רפורמת הקולגייט? ארה"ב מתנגדת, דורשת לעכב סימון מוצרים

משרד הכלכלה והמסחר של ארצות הברית פנה למשרד הכלכלה בישראל בבקשה לעכב את הצו המורה על סימון המחירים על מוצרים בישראל לעומת העולם, ולא לקרוא לרפורמת הטואלטיקה בכינוי "רפורמת הקולגייט"

אילוסטרציה. צילום: rainbow rays | שאטרסטוק

שר הכלכלה, חה"כ אלי כהן (כולנו) חתם על צו סימון מוצרים במחיריהם הממוצע במדינות מחוץ לישראל, אולם נתן ארכה של 45 יום למשרד המסחר והכלכלה של ארצות הברית לפעול מול היצרנים המקומיים, להפסקת אפליית המחירים לישראל.

עם חתימתו של שר הכלכלה על צו סימון המוצרים במחיריהם הממוצע במדינות מחוץ לישראל, הושלם שלב נוסף ברפורמת הטואלטיקה, זאת לצד קידום תקנות תמרוקים, חובת פרסום מחירים של רשתות הפארם החל מחודש יולי, הקמת הוועדה לייבוא אישי שתיתן את מסקנותיה בספטמבר, קידום החוק להגבלת כוחם של יבואנים בלעדיים, הפסקת הבלעדיות של 'סופר-פארם' בקניונים ועוד.

במכתב שהגיע למשרד הכלכלה הישראלי ממשרד הכלכלה והמסחר האמריקאי נמסר כי הם מבקשים לעכב את הצו שיורה על סימון המחירים בארץ לעומת מדינות אחרות, ולא להשתמש בשם הרפורמה "רפורמת הקולגייט" בטענה כי מדובר ביוזמות רגולטוריות המכוונות באופן פומבי כלפיי חברה אחת.

כהן השיב בתגובה כי ישראל מצפה מהיצרנים להפסיק את אפליית המחירים במוצרים שמיובאים לישראל. "אנו מודאגים מאוד מפערי המחירים בין ישראל לעולם ומאמינים כי הפער אינו מוסבר על ידי הבדלים בתנאי השוק בלבד". עוד הוסיף השר ואמר: "מצאנו תופעה מטרידה נוספת – חסימה גאוגרפית שבה מותגים בינלאומיים מפלים לכאורה את הצרכנים הישראלים. לדוגמה, המחקר שלנו הצביע על כך שמחירי הצרכנים של חברת ספורט בינלאומית המוצגים באתר האינטרנט של החברה עבור לקוחות ישראליים גבוהים באופן משמעותי ממחירם של אותם מוצרים המוצגים ללקוחות ממדינות אחרות. בנוסף, מצאנו כי הלקוח הישראלי אינו יכול לרכוש מוצרים של חברות מסוימות ישירות דרך אתר האינטרנט הגלובלי, שכן הוא אינו מספק משלוח לישראל – בניגוד ללקוחות מעשרות מדינות אחרות אשר יש להן הזדמנות לעשות כן".

שר הכלכלה חתם את מכתבו כשאמר שהוא רוצה לחזור ולהדגיש כי "ממשלת ישראל נחושה לצמצם את יוקר המחיה בישראל. אנו מוכנים לעבוד יחד אתכם ועם חברות אמריקניות הפועלות בישראל להשגת מטרה זו". לנוכח החשש לתקרית דיפלומטית, הסביר כהן כי "יצרנים בינלאומיים ויבואנים מנצלים בלעדיות בייצוג מותגים בינלאומיים לטובת מחירים גבוהים בשוק הישראלי, מה שמביא לפערי מחירים בלתי סבירים בין ישראל לעולם. הגיע הזמן לשים סוף לחגיגה הזו! סימון המוצרים הוא צעד נוסף לשינוי כשלי השוק, לטובת שקיפות וסחר הוגן. הצרכן הישראלי יפסיק להיות פראייר, לא אסכים שיגזרו עליו קופון".

כתיבת תגובה