כל מה שרציתם לדעת על ירושלים ■ תעסוקה, כלכלה ואוכלוסיה

השנתון השלושים במספר של 'מכון ירושלים' מעניק הצצה נדירה לנתוני האמת של עיר הקודש, בירת ממלכת יהודה. כמה חרדים מתגוררים בירושלים, מהו הגיל החציוני בבירה, כמה עסקים נפתחו בה וכמה נסגרו ועוד ועוד

צילומים: Zack Wajsgras, Yossi Zamir, פלאש 90 | Sangaku, JP Worthington Media, שאטרסטוק

מכון ירושלים לחקר ישראל בשיתוף עיריית ירושלים, מוציא מידי שנה שנתון סטטיסטי ייעודי לירושלים. הפעם מדובר בשנתון השלושים במספר, ולרגל המספר העגול, החלטנו להביא לכם כמה נתונים מעניינים מהשנתון שפורסם אתמול.

נבהיר מראש, נתוני המכון המבוססים על מגוון גדול של מקורות, ניתוחם ועיבודם, נכונים לשנת תשע"ה, או נכון לומר לסוף שנת 2014 למניינם.

אז כמה אנשים גרו בירושלים בחורף תשע"ה?

בסוף שנת 2014 מנתה אוכלוסיית ירושלים 849,800 תושבים. כ-534 אלף מהם יהודים ואחרים. דהיינו, לא ערבים. והשאר (כ-316 אלף) ערבים. הגידול באוכלוסיית ירושלים עמד על 2.4%, גדול מהגידול בישראל כולה שעמד על 2% בלבד.

מעניינת העובדה שנתמכת במחקרים רבים ולא רק בנתוני המכון, לפיה משנה לשנה חלה ירידה בשיעורי הפריון של הערבים בירושלים בפרט ובישראל בכלל. "בשנים האחרונות קצב הגידול של האוכלוסייה הערבית בירושלים קטֵן, בעוד שקצב הגידול של האוכלוסייה היהודית גדֵל. אחד הגורמים העיקריים לשינוי זה הוא הירידה בדפוסי הפריון (מספר הילדים שאישה צפויה ללדת) בחברה הערבית בעשור האחרון ועלייה בפריון של האוכלוסייה היהודית.

.

"המשך מגמות אלו צפוי לשנות את התפיסה שרווחה במשך שנים של עלייה מתמדת בחלקה היחסי של האוכלוסייה הערבית וירידה בחלקה היחסי של האוכלוסייה היהודית. המשך מגמות אלו צפוי לשנות את הצרכים והביקושים לתשתיות פיזיות וחברתיות של קבוצות האוכלוסייה העיקריות בירושלים", נכתב בשנתון.

הגיל החציוני הנמוך ביותר נרשם בשכונות החרדיות. גיל חציוני הוא הגיל שמחצית האוכלוסייה נמצאת מתחתיו. בכל ירושלים עומד הגיל על 23.7 אך בשכונות החרדיות הוא נמוך בכמחצית ועומד על כ-14 שנה.

בשכונות בהן מרבית האוכלוסייה היא חרדית: הגיל החציוני הנמוך ביותר נרשם ברמות אלון והוא עמד על 14 שנים. השכונות בהן הגיל החציוני הוא 15 הן: רמת אשכול מערב, מאה שערים, בתי אונגרין, רמות אלון מרכז, קריית מטרסדורף, רוממה עילית. בשכונות מעלות דפנה, שמואל הנביא, רוממה, בית ישראל ונווה יעקב מזרח, עומד הגיל החציוני על 19.

.

דירות חדשות ברוממה?

אגב, אחת ולתמיד, כמה חרדים גרים בירושלים? בירושלים מתגורר הריכוז החרדי הגדול ביותר בישראל. 34% מאוכלוסייתה היהודית של העיר הם חרדים אל מול 33% דתיים. בסך הכל, שומרי המצוות מהווים רוב ברור ומוצק מבין תושביה היהודים של הבירה.

במאמר מוסגר, נתונים אלה מתייחסים לאנשים מעל גיל עשרים. סביר להניח שאם נכלול את כל התושבים, גם אלה שמתחת לגיל עשרים, יעלה אחוז החרדים בעיר בצורה ניכרת. בכלל, שיעור החרדים בירושלים הוא הגבוה ביותר בישראל וגבוה בהרבה משיעורם הממוצע באוכלוסייה בישראל.

