לאחר שנה וחצי של פדיונות: הכסף חוזר לשוק תעודות הסל

התאוששות • בספטמבר האחרון גייס שוק תעודות הסל מעל חצי מיליארד שקל. מתחילת השנה נפדו כ-5.2 מיליארד שקל מתעודות סל על מדדי מניות בארץ

אילוסטרציה: Rawpixel.com | שטארסטוק

"בחודש ספטמבר גייס שוק תעודות הסל מעל חצי מיליארד שקל. מדובר בהיפוך מגמה לאחר שנה וחצי של פדיונות, שכן מאז פברואר 2016 שוק תעודות הסל בעיקר פודה (לרבות מספר חודשים של פדיונות גם בשנת 2015). החזרה למגמת גיוסים בשוק בחודש ספטמבר 2017, מאותתת על החזרת אמון המשקיעים במכשירי ההשקעה במוצרי מדדים, בייחוד לאור תיקון 28 לחוק השקעות משותפות בנאמנות, שאושר לאחרונה בכנסת, ואשר מסדיר את הפיקוח על הענף ומעבר לקרנות סל", כך מסר היום (ב) רונן סולומון, מנהל תחום פיננסים ושוק ההון באיגוד לשכות המסחר.

"יחד עם זאת, נמשכת מגמת הפדיונות מתעודות סל על מדדי מניות בארץ, ומתחילת השנה נפדו כ-5.2 מיליארד שקל מתעודות על מדדי מניות מקומיים, מגמה שמעיבה על הנזילות בבורסת תל-אביב, מאחר ותעודות הסל אחריות לרבע מנפח המסחר בבורסה", הוסיף וציין סולומון.

סולומון אומר כי "היקף הנכסים המנוהל על-ידי ארבעת מנפיקי תעודות הסל בישראל, עמד בסוף חודש ספטמבר על כ-94.3 מיליארד שקל, לעומת כ-93 מיליארד שקל שנוהלו בסוף חודש אוגוסט 2017. בשיא ניהל שוק תעודות הסל 121.6 מיליארד וזה היה בפברואר 2015". עוד עולה מבדיקתו כי "התפלגות ההשקעות בשוק תעודות הסל בסוף חודש ספטמבר היא כך: כ-23% מושקעים במדדי מניות בארץ, בהיקף כספי של כ-22 מיליארד שקל. כ-43.5% מושקעים במדדי מניות בחו"ל בהיקף כספי של 41 מיליארד שקל. כ-23% מהענף מושקעים במדדי אג"ח בארץ בהיקף כספי של כ-21.7 מיליארד שקל, והשאר מושקעים במדדי אג"ח בחו"ל, תעודות ממונפות, סלי מדדים ותעודות פיקדון".

הסקירה מתייחסת גם להתפלגות המנפיקים וממנה עולה כי תכלית תעודות סל מבית מיטב-דש מחזיקה ב-29.3% מהשוק. אחריה צועדת קסם תעודות סל מבית אקסלנס-נשואה שמחזיקה ב-28.7% מהשוק. אחריהן נמצאת פסגות תעודות סל שמחזיקה בנתח שוק של כ-26.9% ואילו הראל תעודות סל מחזיקה נתח של 15.1% משוק תעודות הסל.

כתיבת תגובה