חשיפה: "לא רוצה לראות הווי חיים חרדי בירושלים, נקודה!"

מנכ"ל הרשות לפיתוח ירושלים לא מעוניין לראות הווי ירושלמי של חרדים ופיגועים בקולנוע. כך טוען יוצר קולנוע לא חרדי שניסה להגיש פרויקט קולנועי שבמרכזו חרדים בירושלים. תגובת הרשות: דבריו לא הובנו כהלכה

בית הספר דתי לקולנוע בירושלים. צילום: מרים אלסטר | פלאש 90

'הרשות לפיתוח ירושלים' (הרל"י) היא גוף שנתמך על ידי משרד התרבות, המשרד לענייני ירושלים, ועיריית ירושלים. תקציבה עד שנת תשע"ט עומד על כ-350 מיליון שקלים!

בתשס"ח הקימה הרשות את 'המיזם לקולנוע ולטלוויזיה' שהשקיע מאז הקמתו יותר מחמישים מיליון שקלים בהפקה של עשרות סרטי קולנוע, סדרות טלוויזיה ופרויקטים בינלאומיים. בכתב האמנה המופיע באתר הרשות, מוצהר שמטרת המיזם "לחולל שינוי מהותי בדימויה הסטריאוטיפי של ירושלים ולחפש את הסיפורים הייחודיים על ירושלים הלא-מוארת". נשמע נהדר, נכון?

אז זהו שצריך להבין מה משמעות המילים "דימויה הסטריאוטיפי של ירושלים" בעיני מי שעומד בראש הגוף הזה. לפחות מהסיפור הבא ניתן להסיק כי בעיני מנכ"ל הרשות, אייל חיימובסקי, הצגת אוכלוסייה חרדית ירושלמית על מסך הקולנוע, מזיקה לטעמו לתדמיתה של ירושלים, לפחות כפי שמזיקים לה אירועי טרור.

חפש פרויקט אחר לקדם

הסיפור התחיל כאשר בני פרדמן, יוצר קולנוע וטלוויזיה המתגורר בירושלים ונשוי לחרדית, הזכיר באחת מפגישות העבודה השוטפות עם מנהל המיזם, יורם הוניג, את פרויקט הקולנוע אותו הוא מפתח מזה ארבע שנים: אפוס רחב יריעה המבוסס על אירועים אמיתיים שהתרחשו בשכונת גאולה.

לתדהמתו של פרדמן, שאינו חרדי (אם כי נשוי לחרדית, כאמור), אמר לו הוניג, שהתעסקות בהווי חיים חרדי תקטין מאוד את המוטיבציה של הרשות לתמוך בפרויקט. הוא אף המליץ לו שיחפש פרויקט קולנועי אחר לקדם. הרשות היא זו שמממנת את המיזם.

פרדמן נדהם, אבל המתין בסבלנות עד שיפורסם מכרז להגשת פרויקטים למיזם. שם, כמובן, לא צוינה התעסקות בהווי חיים חרדי כמכשול להגשת הצעה. הקריטריון במכרז דרש רק "הצעות אשר מעלות למסך הווי חיים ייחודי בירושלים". חרדים, לפחות לפי מה שידוע לרוב העולם, מהווים חלק ניכר מהווי החיים בירושלים.

פרדמן שלח להוניג מייל בו צירף חוות דעת מאנשי מקצוע המאשרות את "ייחודיות הווי החיים החרדי בפרויקט" הקולנועי אותו יזם וביקש אישור השתתפות במכרז. שוב לתדהמתו, הוניג הגיב במייל חוזר בו נכתב במפורש: "איני יכול לפסול אותך מלהשתתף, אבל כיוון שהרקע החרדי כבר סוקר בהרחבה בהפקות המיזם, סיכוייך לזכות במכרז קטנים!".

ירושלים של חרדים ופיגועים

"התגובה הזאת מנותקת מהמציאות", קובע פרדמן בשיחה עם 'ביזנעס': "מתוך קרוב לשבעים הפקות שהמיזם השתתף בהפקתן, הפקות בודדות בלבד עוסקות בהווי חיים המתיימר להיות חרדי, ובמילה מתיימר, אני מתכוון לכך שצריך לגלות גמישות מחשבתית גדולה כדי לקבל פרויקטים העוסקים בחרדי שחוזר מן המתים ומשתגע, או אישה חרדית המתגוררת בבית קברות, כמייצגים של הזרם המרכזי בהווי החרדי-ירושלמי".

