כל מה שאתם צריכים לדעת על פתיחת חברה

מה הן היתרונות של חברה בע"מ? מה צריך להכין על מנת לפתוח חברה כזאת? מה אמור להופיע בתקנון החברה? מי אמורים לחתום על התקנון? מי קובע מה יהיה שם החברה ובאיזה מקרה יפסול רשם החברות את השם שבחרתם?

חברי דירקטוריון | צילום: Bacho, פלאש 90

הקמת חברה בע"מ מעניקה יתרונות רבים, בין היתר בהיבטים המשפטיים והמיסויים. בהיבט המשפטי, הקמת חברה בע"מ מעניקה יתרון משמעותי, בשל האישיות המשפטית הנפרדת של החברה, המפרידה בין הנושים לבין בעלי המניות (כלומר – האחריות לחובות והתחייבויות הינה של החברה ולא של בעלי מניותיה). רק במקרים חריגים יכול בית המשפט להרים את מסך ההתאגדות של החברה ולייחס את האחריות לחובות החברה לבעלי מניותיה.

בהיבט המיסויי, הקמת חברה בע"מ עשויה להעניק יתרונות משמעותיים ביותר, היות ושיעורי המס של חברות, נמוכים באופן משמעותי משיעורי המס של יחידים. בנוסף, חברות, אינן משלמות דמי ביטוח לאומי ומס בריאות.

מאחר ויחיד הפותח עסק חדש חשוף מטבע הדברים לסיכונים הנובעים מהפעילות העסקית כגון, בעיות בתזרים המזומנים, חשיפה לתביעות, הפרת התחייבויות חוזיות, חבויות במס וכיו"ב, מעדיפים רבים להקים את העסק באמצעות חברה בע"מ. חברה כאמור מהווה גוף משפטי עצמאי, ובדרך זו מרחיק היזם ומנטרל את הסכנה לכך שחובות ו/או התחייבויות המיזם העסקי יפלו באופן אישי על כתפיו. רק במקרים חריגים יכול ועלול בית המשפט להרים את מסך ההתאגדות ולייחס את האחריות לחובות החברה – לבעלי מניותיה.

מאמר זה אינו מתייחס להסכם בין בעלי המניות שבחברה, המכונה לעיתים קרובות כהסכם המייסדים או הסכם בעלי המניות. הסכמים מסוג זה, רצוי שיכללו ויסדירו את דרכי הניהול של העסק החדש, תחומי האחריות שלבעלי המניות, השקעות שיש להשקיע בהקמה ובמימון הפעילות השוטפת, וגם את נושא פירוק או סגירת העסקאות, פרישת אחד או יותר מבעלי המניות בו.

הקמת חברה

הקמת חברה בעיקרה היא הליך פשוט. מאמר זה נועד להקל על מי שמבקש להקים חברה חדשה ולהניח בפניו תשתית ורקע תמציתיים המסייעים בהבנת התהליך.

■ מי יכול להקים חברה?

1 . בהתאם לחוק החברות, כל אדם רשאי לייסד חברה, ובלבד שמטרה ממטרות החברה אינה נוגדת את החוק, אינה בלתי מוסרית או אינה נוגדת את תקנת הציבור.

2 . לחברה יכול שיהיה בעל מניה אחד.

■ כיצד מקימים חברה?

על המבקש לרשום חברה (שאינה חברת יחיד) להגיש לרשם החברות בקשה לרישום חברה, שמולאו בה כל הפרטים הנדרשים. ככלל, לבקשה לרישום חברה יש לצרף את המסמכים הבאים: תקנון החברה; הצהרה של בעלי המניות של החברה; הצהרה של הדירקטורים הראשונים של החברה על נכונותם לכהן כדירקטורים.

שמו של החותם על גבי הטפסים הרלוונטיים, מספר הזהות שלו וחתימתו על גבי הטפסים צריכים להיות מאומתים בידי עורך דין, אשר יציין כי הזהיר את החותם כי עליו להצהיר אמת וכי המסמכים נחתמו בפניו.

אגרת רישום

בעת רישום החברה יש לשלם אגרת רישום. רשם החברות ירשום את החברה, אם מצא כי קוימו כל הדרישות לפי חוק החברות בקשר לרישום. לאחר הרישום יינתן לחברה מספר רישום שיצוין בתעודת ההתאגדות שלה.

תכלית החברה

תכלית החברה היא לפעול על פי שיקולים עסקיים להשגות רווחיה. חברה שנקבע בתקנונה, כי הוקמה להשגת מטרות ציבוריות בלבד ואשר תקנונה אוסר חלוקת רווחים לבעלי מניותיה – היא חברה למטרות ציבוריות.

תקנון החברה

לכל חברה יהיה תקנון. דין התקנון כדין חוזה בין החברה ובין בעלי מניותיה ובין בעלי המניות לבין עצמם. תקנון החברה יכלול את הפרטים האלה: שם החברה, מטרות החברה, פרטים בדבר הון מניות הרשום ופרטים בדבר הגבלת האחריות.

■ מהם הפרטים שניתן לכלול בתקנון?

חברה רשאית לכלול בתקנונה נושאים הנוגעים לחברה או לבעלי מניותיה ובכלל כך: הזכויות והחובות של בעלי המניות ושל החברה, הוראות לעניין דרכי הניהול של החברה, כל נושא אחר שבעלי המניות ראו לנכון להסדיר.

הון המניות

חברה תקבע בתקנונה את הון המניות הרשום לרבות מספר המניות לסוגיהן. כמו כן, נהוג (בתקנון הראשוני של החברה) אף לקבוע את מספר המניות שהוקצו לבעלי המניות.

הגבלת האחריות

אחריות בעלי המניות לחובות החברה יכול שתהיה בלתי מוגבלת והדבר יצוין בתקנון. הייתה אחריות בעלי המניות מוגבלת, יפורט אופן ההגבלה בתקנון.

שם החברה

חברה רשאית להירשם בכל שם כפוף להוראות סעיפים 25 עד 31 לחוק החברות. שם החברה חייב להיות בעברית (אולם ניתן להוסיף שמות באנגלית וערבית). שמה של חברה שאחריות בעלי המניות בה מוגבלת יכלול בסופו את הציון "בעירבון מוגבל" או בע"מ".

לא תירשם חברה בשם שהוא: שמו של תאגיד הרשום כדין בישראל או הדומה לו עד כדי להטעות; סימן מסחר רשום או שם הדומה לו עד כדי להטעות; שם שרשם החברות סבור כי יש בו משום תרמית או הטעיה; שם שרשם החברות סבור כי הוא עלול לפגוע בתקנת הציבור או ברגשותיו. חברה רשאית לשנות את שמה באישורו של רשם החברות.

עו"ד משה גאון הוא מנהל הפורום המשפטי של אתר 'ביזנעס'

המידע המובא במאמר זה הינו לרקע כללי בלבד אשר והוא אינו מהווה משום יעוץ משפטי ואינו יכול להחליף את הצורך לבדוק את הוראות החוק הרלוונטיות (העשויות להשתנות מעת לעת) ולהיוועץ בעורך דין. כל הזכויות שמורות למשרד עו"ד גאון יהב ושות'

כתיבת תגובה