השר כחלון מציג למשקיעי הנדל"ן מקל וגזר למהירי החלטה

מצד אחד המשקיעים רוצים למכור את הדירות כדי לא לשלם מס על דירה שלישית, מצד שני הריבית בבנק עומד על 0.1 • צוות מיוחד במשרד האוצר מנסה לחתוך את העוגה ולהשאיר אותה שלמה

כחלון מציג פתרונות על חוק מיסוי דירה שלישית. צילום: מרים אלסתר | פלאש 90

המקל והגזר בגרסת כחלון: בימים אלו מקדמת וועדה מיוחדת בראשותו של סגן שר האוצר, יצחק כהן, פתרון עבור המשקיעים שמעוניים למכור את דירותיהם כדי לא לשלם את המס על דירה שלישית, אבל מצד שני הם מעוניינים שהכסף לא ישכב סתם בחשבון עו"ש. הוועדה בודקת כמה אופציות ובניהן שהמשקיעים שימכרו את דירותיהם יוכלו להפקיד את הכסף בבנק בריבית גבוהה מהמקובל בשוק, או שיוכלו לרכוש אג"ח ממשלתיות מיוחדות, צמודות למדד מחירי הדירות.

הפיקדון הבנקאי יהיה צמוד למדד מחירי הדיור בסכום של עד 700 אלף שקל ולתקופה של שלוש שנים. כדי לזרז את המשקיעים, פיקדון זה יוגבל רק ל-12 אלף המשקיעים הראשונים שיזדרזו למכור את דירתם בתוך רבעון אחד מהכרזת התוכנית. לפי התוכנית, המדינה תתחייב להשלים את הפער שבין הריבית שהציע הבנק לעליית מחירי הדיור.

ההצעה הנוספת היא שהמשקיעים יוכלו לרכוש עד 700 אלף שקל אג"ח ממשלתיות לשלוש שנים נושאות ריבית שוק, וצמודות למדד מחירי הדירות. אולם לפי הדיווח של מירב ארלוזרוב ב'דה-מרקר', הצוות במשרד האוצר לא יקבל את ההצעה להנפיק איגרת חוב מארבעה טעמים עיקריים.

האחד, כדי שאיגרת החוב תהיה בעלת סחירות טובה צריך להנפיק אותה לטווח ארוך וכן להנפיק כמות גדולה ממנה, לפחות 10 מיליארד שקל, והדבר יגדיל את מחויבות הממשלה. השני, איגרת החוב תימכר לציבור כולו, ולא תהיה ממוקדת רק במשקיעים בדיור ורק בהסטת הביקושים של משקיעים משוק הדיור. השלישי, החשבת הכללית מתנגדת בתוקף, בשל ההערכה כי האיגרת החדשה תפגע בסחירות של איגרות החוב הממשלתיות הקיימות.

הטעם הרביעי, ולדעת האוצר החשוב ביותר, הוא שפיקדון בנקאי הוא כלי נגיש ופשוט מאיגרת חוב סחירה, וכן הוא בטוח יותר לציבור. פיקדון בנקאי לא יכול להפסיד – בכל מקרה המשקיעים יקבלו בחזרה את כספם בתוספת הריבית שלה התחייב הבנק. זאת לעומת איגרת חוב סחירה, שהמחיר שלה יכול לרדת אם חלה ירידת מחירים משמעותית בשוק הדיור.

כתיבת תגובה