עמיר שאלתיאל, יו"ר קבוצת אלדר: גם היזמים מתיישבים על הגדר

צניחה בהתחלות הבניה: היזמים עברו לשבת על הגדר • אפי קפיטל: למרות שקצב שיווק הקרקעות עלה יש עדיין חסמים בירוקרטיים רבים והדרך לקבלת ההיתר ארוכה

אתר בנייה | צילום: גרשון אלינסון, פלאש 90

נתוני הלמ"ס שפורסמו היום מראים כי ברבע הראשון של 2017 הוחל בבנייתן של כ-12,200 דירות. על פי נתוני המגמה, בשני הרבעים האחרונים, אוקטובר 2016 – מרץ 2017 חלה ירידה של כ-3.3% בממוצע לרבע שנה (רמה ממוצעת של כ-13,100 דירות לרבע שנה). מדובר בירידה של 11% לעומת הרבעון האחרון של 2016 וב-8% לעומת הרבעון הראשון של 2016.

עמיר שאלתיאל, יו"ר קבוצת אלדר: "נתוני התחלות הבנייה שפרסם היום הלמ"ס צריכים להדליק אורות אדומים בוהקים לחברי הממשלה ולגרום להם תחושת אי נוחות בכיסא. מהנתונים ניתן לראות כי יש ירידה של 15% בהתחלות בניה ברבעון הראשון ועלייה במספר מסירות הדירות. המשמעות היא שאל הרוכשים שמתיישבים כיום על הגדר מצטרפים גם היזמים. אם המגמה הזו תימשך, הפער בין הביקוש שהולך ומצטבר על הגדר לבין ההיצע יהיה בלתי ניתן לגישור. הבעיה לא תהייה רק במחירי הדירות כי אם של המשק כולו שצפוי להיכנס למיתון. לא בכדי נתוני הצמיחה עלו ברבעון הראשון של 2017 רק ב-1.2%"

רוצים להישאר מעודכנים? הצטרפו ל'ביזנעס' בפייסבוק

רועי אוליניק סמנכ"ל שיווק ומכירות בחברת אפי קפיטל "למרות שקצב שיווק הקרקעות עלה יש עדיין חסמים בירוקרטיים רבים והדרך לקבלת ההיתר ארוכה מאד. לכן זה לא מיתרגם להתחלות בניה בפועל. הרשויות המקומיות מנצלות את ההזדמנות שמתן ההיתר תלוי בהן על מנת לשפר עמדות מול המדינה לקבלת תקציבים נוספים.  בנוסף, מכיוון שמרבית היזמים  מעדיפים למכור בשוק עם תחזית חיובית של עליית מחירים, הם לא ממהרים לצאת לביצוע של פרויקטים חדשים ומחכים לרמת וודאות גבוהה יותר בשוק.

לדברי חיים קראדי, סמנכ״ל בחברת הבניה פרשקובסקי, ״מדינת ישראל יכולה להוציא תוכניות חשובות כמו מחיר למשתכן, ולהבטיח לאזרחים אלפי יחידות דיור נוספות בשנה, אבל מה לעשות שבישראל הרשויות המקומיות לא כפופות למשרד השיכון או למינהל. העיריות לא ממהרות לקדם תוכניות מחיר למשתכן, וכך למשל פרויקט מחיר למשתכן שזכינו במכרז בדצמבר 2015, שנה ו-7 חודשים אחרי, טרם התקבל היתר בניה. אם הרשויות המקומיות לא יתנו גב להחלטות הממשלה, לא נראה את השיפור הגדול בהתחלות הבניה שכולם מייחלים לו. יש לזכור כי הענף מתמודד גם ככה עם מחסור בכוח אדם, כאשר ההבטחות להגעת פועלים סיניים טרם התממשו, וגם לא בטוח שספקי הברזל והבטון יוכלו לעמוד בביקושים״.

כתיבת תגובה