יותר סטודנטים חרדים פורשים לפני השלמת התואר

יחד עם זאת, חל גידול דרמטי במספר הסטודנטים החרדים הלומדים לתואר שני. וגם, מי הם מוסדות הלימוד האקדמאיים הפופולאריים ביותר בקרב החרדים. נכון לתשע"ו למדו 11,013 בוגרי החינוך החרדי במוסדות להשכלה גבוהה

תלמידים חרדים באקדמיה | אילוסטרציה. צילום: יוסי זמיר, פלאש 90

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מפרסמת היום את נתוני ההשכלה הגבוהה בקרב הציבור החרדי. הפעם כוללים הנתונים גם את בוגרי מוסדות חב"ד שאינם נכללים במסגרת הפיקוח ה"אחר" האחראי על מוסדות החינוך החרדיים.

הדוח הנוכחי עוסק בסטודנטים ובמקבלי תארים מהמוסדות להשכלה גבוהה שלמדו במערכת החינוך החרדית בשנתם האחרונה במערכת החינוך. למעט יוצאי מוסדות חינוך חרדים-לאומיים ויוצאי מוסדות חינוך חרדים המיועדים לאוכלוסייה לא חרדית. במילים אחרות, הדו"ח מתייחס להארד-קור החרדי.

הנה הנתונים המרתקים: מספר הסטודנטים החרדים במוסדות להשכלה גבוהה היה במגמת עלייה מ-4,537 בשנת תש"ע עד ל-11,013 בתשע"ו. בשנה זו עמד שיעורם החרדים בקרב הסטודנטים היהודים  לתואר ראשון על 4.8%, לתואר שני על 2.4%, ולתואר שלישי על 0.6%.

מתברר כי 23.9% מהחרדים שלמדו לתואר ראשון בשנת תשע"ה לא המשיכו ללמוד בשנת תשע"ו. זהו אחוז נשירה גבוה מאוד ביחס לנתונים בקרב סטודנטים יהודים שאינם חרדים (8.2% בלבד).

39.7% מהחרדים שלמדו לתואר ראשון בשנת תש"ע לא סיימו את לימודיהם לאחר חמש שנות לימוד, לעומת 20.5% בקרב יהודים לא חרדים. הנתון חמור במיוחד כאשר מדובר בסטודנטים להוראה. כאן, לפי נתוני הלמ"ס, מתברר כי יותר ממחצית (54.9%) הסטודנטים החרדים החדשים לתואר ראשון במכללות האקדמיות לחינוך בשנת תשע"ה לא המשיכו ללמוד בשנת תשע"ו, לעומת 10.7% בקרב סטודנטים יהודים לא חרדים.

מאידך, שימו לב מה קורה למי שכן עברו את המשוכה הראשונית. 15% מהסטודנטים החרדים לתואר ראשון בשנת תשע"ו למדו במסגרת לימודי המשך שבה השלימו לתואר B.Ed. סטודנטים אלה היוו כמחצית מכלל הסטודנטים היהודים בלימודי המשך.

ומה לומדים החרדים? מקצועות הלימוד הפופולריים ביותר לתואר ראשון בקרב סטודנטים חרדים היו: חינוך, משפטים, מדעי המחשב ומנהל עסקים. אגב, מספר הלומדים לתואר שני נמצא במגמת עלייה מתמשכת: מ-307 בשנת תש"ע ל-1,243 בתשע"ו.

והיכן לומדים החרדים? בשנת הלימודים הקודמת (תשע"ו) למדו 70% מהסטודנטים החרדים בעיקר במוסדות הבאים: הקריה האקדמית אונו, המרכז האקדמי לב, האוניברסיטה הפתוחה, מכללה ירושלים, מכללת הרצוג-ליפשיץ, המכללה האקדמית הדסה ירושלים, מכללת האקדמית לחינוך שאנן ועזריאלי – המכללה האקדמית להנדסה ירושלים.

תגובה אחת ל: "יותר סטודנטים חרדים פורשים לפני השלמת התואר"

  1. יש לציין שעפ"י בהוראות גדולי ישראל מכל החוגים, אסור ללמוד אקדמיה. וכנראה שזה גם הסיבה לאחוז "נשירה" כה גבוהה בשנה השניה, שהרבה אנשים עושים את החשבון הנפש שלהם, ובורחים מהאש האקדמאי. בטרם יהיה מאוחר!

כתיבת תגובה