פרדמן מתייחס לפרויקטים שקיבלו מימון מהמיזם בתור פרויקטים המציגים הווי חיים חרדי בעודם, לדבריו, מציגים את שולי החברה החרדית. פרדמן לא התעצל ושלח מכתב תלונה חריף לרשות לפיתוח ירושלים בו דרש להיפגש עם חברי הוועדה המייעצת של המיזם הכוללים בין השאר את מנכ"ל הרשות אייל חיימובסקי. שמתוקף תפקידו מנהל מאות מיליונים מתקציבה של העיר.

לפגישה הצטרפו גם נציגי איגוד התסריטאים והבמאים. בפגישה הטיח חיימובסקי בפרדמן את הדברים בריש גלי: "אני לא רוצה לראות הווי חיים חרדי בירושלים על מסך הקולנוע, נקודה! זה מזיק לעיר וזה מזיק לתדמית שלה! אני אנתץ את הסטריאוטיפ על ירושלים של חרדים ופיגועים, ואפעל באמצעות מיזם הקולנוע לשווק את ירושלים כמרכז תרבות ואומנות".

בהמשך, לדברי פרדמן, אף "הוצע" לו להתאמץ ולכתוב סרט על חרדים "מגניבים" כאלה, שמנגנים בלהקה או מתעסקים בתרבות, זה הווי חיים שאולי הוא ישקול לתמוך בו, אמר חיימובסקי והבהיר: "זאת המדיניות שלי ואם יש לך בעיה עם זה, תחליף אותי"!

לסיום, חיימובסקי הדגיש באיום שאם יכריחו אותו להעלות על המסך "ירושלים שאינה מתאימה" לחזון שלו, הוא פשוט יבטל את מיזם הקולנוע הירושלמי. 'ביזנעס' שוחח עם חגית רייכל מארגון הבמאים ועם ליאור תמאם מארגון התסריטאים. השניים אישרו את הציטוטים ואמרו כי הם מתפלאים על הדרה מכוונת של אוכלוסייה ירושלמית מהמסך.

תמאם היה נחרץ הרבה יותר כאשר תהה על השקיפות בניהול כלל כספי הרשות ולא רק כספי המיזם לקולנוע. "אני יודע להגיע לדברים וניסיתי, באמת שניסיתי, אבל לא הצלחתי להניח את ידי על הקריטריונים שמנחים את התקציב של הרשות שמגיע למאות מיליוני שקלים".

אקדם עתירה מנהלית

בשיחה ל'ביזנעס' תהתה רייכל כיצד ניתן להציג את ירושלים מבלי להציג את החרדים המהווים כמחצית מתושביה. השניים אמרו כי הם רואים בכך פגיעה חמורה בחופש הביטוי והיצירה. בפגישה שאלה רייכל את חיימובסקי מדוע הוא לא מפרסם את המניפסט הזה כקריטריון מובהק לקבלת תמיכה? זה בתגובה ענה כי יפעל לרענון הקריטריונים.

מנהל המיזם, הוניג, היה נחרץ יותר בתשובתו וציין שהוא דווקא כן כתב לפרדמן במפורש שאין לו כל סיכוי לקדם פרויקט על הווי חרדי במסגרת המיזם. "כי זה לא מה שמחפשים" מה לעשות שפרדמן בחר להתעלם מדבריו.

על פגיעתו בחופש הביטוי, אמר חיימובסקי בפגישה: "אני לא אומר ליוצרים איזה סרט ליצור. אני פשוט אחליט לתמוך בהם רק אם זה מקדם את המטרות שלי". פרדמן שכבר קיבל בעבר תקציב לפרויקט אחר שלו, טוען כי "מר חיימובסקי מתייחס אל כספי הרשות כאל כספו הפרטי ומצהיר שהוא נחוש למנוע מימון, מכל פרויקט שמתעסק בהווי חיים חרדי וללא כל קשר לאיכותו האומנתית של הפרויקט, וזאת, פרימיטיביות המעלה ניחוח אנטישמי".

כאן חשוב להבהיר כי מעיון בקול הקורא שפרסם המיזם לקראת השנה הנוכחית עולה כי אין כל הגבלה על הצגת חרדים בפרויקטים שיזכו לתקצוב. יתרה מכך, הרשות משקיעה כספים רבים בפעילויות שונות לטובת הציבור החרדי כאשר אחת הבולטות שבהן היא זו שעוסקת בהכשרה מקצועית והשמה של חרדים במקומות עבודה בעיר.

