חשבתם לקנות קרקע חקלאית להשקעה? חשבו שוב

המדינה מבקשת מבית המשפט להצהיר שהסכמי חכירה חקלאיים שנחתמו לפני עשרות שנים, אינם תקפים עוד, כדי שתוכל לקבל בחזרה לחזקתה קרקעות חקלאיות שייעודן שונה ממטעי הדרים למגורים

פרדס הדרים. אילוסטרציה: חן ליאופלד | פלאש 90

הפרקליטות הגישה לבית המשפט המרצת פתיחה בשם רשות מקרקעי ישראל נגד חברות מקבוצת 'בן עזר', בבקשה להצהיר כי הסכמי חכירה חקלאיים שנכרתו בשנות החמישים והשישים עם חברות אלו אינם חלים עוד על עשרות דונמים של קרקע חקלאית שייעודה השתנה במסגרת תכנית שייעודה פיתוח המושבה בית דגן.

קבלת עמדת המדינה משמעותה הוספה עתידית של מאות יחידות דיור במרכז הארץ. התביעה הוגשה כחלק ממאמצי רשות המקרקעין לפדיון קרקע חקלאית ששינתה את ייעודה. הקרקע המדוברת נמסרה לפני עשרות שנים, לצורך שתילת מטעי הדרים. הסכמי החכירה הסתיימו בשנת 2004 אך החוכרים לא פנו לחדשם מאז.

הפרקליטות ציינה כי לו היו החברות פונות לחידוש החכירה, היה ההסכם מחודש בתוספת התניה של שינוי ייעוד, שהיא התניה קבועה בהסכמי חכירה חקלאיים המורה על השבת קרקע ששינתה ייעודה לידי המדינה כנגד קבלת פיצוי.

לטענת המדינה, במקרה הזה, התוצאה ביחס לקרקע ששינתה ייעוד היא שלחברות המחזיקות בה אין כיום זכות בה. אלא, לכל היותר, זכות לפיצוי. שכן, לפי עמדת המדינה, יכולות להיות שתי אפשרויות: או שבית המשפט יקבע שהסכמי החכירה חודשו גם ללא בקשת חידוש, ואז יש לקרוא אותם ככוללים התניית שינוי ייעוד, או שייקבע כי הסכמי החכירה החקלאיים הוארכו מכוח התנהגות, והסכם כזה ניתן לביטול בהודעה לצד השני, הודעה שנשלחה על ידי הרשות.

כך או כך, לטענת הפרקליטות, הסכמי החכירה לא חלים עוד על הקרקע ששינתה ייעודה ומהווה חלק מתכנית להקים שכונת מגורים חדשה במרכז הארץ. בהמרצת הפתיחה נכתב כי: "הבקשה משקפת אינטרס ציבורי ראשון במעלה, שכן יש בה כדי לאפשר מימוש בנייתן של מאות יחידות דיור בהקדם האפשרי, כחלק מן המגמה להגדיל את מצאי הדיור ברחבי הארץ בכלל, ולטובת פיתוחה של בית דגן בפרט".

מחירי הדירות הם העילה להגשת התביעה, כפי שאפשר ללמוד מהבקשה עצמה. "הפער העצום בין פיצוי בגין השבת קרקע חקלאית לבין שוויין של מאות יחידות דיור באזור המרכז, שהמשיבות מחזיקות בהן כבנות ערובה, עשוי להסביר מדוע המגעים בין הצדדים לא הבשילו לכלל הסכם. נראה כי רק צו שיפוטי ישים קץ לפרשה, שמעכבת את הגדלת מצאי יחידות הדיור באזור המרכז ומימוש הקרקעות לטובת הציבור".

תגובה אחת ל: "חשבתם לקנות קרקע חקלאית להשקעה? חשבו שוב"

  1. ביבי יעשה הכול שמחירי הדירות רק יעלו כדי שחבריו העשירים ירוויחו וירוויחו, ולכן כל זמן שביבי הקפיטליסט יהיה בשלטון כל האזרחים הפשוטים כמונו יסבלו, ורק העשירים ימשיכו לנצל אותנו הן בבנקים והן בחברות המזון והן בדיור והן בתחבורה !

כתיבת תגובה