שינויים צפויים במדיניות החברה הממשלתית 'דירה להשכיר'

קבינט הדיור יעסוק היום בשינוי סעיף משמעותי מאוד שנוגע לקרקעות פרטיות רבות. השרים צפויים לאשר לחברה הממשלתית לתכנן קרקעות גם אם אחד הבעלים מחזיק ב-15% מהבעלות ולאשר תכנון של 750 יח"ד בלבד

לוגו דירה להשכיר

לא פעם אנו שומעים על החלטות ותקנות ממשלתיות שכמעט לא נראות אפשריות ליישום מההיבט המקצועי. אחת כזו היא החלטה שקיבלה ועדת השרים לענייני דיור, שמאפשרת לחברת הדיור הממשלתית 'דירה להשכיר' לתכנן מגרשים שניתן לבנות עליהם אלף יחידות דיור ומעלה.

ההחלטה הזו נועדה לתת מענה לבעיה נפוצה בקרקעות פרטיות. מאחר ובמרבית המגרשים הפרטיים קיימים מספר בעלים, דבר שהופך את תהליך תכנון המגרש למסורבל וטוב הדבר שהתכנון יבוצע על ידי החברה הממשלתית בהליך מהיר. אבל… ההחלטה הזו תקפה אך ורק בתנאי שאין אף אדם שמחזיק 15% מהבעלות. כך שהיא לא יותר מאות מתה משום שרבים מהמגרשים הפרטיים בארץ לא עונים לתנאי הזה.

רוצים להישאר מעודכנים? הצטרפו ל'ביזנעס' בפייסבוק

עד היום, על מנת לפתור את בעיית המגבלה שנקבעה בתקנות, בוצע הליך פירוק שיתוף לבעלות המפוצלת וכך התאפשר לתכנן את המגרש. הליך פירוק השיתוף המתבצע כיום, מתבצע על ידי אחד השותפים, אפילו אם הוא מחזיק בחלק מזערי ביותר במגרש.

הוא פונה לבית המשפט ומבקש לפרק את הבעלות המשותפת. במקרה כזה – בדרך כלל – ממנה בית המשפט כונס נכסים שמוכר את המגרש במכרז בין הבעלים המשותפים והמרבה במחיר הוא זה שזוכה בבעלות על הקרקע, בעוד סכום הרכישה מתחלק בין השותפים האחרים. כך בעצם, נוצר מצב שמאפשר לדירה להשכיר לתכנן את המגרש בהתאם לתקנות.

היום (ב) מתכוונים בוועדת השרים לענייני דיור לשים סוף לתקנון המיותר שיוצר בירוקרטיה מסורבלת בשוק הדיור. זאת באמצעות החלטה חדשה שצפויה להתקבל היום בוועדה. על פי ההצעה, יורחבו סמכויותיה של החברה הממשלתית והיא תוכל לתכנן גם מגרשים פרטיים בהם קיים אדם המחזיק ב-15% מהבעלות. בנוסף, צפויים השרים החברים בוועדה לאשר תכנון גם במגרשים שניתן לבנות בהם 750 יחידות דיור בלבד. זאת, בשונה מההחלטה הנוכחית הדורשת מינימום אלף יחידות דיור במגרש.

כתיבת תגובה