נסיעה בנתיב תחבורה ציבורית תעלה לכם 500 שקל

ועדת הכלכלה אישרה את הכפלת הקנס על נהגים פרטיים שיסעו בנתיבי תחבורה ציבוריים. בנוסף, אושר לרשויות המקומיות להציב מצלמות לאכיפה אלקטרונית בנתיבים אלו. הרשויות יציבו שילוט אזהרה בכניסה לנתיבים

מצלמה בנתיב תחבורה ציבורית. צילום :Abir Sultan , פלאש 90

ועדת הכלכלה אישרה אתמול (ב) לרשויות המקומיות לבצע אכיפה אלקטרונית בנתיבי תחבורה ציבורית. המשמעות היא שבדומה למשטרת ישראל, הרשויות תוכלנה להתקין מצלמות בנתיבי תחבורה ציבורית ולגבות מנהגים הנוסעים בהם ברכבים פרטיים, קנס כספי. הוועדה גם אישרה את הכפלת גובה הקנס שעמד עד עתה על 250 שקלים בלבד.

יושב ראש הוועדה, חבר הכנסת איתן כבל מהעבודה, אמר בתוך הדיון כי "מדינת ישראל, למרות ההתקדמות של השנים האחרונות, עדיין מפגרת אחרי העולם המערבי בכל הנוגע לשימוש בתחבורה ציבורית ממגוון סיבות. אישור התקנות היום מהווה עוד צעד קטן בדרך לייעול המנגנון שיאפשר לאזרחי ישראל לסמוך באמת על שימוש במערכת הסעת המונים והגעה בזמן ליעד".

התקנות החדשות נועדו להסדיר את הצבת המצלמות ותפעולן. כמובן שיהיה על הרשות להודיע לנהגים על קיומן של המצלמות ועל איסור השימוש בנתיבי התחבורה הציבוריים לאורך כל שעות היום, או לאורך חלק משעות היום.

התקנות החדשות מסדירות גם את שמירת הסודיות ואבטחת המידע, במטרה למזער את הפגיעה בפרטיות הציבור. התקנות הוגשו על ידי שרת המשפטים, חה"כ איילת שקד (הבית היהודי) שכן גם בחקיקה הודגש הצורך למזער עד כמה שניתן את הפגיעה בפרטיות הציבור כתוצאה מהצבת המצלמות.

בנוסף, במהלך הדיון הוחלט כי הוועדה לא תאשר הצבת מצלמות במקומות בהן יש חשש לפגיעה בפרטיות של אדם, בשל סמיכותם למקום שיכול להעיד על מצבו הרפואי של אדם או צנעת אישיותו. הצבת מצלמות במקומות כאלה תתאפשר רק אם הדבר הכרחי ובמידה וינקטו אמצעים לצמצום הפגיעה בפרטיות.

כאמור, הרשויות יחויבו להציב שלטים סמוך לנתיבי הנסיעה הציבוריים (נת"צים), לרבות לפני הכניסה אליהם, באופן שיבהיר לציבור כי הנתיב עשוי להיות מצולם. בנוסף, יהיה על הרשות המקומית לפרסם באתר האינטרנט שלה את רשמית נתיבי התחבורה הציבורית שבתחומה. עוד נקבע בדיון כי הודעת תשלום הקנס תכלול את הצילום, או אפשרות לצפות בו באופן מאובטח באינטרנט.

את הסיבה להכפלת הקנס ניתן לשמוע מפיה של סגנית היועצת המשפטית של משרד התחבורה. זו אמרה כי קנס של 250 שקלים הופך לעיתים את העבירה למשתלמת, ולא משקף את חומרת השיבוש של תנועת התחבורה הציבורית, כאשר רכב עם נוסע אחד מפריע לתנועה של אוטובוסים עם עשרות נוסעים, ואף פוגע במדיניות הממשלה לעודד נסיעה בתחבורה ציבורית.

 

כתיבת תגובה