חייבים להבין איך זה עובד בשביל להרוויח?

כולם יודעים שיש דבר כה "ביטקוין", אבל לא רבים באמת מבינים איך הוא עובד, מהי טכנולוגיית הבלוקצ'יין, מהם אותן טרנזקציות ואיך כורים מטבעות דיגיטליים. האם זה אמור למנוע ממי שאינו מבין את שפת התכנות המורכבת לרכוש ביטקוין?

האם לרכוש ביטקוין? shutterstock

אם אתם אינם יודעים איך עובד הביטקוין, אתם בחברה טובה. קרוב ל99.9% מאזרחי העולם אינם מבינים כיצד פועלת הטכנולוגיה שלו, אולם זה לא מונע מרבים מאוד להשקיע בו ולסחור בו.

במאמר זה לא ננסה להבין איך פועל הביטקוין או מהי טכנולוגית הבלוקצ'יין עליה הוא מבוסס אלא נסה להבין האם חוסר הידע שלנו בטכנולוגיה עליה מבוסס הביטקוין אמור להפריע לנו לסחור להשקיע וגם להרוויח.

ביטקוין הוא המצאה חדשה ודרמטית, ומאז נולד לפני פחות מעשור הוא אינו חדל מלזעזע את אמות הסיפים של הכלכלה והטכנולוגיה. רבים אמרו אז, ועדיין אומרים היום, כי מדובר בעוד משהו חולף חלקם גם התבטאו בחריפות נגדו אולם כוחו של הביטקוין וערכו הולכים וגדלים והמשמעות שלו מרחיקת לכת. בפשטות, אפשר לראות את הביטקוין כ"זהב דיגיטלי" שיש לו יתרונות רבים לעומת כסף מזומן או זהב.

הביטקוין הוא הכסף הראשון בהיסטוריה שהונפק ללא אישור משום גורם, שלא מתנוססת עליו חתימתו של נגיד, ושמרגע לידתו הוא תלוי אך ורק ברצונם הטוב של המשתמשים.

אז מדוע להשקיע במטבע שאין מאחוריו אף אחד? התשובה פשוטה. כבר קרוב לעשור מתחזק הביטקוין, כנגד אזהרות "המומחים" והשלטונות. הוא כאן והוא מצליח רק משום שהמשתמשים בוחרים לשים בו את מבטחם.

יתרה מכך. המילה שקיפות שככל מרבים להשתמש בה כיום בהקשר לשלטון היא זו שגם מתארת את הביטקוין. רשת הביטקוין “מאחסנת” מידע על כל העברה שהייתה מאז שהביטקוין הומצא כל המידע נשמר ביומן שנקרא “בלוקצ’יין (blockchain)” כל אחד יכול לראות כמה ביטקוין יש בכל כתובת ואיזה העברות בוצעו באותה הכתובת מאיפה ולאן.

רבים מהמתנגדים לביטקוין טוענים כי שערו התנודתי מעיד יותר מכל על חוסר היציבות שלו אולם כיום ביטקוין אולי תנודתי מדי, אבל ככל שערכו ממשיך לעלות — האמון בו גובר. האפשרות שאכן ייהפך למקלט גלובלי היא הגיונית. גם בבורסות, בתי השקעות וקרנות גידור גוברת ההכרה בכך, או לפחות התחושה שאי־אפשר לא להצטרף לחגיגה. ייתכן כי בעידן שבו מקלטי המס בשווייץ נסגרים — ביטקוין פותח עבור עשירי העולם דרך חדשה לשמור על הכסף. במשבר הפיננסי הקרוב, אם יבוא, האופציה הזאת עשויה להיות אטרקטיבית במיוחד.

אם במשברים הקודמים ראינו נהירה כללית אל הזהב שתמיד נתפס כנס סחיר בעל ערך, לא מן הנמנע שבמשבר הבא נראה נהירה אל הביטקוין. שיהיה גם אז הנכס היחיד שאינו מושפע מתנודות גלובליות. להיפך. ההפשעה של המשבר הכלכלי הבא רק תחזק אותו.

אומרים כי מיום שחרב המקדש ניתנה הנבואה לשוטים. איננו יודעים אם מחירו של הביטקוין ימשיך לטפס, כפי שאין איש יודע מה יעלה בגורלה של כלכלת ארצות הברית או של חברת גוגל. אנו יכולים רק לשער על סמך הנתונים והעובדות שיש בידינו, והללו מצביעים על אימוץ הולך וגובר של הביטקוין ועל צמיחה ופעילות מואצת זה תשע שנים. לכן, לא מופרך לשער שהביטקוין ימשיך להתחזק ולשמש פתרון ומקלט לעוד ועוד אנשים וגופים.

שער הביטקוין צפוי להמשיך לטפס ולשבור שיאים חדשים, כי יש לו עוד מקום רב לצמיחה ולהתקדמות – כרגע מייצג הביטקוין רק שבריר זעום מהכלכלה העולמית. כדי לסבר את האוזן נאמר כי השווי הכולל של כל הביטקוינים הקיימים כיום הוא כ-60 מיליארד דולר, בעוד שווי הזהב הפיזי הקיים בעולם הוא כשבעה טריליון דולר (7,000 מיליארדי דולרים של זהב). 60 מיליארד דולר הם גם הרבה פחות משוויה של חברת אפל (המוערך בכ-800 מיליארד דולר) או מהונו האישי של ביל גייטס. נתונים אלה מדגימים כי לביטקוין יש עוד המון, המון מקום לצמוח. הערך המובנה הגלום בו, עדיפותו הטכנולוגית והגידול בכמות המשתמשים בו – כולם רומזים על עתיד ורוד.

כתיבת תגובה