הצבא האמריקני בוחן טיפול ישראלי נגד קרינה גרעינית

הניסוי שעורך הצבא האמריקני בתרופה של 'פלוריסטם' הישראלית נועד להעמיד מענה רפואי מיידי לחיילים ולכוחות הביטחון האמריקניים בהיותם הראשונים להגיב במקרה של אסונות גרעין

אילוסטרציה. צילום: NEstudio | שאטרסטוק

 

חברת פלוריסטם הישראלית, המפתחת מוצרי ריפוי מתאי שלייה, הודיעה שהצבא האמריקני יערוך ויממן ניסויים במוצר שפיתחה – PLX-R18 – במטרה לתת מענה רפואי מיידי לאנשי כוחות הביטחון במקרה של חשיפה לרמות קרינה גבוהות ומסוכנות, כמו באסון גרעיני, תקיפה בפצצה מלוכלכת, דליפה והתיישנות כורים ועוד.

הניסוי שייערך וימומן במלואו על-ידי מכון המחקר הרדיו-ביולוגי של משרד ההגנה האמריקני, יבחן את יעילות הטיפול של פלוריסטם בתסמונת קרינה חריפה (ARS), בהזרקה כטיפול מונע (חיסון) לפני חשיפה ובמהלך 24 השעות שאחריה. תסמונת הקרינה החריפה נובעת מחשיפה לרמות גבוהות ומסוכנות של קרינה שיכולה לגרום לסיבוכים בריאותיים קשים ואף למוות.

לאחרונה דיווחה החברה הישראלית על תוצאות חיוביות בניסוי בחיות גדולות. את הניסוי ערך המכון הלאומי האמריקאי לאלרגיות ומחלות זיהומיות (NIHID) מטעם משרד הבריאות האמריקני. תוצאות הניסוי הצביעו על עלייה משמעותית באחוזי ההישרדות של בעלי חיים שקיבלו את הטיפול ושיקום של שלוש שורות הדם שנפגעו מהקרינה.

יצוין, כי כל הניסויים בתסמונת הקרינה נערכים בבעלי חיים בלבד, בהתאם להוראות הרגולציה של ה-FDA, מאחר ולא ניתן לבצע ניסויי קרינה בבני אדם. ניסויים אלה מספקים לצורך קבלת אישור לשיווק התרופה מה-FDA. עוד דיווחה פלוריסטם כי הצבא האמריקאי יבדוק את התרופה גם כטיפול מונע (חיסון) לפני כניסה לאזור נגוע בקרינה.

בניסוי שנועד לתת מענה המותאם לכוחות בשטח, יינתן הטיפול עוד לפני החשיפה (על מנת למצוא טיפול מונע לפני היציאה לשטח הנגוע), וכן במהלך 24 השעות הראשונות לאחר החשיפה. הצלחת הניסויים תגדיל את פוטנציאל הטיפול של PLX-R18 כתרופה לטיפול בהשפעות קרינה חריפה.

זמי אברמן, מנכ"ל משותף ויושב ראש פלוריסטם, אמר: "בעקבות הצלחת הניסוי של משרד הבריאות האמריקני עליו הודענו בחודש מאי, ולאור המצב הגיאו-פוליטי בעולם, אנו רואים עלייה בהתעניינות בפתרון שלנו לפגיעות קרינה, הן בארצות הברית והן מצד ממשלות נוספות. אנו מאמינים כי למוצרי החברה יש את הפוטנציאל להציל חיי אדם ולאפשר למדינות להגן על מיליוני אזרחים וחיילים מפני ההשלכות הקטלניות של קרינה חריפה באירועים רבי-נפגעים".

PLX-R18 הוא מוצר הריפוי התאי השני אותו מפתחת פלוריסטם. התאים, שמקורם בשלייה, אינם מצריכים התאמה גנטית וניתנים בהזרקה פשוטה לשריר. התאים משחררים קוקטייל של חלבונים רפואיים שגורמים לשורות הדם (התאים הלבנים, האדומים וטסיות הדם) להתחדש ולשקם את פעילות מערכת הדם הפגועה.

פלוריסטם ממוקמת בחיפה והיא מעסיקה כ-170 עובדים. החברה מחזיקה באחד ממתקני ייצור הגדולים והמתקדמים בעולם לייצור תאים.  ויש לה פוטנציאל ייצור של כ-150 אלף מנות תאים בשנה.

כתיבת תגובה