פרופ' שמחון שוב יורה: "שער חליפין מלאכותי מעוות את המשק"

אחרי שאמר שמוטב שיהיו 20 אלף מפוטרים ובלבד שבנק ישראל לא יתערב בשער השקל, שוב יושב ראש המועצה הלאומית לכלכלה ותוקף את בנק ישראל: "התפיסה של התערבות בשער המטבע כדי לייצר מקומות עבודה בארץ היא שגויה"

פרופסור אבי שמחון בכנס תחזיות 2020. צילום: מוטי מילרוד, יח"צ

אבי שמחון, יושב ראש המועצה הלאומית לכלכלה, תקף בכנס 'תחזיות 2020' של דה מרקר וקסם מדדים, את מדיניות בנק ישראל בהתערבות בשער המטבע. "התפיסה של התערבות בשער המטבע כדי לייצר מקומות עבודה בארץ היא שגויה, יש דרכים יותר יעילות. הרבה יותר נכון להסתכל מי יפגע מהשער הנמוך, ולעזור להם באופן נקודתי. מאשר להחזיק את שער החליפין גבוה מלאכותית מאיפה שהוא צריך להיות".

שמחון הסביר את דבריו: "כשבנק ישראל שומר על שער חליפין גבוה יותר, זה סוג של מחסום. זה כמו הטלת מכס על הייבוא לישראל. מצד אחד זה עוזר לתעשייה המקומית, אך זה מייקר את הציוד המיובא. זה מעוות את המשק. זה אפילו גרוע יותר מהטלת מכס, כי מכס חל על מוצר אחד, אבל שער חליפין מלאכותי מעוות את הכל".

בדבריו הציג שמחון את 'הפרדוקס הישראלי'. "בעשורים האחרונים כלכלת ישראל השתנתה ללא הכר. עד 1985 היינו כלכלה כמעט קומוניסטית. אי אפשר היה לגדל תפוחי אדמה בלי רישיון ממשרד החקלאות. אי אפשר היה לקבל אשראי בסקטור הפרטי, המדינה החליטה מי יקבל אשראי. כל זה השתנה. מאז וועדת בכר יש אצלנו אג"ח קונצרני, זה לא היה לפני.

"היינו מדינה מאד סגורה, הורדנו מכסים בצורה מאד אגרסיבית. בנוסף, הפחתנו משמעותית מאד את נטל המס, שזה מאד עוזר לצמיחה. פירקנו את הריכוזיות באופן שאין לו אח ורע בעולם, כשהייתי יועץ שר האוצר, והייתי צריך לשכנע שצריך להפריד בעלות בין נכסים ריאליים לפיננסים חיפשתי תקדימים בעולם, ולא מצאתי לכך תקדים. אין אף מדינה שעושה את ההפרדה הזו, אנו הראשונים.

"יש לנו את החוקים שבאמת מקטינים את הריכוזיות. אמנם, אנו עדיין ריכוזיים, אבל זה בגלל שאנו מדינה קטנה. ממדינה שבין סוציאליסטית לקומונטיסטית, הפכנו למדינה קומוניסטית בסגנון האנגלו סקסית.

"היו לזה השפעות דרמטיות, וממדינה שהיו לה גירעונות גדולים, היום כל שנה יש לנו עודף בחשבון השוטף. הסיבה היחידה שאנו מדורגים A פלוס ולא טריפל A זה רק המצב הביטחוני. מבחינה כלכלית, אנחנו כמו מישהו שיש לו הרבה כסף בבנק.

"וכאן הפרדוקס, למרות כל זה לא הצלחנו לסגור את הפער היחסי בינינו לבין המדינות המפותחות. ארבעים שנה של רפורמות כלכליות, והפער בינינו לעולם המפותח לא נסגר. הטרנספורמציה המטורפת שעברנו, לא באה לידי ביטוי בתוצר לנפש.

"אנו צריכים לשנות את מדיניות ההתערבות בשער המטבע, יש לנו עודף יצוא גדול מזה 13 שנה. אנו מייצאים כדי לקבל בתמורה מט"ח, ובאמצעותו לקנות שירותים וציוד מחו"ל. כשנעשה זאת, זה ישנה את המשק. ממשק המונע על ידי יצוא, נעבור למשק המונע על ידי תצרוכת".

כתיבת תגובה