קיבלתם הודעה משר הפנים? הביומטרי בעד ונגד • לצפייה

נשים נשואות: הידעתן? כאשר תבואו להוציא תיעוד ביומטרי, תידרשו להזיז את כיסוי הראש שלכן כדי שהמצלמה תקלוט את כל הפנים עד מאחורי האוזניים. אם אתן תוהות לאן נעלמו הח"כים החרדים, אתן לא לבד

וכל מעשיך במחשב נקלטים. אילוסטרציה: יוסי זמיר | פלאש 90

הודעת SMS שמופצת ביומיים האחרונים בהיקף של מיליוני מכשירים בישראל, ובה מודיע שר הפנים בכבודו ובעצמו על כניסתו לתוקף של חוק המאגר הביומטרי, החזיר לדיון ציבורי את החוק השנוי במחלוקת ברחוב הישראלי. בהודעה נכתב: "שר הפנים, אריה דרעי, שמח לעדכן-תחילת חוק הביומטריה. זקוקים לתעודת זהות או לדרכון ביומטריים? הזמינו תור: www.piba.gov.il. שימו לב: מי שבידיו תיעוד ישן בתוקף לא נדרש להגיע-התיעוד יכובד במוסדות הציבוריים".

כבר בתחילה נבהיר, לא ניתן להתקשר למספרי הטלפון של הלשכות לרישום אוכלוסין על מנת לקבוע תור. ניתן לעשות זאת בשלב הזה רק דרך האתר. שם יש להשאיר פרטים כולל מספר טלפון ולהמתין לטלפון חוזר. תסיקו לבד את המסקנות לגבי הפרטיות שלכם שכבר אבדה מזמן. אם אתם מאותגרי מרשתת ונטולי סמס כמו רבים בציבור החרדי, אתם מוזמנים להתלונן אצל חברי הכנסת החרדים שלא עשו דבר על מנת לבלום את המאגר הביומטרי שעוד יעורר סערות בציבור החרדי כפי שתוכלו לקרוא בהמשך.

אגב, לא מעט אזרחים רטנו על קבלת ההודעה הכתובה, מאחר ולטענתם מעולם לא ביקשו להצטרף לתפוצת הודעות מטעם משרד הפנים. היו מי שטענו כי מדובר בהפרה של חוק הספאם. אז לא. ובכל זאת היה מי שעקץ את השר בציניות: "המשטרה סיימה עם טביעות האצבע של השר שככה מרשה לעצמו להתעסק עם שלנו?", נכתב באחת ההודעות שרצו בוואטסאפ, כאשר הדברים מכוונים כמובן למאגר הביומטרי ולחקירה המתנהלת בימים אלה בעניינו של דרעי.

אין לי פייסבוק

'ביזנעס' חזר למאגר הביומטרי במטרה לבדוק מה חושבים תומכי המאגר ומתנגדיו לאחר שהוא הפך לעובדה מוגמרת בחיינו. נזכיר כי נכון לעתה עומדת ותלויה בבג"ץ עתירה נגד המאגר. העתירה הוגשה על ידי התנועה לזכויות דיגיטליות ואחרים.

עורך הדין יונתן קלינגר, יועצה המשפטי של התנועה ופעיל מוכר במאבק נגד החוק טוען כי "בעקבות החוק, נוצר מאגר שאינו נחוץ ומכיל פרטים של תושבים ואזרחים רבים ללא הסכמתם. בעצם, כל מי שתהיה לו גישה למאגר הזה, ובסופו של דבר מדובר בעשרות אלפי אנשים, יוכל לבוא עם תמונה שלכם למאגר, להראות את התמונה ולקבל את הזהות שלכם".

לדברי קלינגר, מדובר באיום בטחוני חמור מאחר ו"החיזבאללה יכול לשחד שוטר מושחת כדי שיעביר לו נתונים על סמך תמונה, על מנת לבדוק אם בידם לחטוף ישראלי ואף לבצע פיגוע חטיפה", הוא מתריע. קלינגר גם מתמודד עם הטענה כי איבדנו את הזכות לפרטיות כאשר הסכמנו להתחבר לרשתות חברתיות ושירותים טכנולוגיים שונים שעוקבים אחרינו לכל מקום ויודעים עלינו יותר ממה שאנו יודעים על עצמנו.

