק של פייסבוק.

בעצם, כאשר המוח היהודי של צוקרברג החליט לרכוש את אפליקציית המסרים וואטסאפ תמורת סכום אסטרונומי של 19 מיליארד דולר, הופנו אליו לא מעט סימני שאלה. זאת, בעיקר לאור ההצהרה של וואטסאפ כי הם אף פעם לא יאפשרו הכנסת פרסומות לאפליקציה. הצהרה שמגבילה את צוקרברג להפוך את האפליקציה הנפוצה ביותר בעולם המסרים המיידיים למה שהוא עשה מהרשת החברתית פייסבוק – אחד ממנוע הפרסום הגדולים בעולם.

רוצים להישאר מעודכנים? הצטרפו ל'ביזנעס' בפייסבוק

כמו כל עסקה חוקית אחרת בסדר גודל זהה, נדרש גם צוקרברג לקבל את אישורה של הנציבות האירופית לעסקת הענק של וואטסאפ. בנציבות, כך נראה, היו מספיק חכמים בשביל להבין את שוויה של תוכנת המסרים ללא פרסום, ואנשיה שאלו את פייסבוק אם בכוונתם למזג את המידע בין משתמשי וואטסאפ ופייסבוק לצרכים עסקיים, אך זו השיבה בשלילה. לטענת נציגי פייסבוק אז, מיזוג שכזה כלל לא אפשרי.

לא אפשרי? חה. בסוף השבוע האחרון הודיעה הנציבות האירופית כי החליטה להשית על פייסבוק קנס בגובה 110 מיליון דולר מאחר ולטענתה פייסבוק שיקרה כשטענה שאין לה את היכולת הטכנית למזג את הנתונים למאגר מידע מאוחד.

לפי הנציבות, החקירה בה פתחה לאחר תשובת פייסבוק על מיזוג המידע, העלתה כי "בניגוד להצהרת פייסבוק בתהליך בדיקת המיזוג ב-2014, היכולת הטכנית להתאים באופן אוטומטי בין זהויות משתמשים בפייסבוק ובוואטסאפ הייתה קיימת כבר ב-2014, וכי צוות פייסבוק היה מודע לאפשרות כזו".

עם זאת, מדובר בקנס זעיר יחסית, מאחר ולפי החוק האירופאי הנציבות יכולה להשית קנס של עד אחוז מרווחי החברה (הנקנסת) באותה השנה. פייסבוק, שהרוויחה בשנה האחרונה לא פחות מ-27.638 מיליארד דולר, עמדה בפני סיכון ממשי של קנס כפול ומכופל בגובה 270 מיליון דולר, אך בנציבות החליטו "לעשות הנחה" בנימוק כי נציגי פייסבוק שיתפו פעולה לכל אורך החקירה, תוך קבלת טענתם שדבריהם נאמרו בזמנו בתום לב.

אגב, אם אתם עורכי דין ומשפטנים מוצלחים בזירה הבינלאומית, יש לכם סיכוי גדול למצוא עבודה במחלקה המשפטית של פייסבוק, שזו אינה התביעה היחידה נגדם. רק לפני פחות משבוע הודיעה צרפת כי הטילה על פייסבוק קנס בגובה 150 אלף אירו – שבוע בלבד לאחר שאיטליה השיתה עליה קנס בגובה שלושה מיליארד אירו!

וכל זה קורה עוד לפני שדיברנו על החקירה המקיפה המתנהלת בימים אלה על ידי הנציבות ומדינות נוספות בחשד שפייסבוק הפרה את הסכם אבטחת המידע ובעצם "הפקירה" את פרטיותכם. אז מה, מדינות אירופה מצאו להן פרה חולבת מאמריקה?

כתיבת תגובה