וראו זה פלא, מרבית תושבי ירושלים מרוצים או מרוצים מאוד מאזור המגורים שלהם. 79% מתושבי עיר הקודש מרוצים עד מרוצים מאוד ממקום מגוריהם. 80% מרוצים מהדירה שלהם. ואם כבר דירות, הנה כמה נתונים מתוך השנתון לאנשי הנדל"ן שבינינו:

"בשנת 2014 נמשכה מגמת העלייה בבניה של דירות חדשות, אולם בבחינה לפי שטח הבנייה נראה שהזינוק בהתחלות הבנייה בירושלים התמתן. היקפי גמר בנייה גדולים נרשמו לא רק בשכונות הלוויין  אלא גם בשכונות הוותיקות בעיר.

"בירושלים, כמו בישראל, נבנות מעט יחידות דיור קטנות (1-3 חדרים), אולם ישנו משקל גדול יותר בירושלים לדירות בינוניות (4 חדרים) מאשר בשאר חלקי ישראל. רוכשי הדירות בירושלים מתאפיינים ביותר רוכשי דירות למגורים ולא להשקעה ביחס לתל אביב ולחיפה, דבר המעיד על אפשרויות המגורים במטרופולינים. אחוז גבוה של תושבי חוץ רוכשים דירות בירושלים. מחצית מתושבי החוץ הרוכשים דירות בישראל בוחרים לקנות דירה בירושלים או בתל אביב.

"בשנת 2014 הסתיימה בירושלים בנייתן של 2,477 יחידות דיור. שנה זו ממשיכה את מגמת העלייה במספר היחידות שבנייתן הסתיימה. זאת לאחר מספר שנים בהן נרשמה ירידה במספר יחידות הדיור שבנייתן הסתיימה מדי שנה". חשוב לזכור שמאז עברו הרבה מים בבניינים החדשים שבנייתם הושלמה. נזכיר שוב כי הנתונים הללו נכונים לפני שנה וחצי בקירוב.

למרות שמי שמתגוררים ברוממה שהפכה מכבר לשכונה חרדית, בטוחים שמרבית הדירות החדשות בעיר נבנות בשטחה, הרי שמהנתונים עולה כי רק תשעה אחוזים מהדירות שבנייתן הסתיימה, נבנו ברוממה. שוב, מאז חלו שינויים שסביר להניח כי יבואו לידי ביטוי בשנתון הבא.

4

נשים משתכרות יותר!

אבל הנה נתון עדכני מסוף השנה הקודמת. "בסוף שנת 2015 עמד מחיר הממוצע של דירה בירושלים על 1.974 מיליון שקל לדירת 3.5-4 חדרים. גבוה מהמחיר הממוצע בישראל ונמוך מהמחיר הממוצע בתל אביב".

וכמה תשואה ניתן לקבל על דירה ירושלמית? הנה נתונים עדכניים על מחירי השכירות בעיר, מתוך השנתון של מכון ירושלים. "שכר הדירה הממוצע לדירת 3.5-4 חדרים עמד בשנת 2015 על 4,650 שקל, והוא גבוה בהשוואה לישראל (4,095) ונמוך ביחס לתל אביב (6,539).

ויש גם נתונים על מצב התעסוקה בעיר הענייה ביותר בין חמש-עשרה הערים הגדולות. "כמו בתחומי החיים האחרים בירושלים, עולם התעסוקה מושפע מקבוצות האוכלוסייה בירושלים: האוכלוסייה הכללית, החרדית והערבית. ניתן לראות שבהשוואה ביניהן, באוכלוסייה הכללית המצב הכלכלי החברתי הגבוה ביותר, לאחר מכן החברה החרדית שמצבה הכלכלי חברתי נמוך, וזה של האוכלוסייה הערבית נמוך עוד יותר.