אבל פרדמן עדיין נסער ותוהה: "האם מר חיימובסקי הנכבד באמת מאמין שזכותו להשקיע עשרות מיליונים מכספי ציבור כדי ליצור מצג שווא של ירושלים אוטופית נקייה מחרדים? הרל"י מקבלת תקציבים גם ממשרד התרבות, גם מהמשרד לענייני ירושלים, וגם מהעירייה. אם חיימובסקי טוען שניתן לו המנדט להעלים את החרדים מהמסך, שיתכבד ויודיע במפורש איזה מהמשרדים המממנים את תקציבו נתן לו את הסמכות לכך? האם יש תקדים לכך שגוף ציבורי מצהיר במפורש על החלטתו להדיר אוכלוסיה כלשהי מהמסך?

"האם הסיבה האמיתית שהם אינם מפרסמים זאת במפורש כקריטריון במכרז, היא, כיוון שידוע להם היטב שהדבר מפוקפק מבחינה חוקית", שואל פרדמן ומבטיח לקדם במרץ עתירה מנהלית נגד המיזם והרשות, זאת במידה וחיימובסקי לא יחזור בו באופן פומבי ומפורש מהצהרתו ויודיע על שינוי רשמי של המדיניות.

במאמר מוסגר, גורם ברשות לפיתוח ירושלים אמר ל'ביזנעס' כי פדרמן זכה למימון על סרט אחר שהציע בעבר. "הפעם לא אישרו לו. אז מה קרה? לא אישרו לו פרויקט ופתאום הרשות לא בסדר? פתאום זה נכון להתגולל עליה? צריך לקחת את טענותיו בפרופורציה. בעבר הוא לא השמיע את הטענות הללו".

עדכון (23:00):

מהמיזם לקולנוע ולטלוויזיה נמסר: "כרבע מכלל היצירות שזכו לתמיכת המיזם לקולנוע ולטלוויזיה בירושלים במהלך שמונה שנות פעילותו עוסקות בהוויי הדתי בירושלים. סך הכל תמך המיזם ביותר מ-100 תסריטים ומעל ל-70 הפקות. במקביל, הכשרות ייעודיות עבור משרות בתעשיית הקולנוע והטלוויזיה הירושלמית נערכות כל העת בשיתוף המיזם בקרב המגזרים השונים בירושלים – ובכללם נשים וגברים מהמגזר החרדי.

"בניגוד לנטען – התנאים והמועדים להגשת בקשות לתמיכה מפורסמים כל העת באתר הרשות לפיתוח ירושלים ובאמצעי התקשורת השונים. כל בקשה עוברת בחינה מדוקדקת של לקטורים מקצועיים – והם אלה הממליצים על מתן מענקים ליצירות הראויות. הועדה הציבורית המאשרת את ההמלצות כוללת בין היתר את מנהלי בית ספר לקולנוע 'סם שפיגל', 'מעלה' וכן ד"ר דפנה סרינג – כנציגת הלקטורים והציבור.

"ראוי לציין, כי במסגרת הליך קפדני זה נהנה מר בני פרדמן מתמיכות ומענקים נדיבים של המיזם לקולנוע ולטלוויזיה, עבור סרט פרי עטו ("התאבדות"). תמוה בעינינו, כי תלונותיו על נהלי קבלת מענקים מהמיזם הועלו רק כאשר בקשותיו נדחו ולא בעת שזכה לתמיכת המיזם. אם דברי מנכ"ל הרשות לא הובנו כהלכה במסגרת הפגישה – זה המקום להבהיר באופן חד משמעי: כל היצירות המוגשות למיזם נבחנות תחת עיקרון חופש היצירה וללא הבדלי דת, מין, השקפה פוליטית או שיוך מגזרי".

4 תגובות ל: "חשיפה: "לא רוצה לראות הווי חיים חרדי בירושלים, נקודה!""

  1. מקומם!

  2. מהיכרות אישית עם חיימובסקי, מגובר בראש מאפיה, לא מנכ"ל הרלי.
    שום דבר לא יזיז אותו.

  3. כנראה מנכ"ל הארל"ם הולם יותר…

  4. כנראה מנכ"ל הארל"ם הולם יותר…

כתיבת תגובה