"לא נוכל לעמוד מנגד", ההסתדרות נגד מרכז השלטון המקומי

ההסתדרות פנתה לבג"ץ וביקשה לא לאפשר לרשויות המקומיות להתחמק מהנגשת מבנים לאנשים עם מוגבלויות. הרשויות עתרו לבג"ץ נגד המדינה וביקשו שלא יוטלו עליהם קנסות על העדר נגישות במבני ציבור

נגישות לנכים. צילום: gyn9037 | שטארסטוק

ההסתדרות הגישה לבג"ץ בקשה להצטרף כצד לעתירה של מרכז השלטון המקומי נגד ממשלת ישראל בנושא הנגשתם של מקומות ציבוריים ושירותים ציבוריים לאנשים עם מוגבלות. בבקשה מבקשת ההסתדרות להביע את עמדתה נגד עתירת מרכז השלטון המקומי.

חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, קובע כי מוסדות ציבור שונים יהיו נגישים לציבור בעלי המוגבלות. החוק חל הן על מוסדות בבעלות של רשויות המדינה והן על מוסדות פרטיים. החוק קבע לוח זמנים להנגשת מוסדות הציבור הקיימים, כאשר פרק הזמן שניתן לרשות המקומיות כדי להנגיש את מוסדותיהן הוא הארוך ביותר – עד לשנת 2021.

ביוני האחרון עתר מרכז השלטון המקומי לבג"ץ נגד הממשלה ודרש כי זו תקצה לרשויות המקומיות תקציב פיתוח ייעודי רב-שנתי למימון התאמות הנגישות שהחוק דורש מהן. עוד ביקש מרכז השלטון המקומי כי עד להקצאתו של תקציב ייעודי לא יינקטו סנקציות כנגד הרשויות המקומיות שנמנעו מהנגשת המוסדות.

במסגרת זו, ביקש המרכז כי נציג שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות יחדל מהוצאת "צווי נגישות" כלפי רשויות מקומיות, וכי היועץ המשפטי לממשלה יימנע מנקיטה בהליכים פליליים נגדן. בנוסף, ביקש מרכז השלטון המקומי להורות לשרת המשפטים לקבוע תקנות שלא יאפשרו בינתיים לאנשים עם מוגבלות להגיש תביעות לפיצויים ללא הוכחת נזק נגד הרשויות המקומיות בגין אי הנגשת מבני ציבור.

בהסתדרות, שכאמור, ביקשה להביע את עמדתה בבג"ץ, טוענים כי יש לדחות את עתירת מרכז השלטון המקומי. בבקשת ההסתדרות נטען כי עניינה של העתירה הוא במחלוקת כספית בין הרשויות המקומיות לבין ממשלת ישראל, כאשר אין לאפשר לרשויות המקומיות לנהל משא ומתן כלכלי עם הממשלה על גב ציבור בעלי המוגבלויות, תוך פגיעה חמורה בשילובם בשוק העבודה.

ההסתדרות העריכה בבקשתה כי הנגשת מוסדות הציבור עשויה לסייע בהעסקתם של עשרות אלפי עובדים עם מוגבלות כאשר דחייה בהנגשה כאמור תמנע מהם את פרנסתם בכבוד, ותפגע במשק בכללותו. על פי הערכותיו של גיא שמחי, הממונה בהסתדרות על תעסוקת אנשים עם מוגבלות, הרי שכ-18% מאזרחי ישראל מוגדרים כאנשים עם מוגבלות. שיעור התעסוקה בקרב ציבור זה עומד על כ-51% בלבד לעומת כ-74% בכלל האוכלוסייה – נתון הפוגע בכבודו ובפרנסתו.

היועץ המשפטי להסתדרות, עורך הדין יחיאל שמיר שהגיש את הבקשה לבית המשפט, אמר כי "השעיית הסמכויות הפליליות, או מתן חסינות מפני תובענות אזרחיות, משמעותה דחייה בפועל של הנגשת מוסדות הציבור ושל המשך ההרחקה של עשרות אלפי עובדים מעולם העבודה. ההסתדרות לא תוכל לעמוד מנגד ולא תאפשר זאת".

כתיבת תגובה