"שיעור ההשתתפות בכוח העבודה בירושלים נמוך מבישראל בעיקר בשל שיעור ההשתתפות הנמוך של הנשים הערביות ושל הגברים החרדים. בקרב האוכלוסייה היהודית ככל שההשכלה עולה, שיעור ההשתתפות בכח העבודה גבוה יותר והנתון הזה משותף לגברים ונשים יחדיו. בקרב הערבים יש שוני מגדרי בולט, בעוד בקרב הגברים הערבים שיעור ההשתתפות בכח העבודה הוא גבוה מאוד ואינו משתנה עם העלייה בהשכלה, הרי שבקרב נשים ערביות שעור התעסוקה של נשים חסרות השכלה אקדמית הוא נמוך במיוחד והוא עולה בצורה דרמטית עם רכישת השכלה אקדמית.

"ייתכן ואחד הגורמים המסבירים את היעדר הקשר בין השכלה לתעסוקה בקרב גברים ערבים – נתון מוזר ואנומלי לא רק ביחס לנשים ערביות אלא גם בהשוואה למגזר היהודי – הוא שיעור גבוה של מועסקים במשלחי יד לא מקצועיים ולא יוקרתיים שאינם מצריכים השכלה אקדמית.

An Ultra Orthodox man takes a photo of Jewish boys walking by waving Israeli flags prior to celebrations for Jerusalem Day, June 5, 2016. The holiday marks the day when Jerusalem was reunified as part of Israel as a result of the Six-Day-War in 1967. Photo by Zack Wajsgras/Flash90 *** Local Caption *** ??? ??????? ???? ?????? ???? ?????? ????

"ממצא מעניין על נתוני השכר קשור בממוצע השכר השעתי בירושלים. נשים מרוויחות לשעת עבודה יותר מהגברים (…) כשמוסיפים לכך את נתוני השכר החודשי מסתבר בכלל כי יחסי המגדר בירושלים הינם שוויוניים יותר מאלו של ישראל כולה ושל הערים האחרות יחדיו. אולם, השוויון אינו נובע משכר גבוה לנשים אלא משכר נמוך של גברים".

ויש גם המלצה מעשית: "חיזוקה של ירושלים בהיבט של תעסוקה, מצריך השקעה בהשכלה מוכוונת תעסוקה לגברים חרדים ולנשים ערביות. המלצה זו נכונה לירושלים אך נכונה גם לישראל כולה".

עוד מציין השנתון כי הגיל החציוני הנמוך יכול להסביר גם הוא את שיעור ההשתתפות הנמוך בכוח העבודה. שכן חלק גדול מאוד מתושבי ירושלים לומד עדיין ואינו מחפש עבודה. כל-שכן שאינו עובד בה.

"שיעור ההשתתפות בכוחֹ העבודה משתנה מאוד בהתאם לגיל האוכלוסייה. בשנת 2014 שיעור ההשתתפות בכוח העבודה בירושלים בקרב האוכלוסייה בגילאי העבודה העיקריים (בני 25-64) עמד על 66% והיה גבוה באופן משמעותי בהשוואה לשיעור ההשתתפות בכוח העבודה של כלל האוכלוסייה בגילאי 15 ומעלה (53%). עם זאת, שיעור ההשתתפות בכח העבודה בקבוצות הגיל העיקריות היה נמוך באופן משמעותי מזה שבישראל (80%), בתל אביב (90%) ובחיפה (84%)".

עושים עסק?

ומה עם עסקים בירושלים? בשנת 2014 פעלו בירושלים כ-37,500 עסקים והם היוו כ-7% מכלל העסקים בישראל. בתל אביב פעלו 69,200 עסקים שהיוו כ-13% מכלל העסקים בישראל". כמעט כפול!

כמה עסקים נפתחו ונסגרו בירושלים בשנת 2014? שימו לב לנתון הבא: "במהלך שנת 2014 נפתחו בירושלים 3,400 עסקים חדשים, ונסגרו 2,800 עסקים. ההפרש בין מספר הפתיחות למספר הסגירות (השינוי נטו) של העסקים בירושלים היה חיובי ועמד על 600+ עסקים. באותה שנה השינוי בתל אביב היה 900+ עסקים חדשים ובחיפה 300+".

57% מהעסקים שנפתחו ב-2010 שרדו והמשיכו לפעול גם בשנת 2014. העסקים השורדים ביותר הם עסקים בענף החינוך, השירותים הפיננסיים ושירותי הביטוח.

.

כתיבת תגובה