כיצד יאושרו הטבות מס לעמותות המגזר השלישי?

ועדת הכספים מאיצה את הדיון בבחינת דרכיי הטיפול בבקשות עמותות להטבת מס על תרומות. חברי הכנסת: מוטב היה שהמדינה תממן ישירות את הפעילויות החברתיות השונות, אך מרגע שמשכה ידיה מעיסוק בהן, עליה לאפשר את ההקלות במס על תרומות.

עמותות המגזר השלישי shutterstock

ועדת הכספים שבה לדון בשאלת דרכיי הטיפול ואופן האישור למתן הטבות במס על תרומות לעמותות חברתיות; עמותות המגזר השלישי. מלכתחילה סוברים רוב חברי הוועדה, כי מוטב היה שהמדינה לא היתה מושכת ידיה מעיסוק בתחומים חברתיים רבים ובעצמם, לא היתה מפריטה את העיסוק בהם, מה שיצר חלל גדול אליו נכנסו העמותות החברתיות. אך משכך אכן קרה והמדינה אינה מתקצבת באופן ישיר מטרות ופעולות חברתיות שונות, אומרים חברי הכנסת בוועדת הכספים, עליה לפחות לאפשר קבלת הקלות במס על תרומות הניתנות לאותן עמותות.

במהלך הדיון התברר, כי סך הטבות המס בגין בקשות של עמותות לקבלת ההטבה נאמד במאות מיליוני שקלים בשנה, כספי מיסים שהמדינה בפועל, מוותרת עליהם. עפ"י החוק, ההקלה במס עומדת על 35% מסך התרומה ועד כ- 10 מיליון ₪ בשנה לכל עמותה.

יו"ר הוועדה, ח"כ גפני, פתח את הישיבה ואמר: "הרבה תחומים המדינה השאירה למגזר השלישי והעמותות שנכללות בו מבקשות הקלות במס על התרומות ואז השאלה, האם לכל אחד ולכל עמותה המדינה באמת צריכה לסייע. האם המדינה צריכה לסייע למי שפועל למען מטרות שאינן עולות בקנה אחד עם שאיפותיה. ואם המדינה לא צריכה לסייע במקרים אלו, מי צריך להיות הגורם שמקבל את ההחלטה ויכריע בעניין??! האם ועדת הכספים צריכה להמשיך לטפל בבקשות לאחר שהן מוגשות אליה ע"י רשות המיסים או שהדבר יהיה נתון בידיהם של הפקידים בלבד??!".     

גפני הוסיף, כי "מטבעה ועדת הכספים היא גוף פוליטי-ציבורי וזה בסדר. אנחנו דנים ומאשרים תקציב שהשנה יהיה גדול במיוחד ויגיע ל- 500 מיליארד שקלים, וגם שר האוצר וגם ראש הממשלה הם גורמים פוליטיים. אז ראוי שהסמכות תהיה בידינו, אך צריך להימצא המנגנון לפיו נפעל באופן שיאפשר לעמותות לפעול ומצד שני, למנוע מצבים בהם המדינה תממן פעילויות שנוגדות את החוק. לעיתים, יש דברים על גבול הפלילי, הם גבוליים ואף שלא ממש פליליים, יש רוב בוועדה שסבורים שהמדינה לא צריכה לסייע להם. בזה נצטרך להחליט. ניסינו לקדם שינויי חקיקה בעניין אבל אלו לא צלחו כי אין הסכמות גם בממשלה בנושא הזה".

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ גפני, קרא לחברי הוועדה, לחזור אליו עם הצעות למנגנון לטיפול בבקשות של עמותות ולאישורן. כמו-כן, קרא להציע את אופן הטיפול וההכרעה מהן סוגיות שבמחלוקת ציבורית עמוקה ומהו המנגנון המוסכם לדחיית בקשות. לבסוף הודיע, ש"הוועדה תשוב ותדון בנושא לקראת הכרעה ובכל מקרה "התהליך כולו צריך להיות שקוף, אחיד עם כללים ברורים. מצד אחד, ועדת הכספים לא צריכה לפסול דברים בגלל זהות פוליטית ומצד שני, לא יתכן שתשמש חותמת גומי להחלטות הדרג הפקידותי ברשות המיסים. יש לייצור איזון ולאפשר לרוב מיוחד של חברי הוועדה, למשל 80% – 90% עם מנגנון מוסדר לדחות בקשות".

כתיבת תגובה