לדבריו, עד לחקיקת החוק עמד הדבר לבחירתו של כל אזרח. "לי אין פייסבוק בטלפון הנייד אלא רק במחשב", אמר והבהיר כי "עד לחקיקת חוק המאגר הביומטרי היה לכל בנאדם האפשרות להחליט ולבחור – כעת זו נשללה ממנו. מה גם שישנם מגזרים רבים שלא משתמשים בסמארטפון", הוסיף בהתייחסות למרבית הציבור החרדי.

צפו בראיון המלא:

מהלכים אימה על הציבור

בנוסף, העלה קלינגר טענה קשה נוספת שרלוונטית במיוחד לציבור החרדי. לדבריו, בישיבות הוועדה שעסקה במאגר ואישרה את סעיף התיעוד, נקבע כי כל אזרח חייב לתת צילום פנים מלא עד מאחורי האוזניים. "היום, אם אישה חרדית מגיעה להנפיק דרכון או תעודת זהות היא חייבת להזיז את כיסוי הראש שלה לצורך התיעוד הביומטרי כנדרש בחוק", אומר קלינגר ל'ביזנעס'.

"כאדם חילוני כואב לי לראות אנשים שנדרשים לפעול בניגוד לאמונתם ולא משנה באיזו אמונה מדובר". אם כן, כיצד לא פעלו החכי"ם החרדים לביטול או שינוי הסעיף? לדבריו, "ככל הזכור לי היא אושרה בכנסת הקודמת ולחרדים לא היה איך להשפיע על הסעיף הזה. אני בטוח כי אם הם היו יכולים, הם היו דואגים שהוא לא ייכנס לחוק". רגע. אם שכחתם, השר ששלח לכם את ההודעה הכתובה, הוא שר חרדי.

אבל יש גם צד שני. הנה הדברים שאומר ל'ביזנעס' יושב ראש ועדת הפנים של הכנסת, חה"כ דודי אמסלם (ליכוד): "אין לי מושג על מה כל מיני אנשים קובלים ומהלכים אימה על הציבור. עד היום יכולתי לזייף את תעודת הזהות שלך ולפרוץ לחשבון הבנק שלך בהתחזות בשמך. אני יכול לזייף תעודה ולהגיד שאני חיים כהן, ואז בעצם ינפקו לי תעודה ביומטרית על שם חיים כהן. יבוא חיים כהן האמיתי ויגידו לו 'כבר היית פה'. צריך איזה מאגר כדי להבין מי לקח את התעודה המקורית", הוא מסביר.

התנגדות ממניעים זרים

אמסלם הוסיף וציין כי הוא עצמו ישב עם מומחים גדולים בתחום אבטחת המידע וטען כי כל הטענות לפריצות וחדירות כלל אינן קשורות לחוק התיעוד ולמאגר. "חברות השיווק מחזיקות עליך היום הרבה-הרבה יותר מידע ממה שיש במאגר, שכולל את צילום הפנים בלבד". ומה אם יתרחש אסון אבטחתי והמאגר יודלף? לדבריו, המדליפים עדיין לא יוכלו לזייף זהויות מאחר והמאגר לא כולל את טביעות האצבע. "בשביל להצליח בזיוף זהות, אתה חייב גם את טביעות האצבע ולא רק צילום הפנים. ולכן אין חשש", הוא אומר.

צפו בראיון המלא:

בנוסף, התייחס אמסלם גם לטענותיהן של העמותות העוסקות בפעילות נגד החוק שטוענות בין היתר כי המאגר יקל על שוטרים להפליל אנשים חפים מפשע בקלות. לטענתן, די בכך שאדם יעבור "בטעות" בזירת פשע וצילום הפנים שלו ייקלט במצלמות האבטחה. אמסלם עובר גם את המכשול הזה בקלילות: "דבר ראשון, אתה חייב גם התאמה של טביעות אצבע", וממהר לעבור להתקפה: "אתה מבין? המאגר הזה, הוא דווקא זה שעשוי רבות ללכידת פושעים, אבל במקום זה הם עסוקים בטענות על השוטר המושחת שאולי ייקלע לזירה. במקום לפעול נגד הפושעים – הם מסייעים להם". לדבריו, "העמותות הללו עושות את זה רק בשביל הכסף. לולא המאבק נגד החוק אין להן זכות קיום".

כתיבת תגובה