העניים קנו פחות משקאות ממותקים. המס נחל הצלחה רבתי

בעיר ברקלי בה הוטל לפני כשנה וחצי מס על משקאות ממותקים, הסתיים באחרונה מחקר שהוכיח כי צריכת משקאות אלה ירדה בחדות בשכונות העניות של העיר. חוקים דומים יעמדו להצבעה בארבע ערים נוספות בארצות הברית

בקליפורניה צורכים פחות. צילום:Radu Bercan | שטארסטוק

זה קרה לפני שנתיים. 76 אחוזים מתושבי העיר ברקלי שבקליפורניה הצביעו בעד מס של סנט אחד על כל שלושים מיליליטר של משקה ממותק. החוק נכנס לתוקף לפני כשנה וחצי. אבל מה שקרה מאז הפתיע גם את הפסימיים ביותר. צריכת המשקאות הממותקים צנחה ביותר מעשרים אחוזים.

ברקלי כמשל. מס על משקאות ממותקים נהוג בכמה וכמה ערים באמריקה ואפילו במקסיקו. אבל באף מקום לא נרשמה ירידה כה דרמטית בצריכה המשקאות הללו שרופאים ותזונאים רבים רואים בהם גורם מאוד משמעותי למגפת ההשמנה והסוכרת ההולכת ומתפשטת בעולם המערבי במהירות.

מה שמעניין הוא שהירידה החדשה נרשמה דווקא בשכונותיה העניות של העיר. העלאת המחיר תרמה לכך כמובן. אך למרות זאת, החוקרים סבורים כי התוצאה מפתיעה משום שגם באזורים העניים במקסיקו לא נרשמה ירידה כה גדולה.

אגב, הטרנד שהחל בניו-יורק, שם לא אושרה ההצעה בסופו של דבר, הולך ומתפשט לערים רבות. לפני ארבעה חודשים אישרה מועצת העיר פילדלפיה מס גבוה יותר של 1.5 סנט על כל שלושים מיליליטר של משקה ממותק ותושבי ס. פרנסיסקו, אולבני, בולדר ואוקלנד, אמורים להצביע על חוק דומה יחד עם ההצבעה בבחירות לנשיאות ארצות הברית בשבוע הבא.

כתיבת תגובה