יו"ר רשות ני"ע: הביטקוין יצא משליטה, מתנהג ומריח כמו בועה

בנאומו בכנס התאגידים הוסיף האוזר: מה מסביר את העלייה מ-2000$ ל- 11,000$, בתוך מס' חודשים ופתאום ירידה ב-20%? המרדף אחר ההשקעה בביטקוין מזכיר לי את הבהלה לזהב במאה ה- 19

פרופ' האוזר. לשעבר יו"ר רשות ני"ע | צילום: משה שי, פלאש 90

יו"ר רשות ני"ע היוצא הפרופ' שמואל האוזר נאם היום בכנס התאגידים ופרס את עיקר פעילותו בשש השנים בהן כיהן בתפקידו כראש הרשות. האוזר התייחס למטבעות הדיגטליים שפרצו לשוק בשנים האחרונות ואמר כי ביטקוין הוא אמצעי תשלום דיגיטלי שדומה כי ערכו יצא משליטה. בנוגע אליו יש סכנה שמדובר בבועה, שאחד המאפיינים שלה הוא תופעת העדר. זה מזכיר לי את תסמונת המשבר בארה"ב ב- 1929, או אם תרצו את תסמונת המלצת ההשקעה של "נהג המונית" במשבר של שנות ה-80 וה-90. אין כל מידע על ביקוש והיצע, והאם מישהו אולי שולט על הביקוש ו/או ההיצע? לדעתי זה נראה כמו בועה, מריח כמו בועה, מתנהג כמו בועה ומרגיש כמו בועה. מה מסביר את העלייה מ-2000$ ל- 11,000$, בתוך מס' חודשים ופתאום ירידה ב-20%? המרדף אחר ההשקעה בביטקוין מזכיר לי את הבהלה לזהב במאה ה- 19.

עוד אמר האוזר בהתייחסו לבורסה: הבורסה הייתה נכה מבחינה מבנית. בעלי הבורסה היו גם חברי הבורסה. כלומר, בכובע האחר שלהם הם התחרו בבורסה. מצב לא בריא, שאת השלכותיו השוק ספג וסבל שנים רבות. ומה המצב היום? השינוי המבני הולך לנתק את הקשר בין הבעלות על הבורסה לחברות בבורסה. השינוי המבני בבורסה יבטל את ההגמוניה של הבנקים בבורסה; יפתור את ניגוד העניינים המובנה בו היו מצויים הבנקים; ויביא גם לשינוי מבנה הדירקטוריון בבורסה, שיהיה דומה לזה של חברה ציבורית עם רוב דירקטורים בלתי תלויים.

השנה הבורסה בתל אביב הצטרפה סוף-סוף למשפחת העמים של הבורסות המערביות. כבר היום, בעקבות השינוי המבני, אנחנו יודעים שיש כמה בורסות חשובות (בארה"ב, קנדה, אירופה ובמזרח הרחוק) שמתעניינות בשיתוף פעולה עם הבורסה בת"א. השינוי המבני היה מהלך ענק. ענקיסטי כמו שאומר אלון בני בן ה- 4. כלל הציבור הישראלי ייהנה מפירותיו עוד שנים רבות בעתיד. כבר היום אנחנו עדים, לכמעט 30 הנפקות חדשות, רובן במניות והשאר באג"ח. כבר היום אנחנו עדים לגידול של עשרות % בהיקפי המסחר.

לצערי, חברי הבורסה שמרגישים את הרוחות החדשות בבורסה, מרגישים מאוימים, ולכן גם יש תחושה שמנסים לעכב הבאתם חברי בורסה חדשים. לאלה אומר שהם לא יצליחו, וכי הניסיונות שלהם רק מאשררים את נחיצות השינוי המבני. מדוע חברי הבורסה מתנגדים להביא חברי בורסה נוספים דוגמת אינטארקטיב ברוקרס כחבר בורסה חדש? הסיבה – החשש מתחרות. אמרתי ואני חוזר ואומר, אנחנו נפעל להוריד את עמלות המסחר בבורסה. הבאת חברי בורסה חדשים תאפשר הורדת עמלות למשקיעים במאות מליוני ₪ בשנה. בהזדמנות הזו אציין, רשות ני"ע ביחד עם ההגבלים העסקיים, ובשיתוף עם הפיקוח על הבנקים, פועלים בצוות משותף שעומד לסיים הגשת דוח לטיפול בנושא. אני ממליץ לחברי הבורסה להקדים תרופה לדרישות רגולטוריות בעולם הברוקר-דילר ועוד.

על זירות סוחר ואופציות בינאריות אמר האוזר כי במשך שנים שוק זירות הסוחר היה פרוץ ומסוכן. שוק של אינדיאנים. כל דאלים גבר. אישור התקנות המסמיכות את הרשות לפקח עליהם התעכב. אמרנו שלא נוותר. אמרנו, ועשינו. היום מדובר בשוק מסודר ומפוקח שרק מיעוט מאותם אינדיאנים פעילים בו. גם בנוגע לתופעת האופציות הבינאריות הגבנו באופן נחוש והחלטי. קידמנו את החקיקה הכי קשוחה שאני מכיר בכל העולם בנושא הזה, והשלמנו תיקון חוק שאוסר כל פעילות באופציות בינאריות בישראל – הן כלפי ישראלים והן כלפי משקיעים זרים, בתמיכת שר האוצר ובשיתוף פעולה עם משרד המשפטים, היועץ המשפטי לממשלה ומשטרת ישראל.

כתיבת תגובה