מי תוקע מקלות בכנפי טורבינות הרוח ברמת הגולן?

המשרד להגנת הסביבה: גורמים כלכליים דוחפים את טורבינות הרוח קדימה ואת המשרד הצידה. התרומה לאנרגיה של ישראל "בטלה בשישים" לעומת איכות חיי האזרחים • איגוד האנרגיה הירוקה: "קמפיין מתוזמן הנובע מפחד"

טורבינות רוח ברמת הגולן. צילום: יוסי אלוני | פלאש 90

אזרחי הישובים הסמוכים למתחמים בהם עתידות לקום הטורבינות, מתנגדים להקמתן. כך התברר בדיון של ועדת המשנה לקידום טכנולוגיות לאנרגיה מתחדשת שנערך בוועדת המדע של הכנסת.

יושבת ראש ועדת המשנה, חה"כ יעל כהן פארן (התנועה): "בשבועות האחרונים קיבלנו הרבה מאוד פניות מתושבים מודאגים ומראשי רשויות. סיירנו באזורים האלה, ואני חייבת לומר שיש פה דילמה אמתית. כולנו רוצים אנרגיה מתחדשת ונקייה ולהפסיק את תחנות הכוח המזהמות והחולי הנגרם מהן, אך מנגד עומדת השאלה אם יש פתרון שגורם לנזקים חמורים יותר, או האם מדובר בחוסר מידע. ואנחנו צריכים לבחון איפה החששות נכונים ואיך אפשר להתמודד איתן במידה והם נכונים. ברמה התכנונית אנחנו שואלים האם יש חוסר שיתוף של הרשויות והתושבים ומנגד צריכים המתנגדים להיזהר מתופעה של 'לא בחצר שלי'. אף אחד לא רוצה את זה ליד ביתו אך אנחנו זקוקים לאנרגיה חלופית, לכן צריך את האיזון".

חה"כ דב חנין (המשותפת): "בשני צדדי הוויכוח יש שיקולים ערכיים מאוד רציניים. בכל העולם ישתמשו בשמש ורוח לכן טוב שזה קורה גם פה, אחרת אנחנו בבעיה מאוד גדולה. מנגד אין מטרה שמקדשת את כל האמצעים, זה תמיד חלק מרצף והשאלות צריכות להיבחן כאשר חשוב שהמצע העובדתי יהיה מאוד מדויק. לשמור על שני הצדדים – הסביבה והציבור".

נביה אסעד, ראש מועצת כיסרא-סמיע: "כשבאו אלינו היזמים לפני חמש שנים היינו תמימים והסכמנו, אך משהבנו מה הסכנות לחי ולצומח וכמה זה יכער את הנוף אנחנו לא מוכנים לעשות זאת בשביל אינטרס כספי". פיני ירון, המטה האזרחי להסדרת הטורבינות: "אני תושב הגולן והתאחדנו תושבים מכל הארץ לאחר שהרגשנו שלא ממש רואים את צרכינו. במוסדות התכנון יש תזכיר נוף, יש תזכיר בעלי חיים אך אין תזכירים על בריאות הציבור. אנחנו לא נגד אנרגיות מתחדשות, אנחנו רק מבקשים שייקחו בחשבון את כל הנתונים. מהרגע שיקימו טורבינה בגובה של עזריאלי, אף אחד לא יוריד אותה אחר כך".

לעומתם טענו המצדדים בהקמת הטורבינות כי "מדובר בקמפיין מתוזמן היטב הנובע מפחד ומהחשש מהלא נודע. הטורבינות פועלות עשרות שנים במדינות מפותחות ויש תשובות לכל. צריך לבחון כל פרויקט באופן פרטני". רם אלמוג, מהמשרד להגנת הסביבה, אמר: "אנחנו אומרים – לא בכל מחיר. כיום לא רק שלא שומעים את דעתנו אלא גם דוחקים אותנו לפינה. מעבירים תכניות לוועדה שאנחנו בכלל לא חברים בה. התקבלה החלטה אומללה בוועדה לתכנון ובנייה שאישרה הקמת טורבינות רוח בתל פארס שעלולות לחסל את אוכלוסיית הנשרים בגולן, זאת למרות שאפילו היועצים הסביבתיים של הוועדה עצמה התנגדו. התרומה לסל האנרגיה של ישראל בטלה בשישים גם מבחינת השטח המדובר וגם מבחינת איכות חיי התושבים. גורמים כלכליים שמעניינים אותם הרווחים דוחפים את המיזם קדימה ואת המשרד הצידה".

כתיבת תגובה