תופעת האופציות הבינאריות: משטרת ישראל מפשילה שרוולים

המשטרה: ארגוני הפשיעה המעורבים מתעצמים ומתעשרים מטאורית • יושבת ראש ועדת הרפורמות מזהירה מפני נזק עצום לתדמית של ישראל בעולם; מנגד, נציגי החברות קוראים: "אל תשפכו את התינוק עם המים"

אילוסטרציה. צילום: Vintage Tone | שאטרסטוק

ועדת הרפורמות קיימה היום (ד) דיון נוסף בהצעת חוק לתיקון חוק ניירות ערך, שתאסור על חברות בישראל להציע שירותי מסחר באופציות בינאריות גם ללקוחות ששוהים בחו"ל.

נזכיר כי לפני כחצי שנה נאסר על החברות להציע את האופציות הללו ללקוחות ישראלים. לבקשת יושבת ראש הוועדה, חה"כ רחל עזריה (כולנו) הגיע לדיון רפ"ק גבי ביטון, מפקד כוח משימה הלבנת הון במשטרת ישראל והתייחס לתופעת המסחר באופציות בינאריות ולצורך בהצעת החוק. לדבריו: "בשנים האחרונות התופעה הפכה להיות מפלצתית. יש פה תנועה מאסיבית של גורמי ומחוללי פשיעה שעוברים מתחום לתחום והגיעו גם לזה. ארגוני הפשיעה המעורבים בתחום מתעצמים ומתעשרים בצורה מטאורית.

"מבחינת אכיפת החוק התופעה מאוד מורכבת. ישנו קושי עצום באיתור ראיות כדי להגיע לרף הנכון להגשת כתב אישום. הם מקימים חברות במדינות בהן החוק מאפשר את הפעילות, שרתים שחלקם הגדול לא נמצא בארץ. הקרבנות נמצאים במדינות ערב ובמדינות אחרות שקשה מאוד להביא מהן עדויות. בשנים האחרונות ביצענו ועודנו מבצעים ניתוח של התופעה על כלל היבטיה, אנחנו משלבים זרועות עם הרשויות השונות בישראל ועם לא מעט מדינות זרות, מייצרים את מפת המידע המודיעיני שלימים תבשיל להערכתי לחקירות נגד גורמי מפתח לישראל. משטרת ישראל מפשילה שרוולים ונכנסת לתחום, כל תלונה שתגיע תיחקר".

בהתייחס לדבריו אמרה עזריה: "התופעה הזו חייבת להיפסק, יש פה נזק עצום לתדמית של ישראל בעולם. הובהר כאן שממדי התופעה גדולים ומשמעותיים יותר ממה שנראה בתחילה. זו תעשייה שמגלגלת מיליארדים תוך ניצול לקוחות עובדים צעירים ולקוחות רבים, עד כדי שיטות כיצד למשוך חסכונות מלקוחות. הנתונים שהגיעו מהמשטרה מאוד מטרידים והחוק הזה ייתן כלים לרשויות האכיפה לשים סוף לתחום הפרוץ".

מנגד, נציגי החברות שהשתתפו בדיון קראו לא "לשפוך את התינוק עם המים" והזהירו מפני פגיעה בלתי מידתית בחברות ישראליות בתחום המסחר וההייטק ככלל. לדברי עורך הדין יהודה שוחט גורטלר מאיגוד החברות המספקות שירותי מסחר באופציות בינאריות, "החוק הישראלי אוסר כבר היום על אותה התנהגות עבריינית ופושעת שהוצגה כאן. אבל השינוי המוצע לא מבחין בין פעילות פסולה לפעילות הוגנת. אנחנו מבקשים שההצעה תהיה מידתית, כך שתימנע תופעות פסולות אך לא תפגע בעסקים שלא לצורך.

כתיבת תגובה