ותודה לנתניהו: הפרס הכספי הגבוה בעולם לחדשנות בתחבורה

משרד ראש הממשלה, בשיתוף משרד המדע, הטכנולוגיה והחלל וקרן היסוד מעניק זו השנה החמישית את הפרס השנתי – בסך מיליון שקלים – לחדשנות עולמית בתחום תחליפי נפט לתחבורה ותחבורה חכמה

מה מסתיר משרד ראש הממשלה? נתניהו | צילום: פלאש 90

פרס ראש-הממשלה לחדשנות עולמית בתחום תחליפי דלקים ותחבורה חכמה 2017, על שם אריק ושילה סמסון, יוצא לדרך בפעם החמישית ברציפות. הפרס, על סך מיליון דולר, יוענק על ידי ראש-הממשלה ושר המדע, במהלך "ועידת ראש הממשלה לתחליפי דלקים ותחבורה חכמה" החמישית שתתקיים בישראל ב-31 באוקטובר 2017 למניינם, י"א בחשון תשע"ח.

הפרס יינתן בגין חדשנות מדעית וטכנולוגית פורצת דרך בתחום המחקר, הפיתוח, או ההטמעה של טכנולוגיות בתחום אנרגיה חלופית המקטינות את השימוש העולמי בנפט בתחבורה. זהו הפרס הכספי הגבוה ביותר בעולם לחדשנות בתחום האנרגיה החליפית בסקטור התחבורה.

הפרס מוענק כחלק בלתי נפרד מחזון ממשלת ישראל והעומד בראשה להקטנת השימוש העולמי בנפט לצרכי תחבורה ולחיזוק תעשיות עתירות ידע בתחום – תוך הפיכת מדינת ישראל למדינה המובילה בעולם במלחמה בתלות בנפט. הזוכים בפרס ייבחרו בידי ועדת מומחים בין-לאומית.

קצת רקע: ב-30.1.2011 החליטה ממשלת ישראל בראשותו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו על "הפעלת תכנית לאומית לפיתוח טכנולוגיות המקטינות את השימוש העולמי בנפט בתחבורה ולחיזוק תעשיות עתירות ידע בתחום", תוך הקצאת כספים למחקרים חדשניים בנושא אנרגיה חלופית בתחבורה. במסגרת זו אימצה הממשלה את תכנית ראש הממשלה לכונן פרס שנתי בשיתוף עם משרד המדע, הטכנולוגיה והחלל וקרן היסוד – "פרס ראש הממשלה לחדשנות עולמית בתחום תחליפי נפט לתחבורה על שם אריק ושילה סמסון". זאת, במטרה להגדיל את המודעות העולמית לפריצות דרך מדעיות לטכנולוגיות חדשניות ויוזמות חדשות בתחום אנרגיה חלופית לתחבורה ולשם קידום מטרות התוכנית.

בשנה שעברה זכו בפרס היוקרתי פרופ' קנצ'ידיס מאוניברסיטת נורת'ווסטרן ופרופ' גרגורי סטפנופולוס מהמכון הטכנולוגי של מסצ'וסטס. שני המדענים זכו בפרס על מחקריהם פורצי הדרך בפיתוח תהליכים וטכנולוגיות בעלי פוטנציאל לשמש תחליף לדלקים פוסיליים, כגון נפט ודיזל, המהווים כיום המקור העיקרי של הדלקים לתחבורה.

ענת בונשטיין, ראש המנהלת לתחליפי דלקים ותחבורה חכמה, אמרה: "עולם התחבורה עובר שינוי מהפכני, מאז שיצאה התוכנית הלאומית לדרך. מגמת העיור העולמית, פקקי הענק, זיהום האוויר, לצד האצת התפתחות הטכנולוגיה בתחום התחבורה החכמה הופכים את חזון ההתנתקות מהתלות בנפט לעתיד הקרוב. הדרך הנכונה בלפתח עתיד זה במהירות האפשרית הינו מאמץ משותף של ממשל, אקדמיה, תעשייה והיזמים הפרטיים תוך שיתוף פעולה בין לאומי. פרס רוה"מ על שם אריק ושילה סמסון מחבר את כל העוסקים בנושא זה ברמה העולמית אל החזון שלנו ושל העולם כולו. אנו מאמינים כי בניית אקוסיסטם מעודד ותומך תעזור לנו לצמצם משמעותית את התלות בדלק, תוך הפיכת ישראל לאבן שואבת למחקר ופיתוח בתחום האנרגיה החלופית ברמה העולמית".

לקבלת מידע וטפסי מועמדות:  http://most.gov.il/English/pm%20prize/Pages/Application-Form.aspx

 

כתיבת תגובה