אמזון בוחרת בישראל: "תנו דגש על להיטי ראש השנה"

ישראל בוחרת 'אמזון'? • בלי אתר ייעודי, בלי מחסן בישראל ובלי מספיק סוחרים חברים – 'אמזון' בוחרת את שבוע הבחירות להשקת האתר הקמעונאי שלה בישראל באופן רשמי • עד כמה הדבר ישפיע על החנויות הפיזיות, כיצד תושפענה החנויות במגזר החרדי ואיך הסוחרים מתכוננים?

מחסן אמזון המרכזי באריזונה, ארה"ב | צילום: אמזון

יום הבחירות שעתיד להיות בעוד שבועיים בדיוק מוגדר בישראל כיום שבתון שבו מאות אלפי ישראלים יוצאים לפארקים לשמורת הטבע והגנים וגם לקניונים. 'סייל יום הבחירות', נכתב בענק בכניסה למאות חנויות ברחבי הארץ שמשלמות 200% לעובדיהן.

סביר להניח שגם בבחירות הקרובות הרבה מהישראלים יישארו בבית, או נכון יותר קרוב למסך. 'אמזון' עומדת להשיק את מערכת המסחר שלה בישראל בשבוע הבחירות וחגיגת הקניות תהיה תהיה הנושא המדובר בין הקלפיות.

במייל ששלחה אתמול 'אמזון' לסוחרים הישראלים היא ביקשה מהם להתארגן עם מוצרים המתאימים למכירה ערב החגים וערב ראש השנה בפרט. עוד מבקשת אמזון מהסוחרים לוודא כי המחירים שלהם תחרותיים, תמונות המוצרים באיכות טובה והתוכן המספר על המוצר יהיה כתוב כהלכה. בנוסף על הסוחרים בישראל לוודא כי שירות המשלוחים שלהם מוכן ועומד בסטנדרטים של אמזון.

'אמזון', שעשתה את מסלול הכניסה לארץ במהירות, תוך פחות משנה, החליטה בתחילה להשהות את פתיחת המסחר בישראל עד שיצטברו כ-100 סוחרים ישראלים כדי ליצור מגוון רחב ביותר של סוחרים, מוצרים ומחירים עבור הצרכן הישראלי. אולם בשלב זה החליטה 'אמזון' לרוץ קדימה בלי הקמת אתר ייעודי בישראל וללא מחסן מקומי כמו שנעשה במדינות רבות.

הפתרון של 'אמזון' פשוט יותר. צרכן ישראלי שייכנס לאתר אמזון יזוהה כישראלי וסוחרים ישראלים יקודמו בפניו כאשר יחפש מוצר כלשהו המוצע על ידם. 'אמזון' תדגיש לצרכן הישראלי שהזמנה אצל סוחר ישראלי תבטיח משלוח מהיר, מופחת מחיר או אפילו חינם במקרים מסוימים.

ההודעה של אמזון היא הפתעה בישראל והצפי הוא למסות גדולות של רכישות בתקופת חגי תשרי. אמזון ציינה במייל ששלחה לסוחרים את הקטגוריות הפופולריות שלה: מחשבים אישיים, מוצרי אלקטרוניקה, ג'אדג'טים וסלולר; מוצרי טיפוח, ביגוד, הנעלה ומוצרי תינוקות. מוצרים לבית, ציוד למטבח וכן ציוד לספורט ולפעילות שטח.

"אנא תנו עדיפות למוצרים או ללהיטי מכירות שלכם שאתם מאמינים כי יימכרו טוב במהלך ראש השנה", כותבים ב'אמזון' לסוחרים, ופותחים בכך מעין 'מלחמת סחר' חדשה בישראל. 

רגע לפני ש'אמזון' מושקת, רבים סבורים שהשקת 'אמזון' בישראל תביא בטווח הארוך שני דברים לישראל. האחד, עלייה משמעותית באיכות הסחר המקוון בישראל, הן ברמת המשלוחים והם ברמת השירות. הסטנדרט הישראלי יעלה רמה, טוענים המומחים. רוב אתרי המסחר המקוון ירצו ליישר קו עם הסטנדרט של 'אמזון'.

הסיפור השני, עצוב יותר. ישנן הערכות על סגירת חנויות פיזיות רבות בישראל, כתוצאה ממסחר מקוון נרחב יותר. השוק הישראלי מוגדר כשוק מצומצם ללא מדינות שכנות וככזה הוא מוגבל עם תקרת זכוכית קשיחה. כמה מהר זה יקרה, קצת קשה לדעת. מדובר על תהליכים ארוכים אולם הנושא ראוי למעקב.

סביר מאוד להניח שתנועת הקונים ברחובות ירושלים או בני ברק לא תפחת משמעותית – יותר משזו ירדה לאחרונה ברחובות הראשיים ובמעבר למרכזים מסחריים חדשים – כתוצאה מהשקת 'אמזון' בישראל. ניתן להניח, כי החנויות שנפתחות בכל כוך אפשרי ימשיכו להציע את מרכולתן לכל בני ערי הפריפריה המגיעים לערים הגדולות כדי להתחדש לחגים.

במקביל, אם אתם חושבים לסחור ב'אמזון' ולהצטרף לחגיגה, כדאי שתשימו לב לטור המצוין שמסכם את חיובי המס והמע"מ שכרוכים במסחר הזה.

כתיבת תגובה