ערבים ובדואים מהצפון טוענים: משרד התחבורה מפלה אותנו

מנהל "המטה למאבק בגזענות", עורך הדין נדאל עותמאן, שלח מכתב לשר התחבורה כ"ץ, בו קבל על-כך שהפטורים לנוסעים מתחנת הרכבת החדשה בכרמיאל אינם כוללים את תושבי היישובים הבדואים והערבים באזור

תחנת הרכבת בכרמיאל | צילום: בסאל עווידאת, פלאש 90

תחנת הרכבת בכרמיאל נחנכה ביום רביעי שעבר, ערב ראש-השנה, ותושבי האזור התבשרו כי יקבלו הנחות ופטורים לכל יעדי הקו בתקופה הקרובה. אלא שבין היישובים הושמטו – ככל הנראה בטעות – ישובים בהם מתגוררת אוכלוסיה מוסלמית ודרוזית באזור.

עורך הדין נדאל עותמאן, המכנה את עצמו מנהל "המטה למאבק בגזענות" שלח מכתב בנושא לשר התחבורה, חה"כ ישראל כ"ץ (ליכוד). בו בירך על הפרויקט "שהיה נחוץ כדי לשפר את מערך התחבורה הציבורית בפריפריה ולשפר את איכות חייהם של אלפי תושבי הגליל", אך קבל על כך ש"פורסמה רשימת הישובים שלתושביהם תוענק ההנחה, אולם מאותה רשימה נעדרו מספר ישובים כגון, ראמה, מר'אר, בית ג'אן, עין אל-אסד ופקיעין". עותמאן הוסיף וכתב: "לציין, כי פנייה זאת אליכם היא בעקבות פניית מספר תושבים מאותם ישובים שביקשו להעלות את תלונתם לפיה הופלו לרעה לעומת ישובים הסמוכים לישובים שלהם".

עותמאן טוען כי "מהפניות שקיבלנו עולה הדרישה להבהיר את הקריטריונים שקבע המשרד להענקת ההנחה כאמור תוך הדגשת זכותם של כל תושבי האזור המשתמשים בתחנה הנ"ל באופן שיווני וללא הבדל דת, גזע, מין, לאום או מקום מגורים, ומכאן פנייתנו. על כן, אנו מבקשים כי המשרד יבהיר לאלתר, כי ההנחה תוענק לכל תושבי האזור ולכל המשתמשים בתחנה לעיל באופן שוויוני ובזאת לכלול את הישובים שהושמטו".

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "בעקבות החלטת השר כ"ץ, יוכל כל נוסע (בלי קשר למקום מגוריו) לעלות בתחנת הרכבת החדשה כרמיאל ולנסוע לכל יעד בארץ ללא תשלום, במשך שלושה חודשים רצופים. לאחר מכן, ניתן יהיה ליהנות מהנחה של 50% בנסיעה מתחנת כרמיאל לכל יעד בארץ, במשך שנתיים נוספות.

"ההטבה ניתנת בטעינת כרטיס נסיעה בודד או כרטיס הלוך ושוב במתחם תחנת הרכבת כרמיאל, על גבי כרטיס רב-קו אישי בלבד. בשלושת השבועות הקרובים, ניתן להנפיק בקופות תחנת הרכבת בכרמיאל גם כרטיסי נייר לנסיעה בודדת, במטרה לאפשר לציבור להצטייד בכרטיס רב-קו אישי.

בתחנת הרכבת אחיהוד, הקרובה יחסית לתחנת הרכבת בעכו, ניתנו ההטבות רק לתושבים המתגוררים ולסטודנטים הלומדים במועצות הנמצאות ברדיוס של חמישה קילומטרים מתחנת אחיהוד. בהגדרה זו נכללות המועצות האזוריות מטה אשר ומשגב והישובים שסביבם. כאמור, הנוסעים שאינם מתגוררים או לומדים ברשימת היישובים הזכאים להטבות בתחנת אחיהוד, יכולים ליהנות מההטבות בתחנת הרכבת כרמיאל".

כתיבת תגובה