הרשות הישראלית לאיסור הלבנת הון במקום הראשון בעולם

בכנס שנתי של ארגון הגג של הרשויות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור, זכתה הרשות הישראלית במקום הראשון בתחרות על "חקירת הלבנת ההון הטובה בעולם". הרשות הציגה חשיפת רשת מלביני הון מקצועיים במיליארדי שקלים

משרד המשפטים | צילום: יונתן סינדל, פלאש 90

הרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור במשרד המשפטים זכתה במקום הראשון בתחרות בינלאומית. במהלך הכנס השנתי של ארגון ה'אגמונט' (EGMONT), ארגון הגג הבינלאומי של הרשויות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור בו חברות 152 מדינות, הוכרז על זכייתה של זו הישראלית במקום הראשון בתחרות לחקירת הלבנת ההון הטובה בעולם.

התחרות מתקיימת זו השנה השישית, ובמסגרתה הגישו רשויות רבות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור מרחבי העולם דוגמאות לחקירות מהשנים האחרונות, במטרה לזכות בתואר החקירה הטובה בעולם. זו של משרד המשפטים הישראלי, הציגה חשיפת רשת בינלאומית של מלביני הון מקצועיים, שהלבינה כספי פשיעה בהיקפים של מיליארדי שקלים.

חקירת הפרשה החלה כאשר זיהתה הרשות אינדיקציות מחשידות לפעילות הלבנת הון בהיקפי ענק במתווה פעילות מורכב ומתוחכם. במסגרת החקירה הכלכלית שביצעה הרשות, אותרו ובוססו חשדות משמעותיים להלבנת הון, והרשות העבירה את המידע הרלוונטי למשטרת ישראל שפתחה בחקירה משולבת, בשיתוף פעולה עם מכלול גופי האכיפה. הוקם כח משימה ייעודי לפעילות מלביני הון מקצועיים בו היו חברים נציגי משטרת ישראל (לה"ב 433), רשות המיסים (יחידת יהלום), היחידה לנותני שירותי מטבע, פרקליטות מחוז ת"א (מיסוי וכלכלה) והרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור. בנוסף, בחקירה הזו התקיימו שיתופי פעולה בינלאומיים נרחבים עם רשויות מקבילות בעולם ועם גופי אכיפה רבים במדינות שונות.

הקריטריונים לזכייה בתחרות הם הצגת חקירות כלכליות של פרשות הלבנת הון מתוחכמות בהן ממלאת הרשות המקומית תפקיד משמעותי, לצד שיתופי פעולה אפקטיביים במישור המקומי והבינלאומי. כמו כן נבדקת מורכבות הפרשה, הקושי בגילויה ומידת החשיפה של דפוסי פעולה חדשים ומורכבים של הלבנת הון או מימון טרור. לאחר שכל רשות מציגה את המקרה "שלה", נבחר התיק הזוכה בהצבעה של כל המדינות החברות בארגון.

במסגרת הצגת המקרה, הדגישה הרשות הישראלית את הקושי בחשיפת פרשיות מלביני הון מקצועיים, וציינה כי בשל מורכבות החקירה הקונקרטית, היא התפרשה על פני מספר שנים. היא הציגה גם את היתרונות בפעילות משולבת של מכלול גופי האכיפה במתכונת פעילות של כוחות משימה, וכאמור, זכתה במקום הראשון.

שרת המשפטים, חה"כ איילת שקד (הבית היהודי), אמרה בעקבות הזכייה: "אני מברכת את הרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור על ההישג. הזכייה בתחרות היוקרתית ממשיכה את מגמת ההכרה הבינלאומית בישראל כמדינה מובילה בתחום המאבק בהלבנת הון ומימון טרור". מנכ"לית משרד המשפטים, עורכת הדין אמי פלמור, אמרה: "ההצלחה הבינלאומית של הרשות היא תוצר ישיר של תהליכי התמקצעות במשרד המשפטים, ועדות נוספת למומחיותה של הרשות בטיפול בפרשיות כלכליות מורכבות".

ראש הרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור, ד"ר שלומית ווגמן-רטנר, אמרה כי "המקרה הזוכה ממחיש את תפקידה המשמעותי של הרשות בחקירות הלבנת הון, ואת יכולתה לזהות ולנתח פעילות חריגה ותרומתה להעלאת המודעות לתחומי הלבנת הון בסיכון. חקירות הלבנת הון הינן לרוב מורכבות ומסועפות, חוצות גבולות ודורשות מומחיות ייחודית ושיתופי פעולה הדוקים בין גופי האכיפה בארץ ובעולם".

כתיבת תגובה