מס דירה שלישית מתחיל להשפיע; המשקיעים בורחים מחיפה 

מדו"ח הכלכלן הראשי במשרד האוצר עולה כי נמשכת האטה בשוק הנדל"ן והקבלנים מתחילים לראשונה לחוש את ההפסדים בכיס • וכמה בקשות הוגשו לקבלת החזר מס שבח בהתאם לחוק מס דירה שלישית?

דירה ממתינה זמן רב יותר למכירה | אילוסטרציה, צילום: קובי גדעון, פלאש 90

בחודשים אפריל-מאי העמיק הקיפאון בשוק הנדל"ן. כך, בחודש אפריל נרכשו 6.5 אלף דירות בלבד, ירידה חדה של 27 אחוזים בהשוואה לאפריל אשתקד. בחודש מאי עמד מספר העסקאות על 8.5 אלף, ירידה של שבעה אחוזים בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, כך עולה מהדוח של הכלכלן הראשי במשרד האוצר.

יש לציין, כי למעט חודשים בהם חלו חגי תשרי או פסח, רמת העסקאות בחודש מאי האחרון היא הנמוכה ביותר מאז אוגוסט 2014, אשר עמד בצל ההמתנה לתכנית מע"מ אפס של שר האוצר דאז, חה"כ יאיר לפיד (יש עתיד). מכירת דירות חדשות, בניכוי מכירות 'מחיר למשתכן', הגיעה בחודשים אפריל-מאי לשפל של 1.5 אלף דירות בממוצע לחודש, ירידה חדה של 38 אחוזים בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, והרמה הנמוכה ביותר מאז מאי 2014.

עוד יש לציין כי גם בהכללת המכירות במסגרת מחיר למשתכן עומד סך העסקאות בדירות חדשות בחודשים אפריל-מאי על רמה נמוכה, של פחות מאלפיים דירות לחודש בממוצע! והקבלנים מרגישים את התוצאות בכיס: היקף המכירות של הקבלנים בשלושת החודשים האחרונים הגיע לרמתו הנמוכה ביותר בשנתיים וחצי האחרונות, כ-3.5 מיליארד שקל בלבד. לשם השוואה, במאי אשתקד עמד סכום זה על 5.3 מיליארד שקל.

גם המשקיעים ממשיכים להדיר את רגלם מהשוק: כאשר סך הדירות שרכשו המשקיעים בחודש אפריל עמד על 1.1 אלף דירות בלבד, ירידה חדה של 40 אחוזים לעומת אפריל אשתקד. זוהי גם אחת הרמות הנמוכות ביותר שנרשמה ברכישות המשקיעים בהשוואה היסטורית. כמשקל מסך העסקאות עמד משקל המשקיעים בחודש אפריל על 16 אחוזים, בדומה לחודשים הקודמים ונמוך בארבע נקודות אחוז בהשוואה לאפריל אשתקד.

בחודש מאי הסתכמו רכישות המשקיעים ב-1.3 אלף דירות, ירידה של 30 אחוזים בהשוואה למאי אשתקד. כשיעור מסך העסקאות נותר משקל המשקיעים על 16 אחוזים, נמוך בחמש נקודות אחוז בהשוואה למאי אשתקד.

500 בקשות לקבלת החזר

מבין הדירות שנמכרו על-ידי משקיעים מאז תחילת השנה, בגין כ-500 דירות הוגשו בקשות לקבלת מענק בגובה מס השבח ששולם (עד תקרה של 85 אלף שקלים), בהתאם לחוק מס דירה שלישית שכזכור נדחה על ידי בג"ץ…

יודגש כי הכמות לעיל אינה מייצגת את כלל הדירות שנמכרו ע"י "מרובי דירות". כך, כשלוש מאות משקיעים נוספים מכרו מתחילת השנה לפחות שתי דירות, אולם לא הגישו בקשה לקבלת המענק. באוצר מסבירים, כי ככל שלא מדובר בעניינים טכניים הדבר עשוי להיות מוסבר בין היתר בעובדה שבאופן יחסי דירות אלו מתאפיינות במס שבח נמוך יחסית, בפרט בהשוואה לדירות שבגינן הוגשה בקשה למענק. בעוד שבקרב מחצית הדירות שהוגשה בגינן בקשה לקבלת המענק כנגד מס השבח, חיוב המס עמד על לפחות 33 אלף שקל, בקרב מחצית הדירות שבעליהן לא ביקשו מענק, לא עלה מס השבח על 11 אלף.

בפילוח גיאוגרפי של מכירות המשקיעים מתחילת השנה, ובפרט בחודש מאי, בולט אזור חיפה. כך, סך הדירות שמכרו המשקיעים באזור זה בחודש מאי עמד על 400 דירות, גידול של 26% בהשוואה למאי אשתקד, ואחת הרמות הגבוהות באזור זה בהשוואה היסטורית. בניתוח מאפייני משקיעים אלו נמצא כי השכר הממוצע למשק בית עמד בשנת 2015 על 24 אלף שקל ברוטו לחודש, והשכר החציוני עמד על 18 אלף שקלי. ערכים אלו נמוכים יחסית לאלו המאפיינים את בעלי הדירות להשקעה.

סביר להניח כי אחד ההסברים לכך היא הרמה הנמוכה יחסית של מחירי הדירות בחיפה. דהיינו, באופן יחסי נדרש פחות הון כדי להיות בעלים של דירות להשקעה באזור זה. נציין כי מחיר ממוצע של דירה שמכר משקיע באזור חיפה בחודש מאי עמד על 765 אלף לעומת ממוצע ארצי של 1.55 מיליון שקלים.

כתיבת תגובה