"נוכחות גורם שאינו רפואי בוועדה אולי מחזקת את החולה אבל אינה מקדמת את זכאותו"

את הדברים אמר הרב שמאי שזירי, יו"ר החברה המרכזית למימוש זכויות. לטענתו הליווי הרפואי שמקבלים מבקשי קצבאות הנכות מסתמן כגורם המכריע ביותר באישור זכאותם, ודיון הרופאים בוועדות הינו רפואי לחלוטין. בניית תיק רפואי כחלק מהליווי הרפואי שמקבל החולה זה שם המשחק.

החברה המרכזית למימוש זכויות. הרב שמאי שזירי, יו"ר .

"נוכחות גורם שאינו רפואי בוועדה אולי מחזקת את החולה אבל אינה מחזקת את תיקו ומקדמת את זכאותו"

מידי שנה מוגשות תביעות רבות לקצבאות נכות אל המוסד לביטוח לאומי. רק חלק מהתביעות מגיעות לשלב הסופי ומזכות את בעליהן בקצבה חודשית. כיום, כאשר נחיצות ליווי גורם חיצוני בלתי תלוי לצידו של החולה, אינה שאלה של צורך, אלא של מי, נותר רק להתחקות אחר הגורם המתאים ביותר לליווי בהליכים מורכבים אילו, שמשפיעים על שלילת או אישור זכאות, שמשמעותם אלפי שקלים בחודש למשפחה.

הועדות הרפואיות הן ההרכב המוסמך מטעם הביטוח הלאומי להחליט האם יש או אין זכאות בכל תביעה, בוועדות יושבים רופאים ואותם פוגש התובע כשהוא מגיע אל הועדות. לכן, אין זאת כי אם ההכרח שהגורם שמלווה את החולה מהצד השני של המתרס, יהיה גורם רפואי שידע להתוות את דרך הפעולה ויכין את התיק הרפואי שלו ואותו לקראת המפגש עם עמיתיו הרופאים שקובעים את זכאותו.
"הועדה הרפואית אינה מתרשמת אלא מהאופן שבו התיק הרפואי ודבריו של החולה תואמים את ספר התקנות, וכך מתאפשרת זכאות" אומר א. כהן מזכיר בועדות הרפואיות. "פעמים רבות נוכחות גורם שאינו רפואי בוועדה, אינה אלא חיזוק לחולה אבל אינה מחזקת את תיקו ומקדמת את זכאותו, הרופאים מחפשים לדבר בשפתם ואם החולה הגיע מוכן עם תיק מוכן, זכאותו מובטחת"

הליווי הרפואי בהליך הזכאות מול המוסד לביטוח לאומי נמשך כל זמן שהתביעה פתוחה ועד להשגת הזכאות." אומר הרב שמאי שזירי, יו"ר החברה המרכזית למימוש זכויות, שמעניקה ליווי רפואי רב תחומי לזכאים "בחברה שלנו כל מקרה מקבל ליווי בתחום הרפואי הרלוונטי, הליווי מתחיל בבחינה וביסוס הזכאות, איתור כל המידע הרפואי, הפנייה לבירור נוסף שנדרש, המצאת חוות דעת ספציפית נדרשת והתאמת המקרה לקריטריונים מזכים. הליווי ממשיך בהכנה ובליווי רפואי בתהליך הועדות הרפואיות, ומסתיים רק עם אישור הזכאות המבוקשת בהתאמה לציפיות הצוות הרפואי."
לא כל גורם שמציע סיוע במימוש הזכאות לקצבאות, יכול להעניק את הליווי הרפואי הנדרש לחולה, ועל החולה ובני משפחתו לברר לפני שהם מחליטים לקבל סיוע במימוש הזכאות, האם אותו סיוע כולל ליווי רפואי בכל ההליך.
"במרבית המקרים, כאשר יש עבודה רפואית נכונה בכל ההליכים, הזכאות תתקבל כבר בוועדות הרפואיות הראשוניות של המוסד לביטוח לאומי, והתהליך לא יגרר לערעורים, לבית הדין לעבודה ובתי משפט." מוסיף הרב שזירי.
בסופו של דבר, נראה שחידת הזכאות של המתמודדים עם בעיה רפואית, אל מול המוסד לביטוח לאומי, יכולה להגיע לפתרון, עם קבלת ליווי רפואי מקצועי. כחיזוק לכך, ניתן לראות שהמוסד לביטוח לאומי, שהינו גוף ממשלתי, הקים בעצמו לאחרונה מרכזים רפואיים, את המרכזים מפעילות חברות פרטיות שמספקות שירותים רפואיים, בהם רופאים ורק רופאים הם אילו שנותנים כביכול את הייעוץ הרפואי ואת ההכוונה לציבור, בהליכים אילו ולקראת הועדות הרפואיות. כך או כך, את הליווי הרפואי מומלץ דווקא לקבל מגוף חיצוני ובלתי תלוי שיקדם אך ורק את הצד של החולה, ולא יהווה ניגוד עניינים ויעמוד כחיץ בינו לבין הגוף ממנו הוא מבקש לקבל את הקצבה.

 

כתיבת תגובה