לא מצליח? עונש לחברות ביטוח שינסו לעשוק את מבוטחיהן

ועדת החוקה של הכנסת אישרה היום לקריאה ראשונה את החוק שיאפשר לבתי המשפט להטיל על חברות ביטוח פיצוי עונשי של עד פי עשרים מריבית החשב הכללי במקרה ולא ישלמו למבוטחיהן את הפיצוי שנקבע בבית המשפט

חה"כ סלומינסקי בכנסת. (ארכיון). צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

חברת ביטוח שלא תעמוד בהתחייבותה ולא תשלם למבוטח פיצויים שנקבעו בבית המשפט, בית המשפט יוסמך לפסוק למבוטח פיצויים של עד פי עשרים מריבית החשב הכללי, ריבית שעומדת היום על אחוז אחד. דהיינו, הפיצוי המקסימאלי למבוטח במקרה כזה יעמוד על עד 20% מגובה קרן התשלום שחברת הביטוח אמורה הייתה לשלם.

כך עולה מהצעת חוק של חה"כ אורי מקלב (יהדות התורה) שאושרה היום (א) בוועדת החוקה של הכנסת. חוק חוזה הביטוח קובע כי חברת ביטוח חייבת לשלם תגמולי ביטוח תוך שלושים יום. חברה שהפרה את חובתה לשלם את תגמולי הביטוח במועדים הקבועים בחוק, מפרה את חוזה הביטוח, והמבוטח יכול לתבוע אותה בגין ההפרה, הפרשי הצמדה וריבית, וכן פיצוי בגין הנזק שנגרם למבוטח עקב העיכוב בתשלום התגמולים.

החוק הנוכחי קובע כי בית המשפט רשאי לפסוק פיצויים בגובה של עד פי שלוש מהריבית של החשב הכללי באוצר. ריבית החשב הכללי עומדת בשנים האחרונות על 1%. דהיינו, הפיצוי המקסימאלי שמקבל מבוטח לאחר שחברת הביטוח תנסה להתיש אותו בבירוקרטיה, יעמוד על שלושה אחוזים. מה הפלא שסגנית המפקחת על הביטוח אמרה בוועדת החוקה של הכנסת כי בשנת הכספים הקודמת הוגשו 804 אלף תביעות ביטוח. מהן אושרו 660 אלף, נדחו 76 אלף ונסגרו בפשרה 49 אלף.

הצעת החוק של מקלב מבקשת לא רק להגדיל את הריבית המיוחדת הקבועה בחוק, אלא אף לאפשר לבית המשפט לפסוק פיצוי עונשי לחברת הביטוח, בשיעור של עד כפל תגמולי הביטוח להם זכאי המבוטח, במקרה שחברת הביטוח נהגה בחוסר תום לב בבירור חבותה. החוק יחול על ביטוחים מפני מחלות, אשפוז, סיעוד וביטוח רכב חובה.

בדיון שנערך בוועדת החוקה אמר מקלב כי "הצעת החוק, הינה הצעה צרכנית שנועדה להגן על צרכן חלש שמבקש לממש את הביטוח, מפני חברות גדולות ודורסניות. ההצעה נועדה להעביר מסר חד לחברות הביטוח. פעם קרו לזה שיטת מצליח, היום זה הפך לשיטת יצליח. רבע מהמבוטחים מתייאשים". לדברי מקלב "בתי המשפט לא נותנים מענה, כיון שאנו המחוקקים לא אמרנו את דברינו. מדובר בתופעה רחבה מאוד".

משרד המשפטים תומך בהצעתו של מקלב משום ההבנה שקיימת בעיה בשוק, בכך שמבוטחים לא מקבלים את המגיע להם. נציגת המשרד אמרה בדיון: "אנו בוחנים את הכלים שיש בידי המפקח. במטרה לתת למפקח כלים בהם הוא יוכל לפעול כנגד חברות ביטוח שלא משלמות את מה שהן צריכות לשלם למבוטחים".

יושב ראש הוועדה, חה"כ ניסן סלומינסקי (הבית היהודי) אמר כי "מדובר בתופעה או מכת מדינה כמו בידויי אבנים. הציבור מרגיש שחברות הביטוח לא פועלות כראוי. החברות לא שולחות פרחים למבוטח אלא מנצלות את הצרכנים. וכאשר מדובר בתופעה, אנו נאלצים לפעול וללמד את חברות הביטוח שעליהן לבדוק את עצמן, האם הן מנצלות בהינף יד את הכח הרב שלהן".

סלומינסקי פנה לנציגי איגוד חברות הביטוח ואמר: "מדובר בקליינט שלכם שמשלם כל חייו, וברגע של חולשה בו הוא נזקק לכם, אתם נעלמים. אתם צריכים לעשות חשבון נפש". כאמור, הצעת החוק אושרה להצבעה בקריאה ראשונה במליאת הכנסת.

כתיבת תגובה