פרשת פסגות: אדרי ובן-דוד הורשעו בעבירות ניירות ערך

מנהלי חשבון הנוסטרו של בית ההשקעות 'פסגות' לשעבר, הורשעו בעבירות מרמה וקבלת דבר במרמה. הפרקליטות: הפרשה עסקה ביכולתם של גופים פיננסיים גדולים ומשמעותיים להשפיע על שוק ההון לתועלת פרטית

דוד אדרי על רקע בית ההשקעות פסגות. צילומים: נתי שוחט | פלאש 90

"פרשת פסגות", הפרשה שהתפוצצה בקול רעש גדול והביאה לפרישתו של מנכ"ל בית ההשקעות הגדול במדינה לפני יותר משש שנים, מגיעה הבוקר (ה) לסיומה עם הרשעתם של שני הנאשמים המרכזיים בפרשה.

הבוקר הרשיע בית המשפט המחוזי בתל-אביב את דוד אדרי ושי בן-דוד בעבירות מרמה וקבלת דבר במרמה. הפרשה שעוררה הדים רבים בשוק ההון הסתעפה לפרשיות משנה. ההרשעה הנוכחית נוגעת לניסיונם של השניים שהיו מנהלי חשבון הנוסטרו (החשבון העצמי) של 'פסגות', להשפיע על מחירה של אגרת חוב ממשלתית במסגרת מכרז 'החלף' שיזם האוצר.

בפרקליטות טענו, ולדברי בית המשפט אף הצליחו להוכיח כי השניים ביצעו עסקאות רבות בהיקפים גדולים בימים שקדמו למכרז, במטרה להעלות את השער. הצעדים האלה שיפרו את מעמדה של פסגות מול האוצר ואפשרו לשניים להציג רווחים גדולים בחשבון הנוסטרו של בית ההשקעות.

בנוסף הורשעו השניים בפרשייה נוספת – אג"ח דלק נדל"ן. גם במקרה הזה פעלו השניים באותה שיטה על מנת להעלות את ערך הנייר. במקרה הזה נטען כי השניים שיתפו פעולה עם מי שהיה אז מנכ"ל דלק נדל"ן.

אך הפרשה החמורה ביותר היא זו שיוחסה לאדרי. אדרי, כך נטען בכתב האישום, רכש אגרות חוב לחשבונו האישי, פעל להעלאת השער באמצעות חשבון הנוסטרו של פסגות, ולבסוף מיהר למכור את האג"ח שברשותו, ורק לאחר מכן הזרים לשוק את אלו של פסגות והוריד את שער האג"ח תוך שהוא גורף רווחים משמעותיים.

לאחר מתן הכרעת הדין היום, אמרה התובעת בתיק, עורכת הדין יהודית תירוש ממחלקת ניירות ערך בפרקליטות מיסוי וכלכלה במחוז תל-אביב, כי "בית המשפט הרשיע היום את הנאשמים בעבירות תרמית, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות ועבירות נוספות. הנאשמים הורשעו בכך שפעלו להשפעה על שערי אג"ח ממשלתית במסגרת מכרז החלף, וביצעו עבירות כלכליות נוספות. הפרשה עוסקת ביכולתם של גופים פיננסיים גדולים ומשמעותיים להשפיע על שוק ההון לתועלת פרטית.

"הכרעת הדין משרטטת את הגבולות בין האסור והמותר, בין השפעה לגיטימית ובין השפעה אסורה על שוק ההון. דפוסי פעולה מסוג פעילות תרמיתית בהיקפים אדירים, כבמקרה זה, שמורים אך ורק לגופים הפיננסיים הגדולים, אלו המנהלים את הפנסיות של כלל הציבור. משכך, מצופה מבעלי תפקידים בגופים אלו לנהוג באחריות ובניקיון כפיים ביתר שאת. שימוש לרעה בכוחם עלול להוביל לנזק כלכלי משמעותי ולפגוע באמון הציבור".

כתיבת תגובה