סערה הלכתית סביב הטליתות המיובאות מסין

סין היצרנית הגדולה בעולם מייצרת איך לא, גם טליתות עבור יבואנים ישראלים, אולם לאחרונה עולה חשש בדבר כשרותן של אותם טליתות בעיקר בגלל מכריב הבד מהן הם מיוצרות

טליתות מיובאות כשרות? קרדיט עידן אסלן.

ראשי ועד הפיקוח של בד"צ העדה החרדית מזהירים: טליתות מסין – חשש ברכה לבטלה. בעוד שבמפעלי טליתות הנמצאים בישראל מקפידים על הכנת טליתות מצמר רחלים טהור או טליתות קטן מכותנה, ומשקיעים מאמץ רב להבטיח את שיא ההידור, האיכות והיופי – הרי שתעשיית היבוא הסינית מזרימה לישראל כמויות גדולות של טליתות שמיוצרות מפוליאסטר מלא או טליתות שמיעוטן כותנה ורובן פוליאסטר. על טליתות כגון אלו ישנו פולמוס הלכתי האם הן חייבות בציצית, ולכן נהגו להטיל בם ציציות אולם לא לברך עליהם לכתחילה.

מובן ששומרי אמונה וחרדים לדבר השם מקפידים ורוכשים טלית כשרה ומהודרת. אולם ראשי ועד הפיקוח מודאגים מגודל ההטעיה העלולה להפיל בפח שומרי מסורת או אנשי הציבור החופשי שאין ביכולתם לברור את המוץ מן התבן ולהבדיל בין טלית כשרה למהדרין לבין יריעות בד פוליאסטר שנראות וצבועות בפסים כמו טליתות כשרות.

המחלוקת אודות חיובם של בגדי הפוליאסטר במצוות ציצית היא מחלוקת ותיקה מאוד, דעתו של הגאון רבי משה פיינשטיין זצ"ל  היא שבד העשוי מפוליאסטר אינו חייב בציצית כדין בגד עור. אולם אולם לדעת רוב האחרונים יש הבדל בין בגד עור לבגד מחוטי ניילון. העור מטבעו אינו עשוי כבגד, כי אין בו חוטים, ולכן הוא פטור מציצית. אבל כאשר עושים בגד מחוטי ניילון, הרי הוא ככל הבגדים וחייב בציצית. אלא שלעניין ברכה, כיוון שיש בזה ספק, אין לברך על ציצית שבבגד זה. אולם לדאבון כל לב, השוק מופץ בטליתות העשויות מבדים כאלה ורוכשיהם נכשלים, שלא בידיעתם, מידי יום בספק ברכה לבטלה.

הרב אריה לוין, רב מחלקת תשמישי קדושה בתל אביב, הוציא אזהרה חמורה בנוגע לטליתות המיובאות: "על הטליתות המיובאות מסין אין כל הכשרה או הכשר, וברצוננו להזהיר את הציבור מפני שימוש בטלית זו". הרב לוין מצטרף לשורה ארוכה של רבנים כמו הרב עמאר, הרב יצחק יוסף ועוד שהביעו חשש מיבוא לא מבוקר כשרותית של טליתות מסין.

מפעל הטליתות הישראלי משכן התכלת עבודה ידנית קרדיט עידן אסלן

 

תגובה אחת ל: "סערה הלכתית סביב הטליתות המיובאות מסין"

  1. האם זה נכון שהרב אריה לוין הוא מומחה בציציות א"כ מדוע הוא נותן הכשר לציציות שנקשרו ע"י חילונים שאינם שומרי תורה ומצוות ומחללים שבת

כתיבת תגובה