ממשלת ישראל ויתרה לרשות על חוב של כ-300 מיליון שקל

חובה של הרשות הערבית שהתמקמה בלב הארץ לחברת החשמל הישראלית, הלך ותפח בעשור האחרון והגיע לכ-2 מיליארד שקל. היום נחתם הסכם בין האוצר והרשות לפיו תוותר ישראל על כ-300 מיליון דולר מסכום החוב

במעמד החתימה על המתווה. צילום: דוברות משרד האוצר

שר האוצר, מנכ"ל האוצר, מתאם פעולות הממשלה בשטחים והשר לעניינים אזרחיים ברשות הערבית חתמו על מתווה עקרונות לפתרון חובה של הרשות לחברת החשמל הישראלית. הסכם העקרונות יבטיח את תשלום החוב לחברת החשמל ויסדיר את משק החשמל והאנרגיה של הרשות.

חובה של הרשות לישראל שלא שולם במשך עשר שנים, הלך ותפח עד לכדי חוב עתק של כשני מיליארד שקל. הדברים הגיעו לכדי כך שישראל המשיכה להזרים חשמל לישובים ערביים גם בעתות מלחמה ועימותים צבאיים.

החוב הכבד היווה נטל על חברת החשמל ומנע את הגדלת היצע האנרגיה לרשות. אספקת האנרגיה לתושבים הערביים ביהודה, שומרון ועזה התבצעה באופן מבוזר, ואילצה את חברת החשמל לפעול מול מספר רב מאוד של לקוחות ללא כתובות אחת. בין אם היה מדובר בחברות חלוקה ערביות ובין אם מדובר היה בלקוחות פרטיים.

המתווה שנחתם היום (ג) כולל שני עקרונות אשר פותרים את בעיית החוב הערבי, ומסדירים את משק האנרגיה ברשות הערבית, לרבות הסכמה על מנגנון קבע לאספקת חשמל בשטחי הרשות. על פי עקרונות אלו, ניהול משק החשמל ברשות הערבית יועבר לאחריותה המלאה בהיבטים תפעוליים ומסחריים. לצורך כך, יוקם גוף שירכוש חשמל באופן בלעדי מחברת החשמל לישראל והוא זה שיישא באחריות מלאה לתשלום בעבור צריכת החשמל של התושבים בשטחים שבשליטת הרשות.

לצורך כיסוי החוב, תשלם הרשות לחברת החשמל סכום של כ-1.6 מיליארד שקל. מתוכו ישולמו 570 מיליון שקל בתשלום אחד ואילו יתרת הסכום תיפרס למשך ארבע-חמש שנים ממועד החתימה על ההסכם.

במילים אחרות, חברת החשמל, או נכון לומר ממשלת ישראל, ויתרה לרשות הערבית על סכום של 300 מיליון שקל וקצת יותר שהם כ-15% מגובה החוב. מעניין מתי זכיתם להנחה כה גדולה בחשבון החשמל שלכם ולפריסת תשלומים כה נוחה. כנראה שדין אחד ליהודים ודין אחר לערבים. מישהו אמר אפרטהייד?

באוצר טענו כי ההסכם יביא לביסוס יחסי מסחר יציבים ו"הוגנים" בין חברת החשמל ובין הרשות הערבית. "שיבטיחו תשלום מלא של הצריכה העתידית של הפלסטינים". נו, אשרי המאמין. עוד אמרו באוצר כי "יישום המתווה הינו צעד קריטי על מנת להבטיח אספקת חשמל רציפה ומספקת לתושבי הרשות, ולצורך פיתוח כלכלי של הרשות לטובת כלל תושביה". שוב, אופטימיות מרשימה למדי.

כאילו לא די בכך, ההסכם פותח דלת בפני הרשות לקבל מישראל את השליטה בסכום של כ-1.14 מיליארד שקל שהצטברו בקופת האוצר הישראלי כנגד חוב החשמל. באוצר טענו כי במסגרת ההסכם קיבלה על עצמה הרשות את האחריות לניהול הכספים האלה בהתאם למטרות אליהם יועדו מראש…

שר האוצר אמר כי "ההסכמות אליהן הגענו מעניקות וודאות לחברת החשמל ואזרחי ישראל כי חובות העבר של הרשות הוסדרו והובטחו תשלומי העתיד. ההסכם הזה יחסוך הרבה קונפליקטים בעתיד. זהו צעד ראשון בדרך ארוכה ושני הצדדים נדרשים למסירות ונחישות על מנת להשלים את יישום המתווה. ההסכם מבטיח רצף אספקת חשמל סדיר ופיתוח כלכלי של הרשות. כלכלה יציבה ברשות היא אינטרס ישראלי מבחינה כלכלית, מדינית וביטחונית".

ניתן רק להניח שרבים לא יסכימו עם דבריו של שר האוצר שהוסיף ואמר כי "מי שחושב שניתן להגיע לפריצת דרך בין שני הצדדים ללא ניהול משא ומתן ישיר ללא תנאים מוקדמים, פועל בניגוד לאינטרס של עמו. אם לא נתייצב לפתור את הבעיה ההיסטורית שבינינו, נוריש לילדנו משבר שיהיה הרבה יותר קשה לפתור אותו".

השר לעניינים אזרחיים ברשות, חסיין א- שייח', אמר כי "העברת האחריות לידינו תאפשר שליטה מלאה בצריכה של התושבים. הסכם זה יאפשר לחברת החשמל לנהל את ההתקשרות מולנו דרך כתובת אחידה בשונה מהתנהלות העבר".

מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף יואב פולי מרדכי שנטל חלק פעיל בגיבוש המתווה, אמר: "לאחר משא ומתן מורכב וממושך, הגענו להסכם משמעותי ובעל ערך רב שפותר חובות עתק שהצטברו למעלה עשור. חברת חשמל ישראל תקבל את זכויותיה מהעבר ויובטחו לה זכויותיה העתידיות".

מדרכי הוסיף כי "קיום דיאלוג ישיר בילטראלי הוכיח עצמו שוב. והסכם חשוב זה מתווסף לשני הסכמים נוספים שנחתמו השנה להכנסת דור שלוש בתחום התקשורת לאזור יהודה ושומרון, והסכם להסדרת תחום הדואר. בשבוע הבא אציג את הסכם העקרונות בכנס התורמות שיתקיים בניו יורק על מנת לקבל את תמיכתן של מדינות העולם".

בעוד שהצד הישראלי חזר והדגיש את חשיבות הדיאלוג הישיר בין הצדדים ללא מתווכים, הצד הערבי התעלם ממנו ולא בכדי. ליושב ראש הרשות, אבו מאזן, יש תקווה כי יצליח לכפות על ישראל ועידה בינלאומית כזו או אחרת.

תגובה אחת ל: "ממשלת ישראל ויתרה לרשות על חוב של כ-300 מיליון שקל"

  1. מדינה נטולת כבוד עצמי. שימו לב לשפת השלטים שליד כל אחד מהנוכחים. הם באנגלית. מעניין למה? יהודים בלי כבוד. אולי אפשר להעלות את היהודים מהגולה. אבל אי אפשר להוציא מהם את הגלותיות.

כתיבת תגובה