ארה"ב מאשימה את וואווי: סחרה עם איראן וגנבה פיתוחים

המתיחות ביחסי ארה"ב-סין מחריפה: כתבי אישום הוגשו נגד 'וואווי' הסינית • בין ההאשמות: ניסיון גניבת סודות מסחריים ועקיפת העיצומים על איראן • האם יש סיכוי שמוצרי וואווי ירדו מהמדפים בישראל בעקבות כך? • מלחמת הסחר לא עוצרת באדום

סמארטפון של huawei | צילום: maxpixel

עליית מדרגה במלחמת הסחר בין סין לארה"ב: משרד המשפטים האמריקאי הודיע ביממה האחרונה על שני כתבי אישום שהוגשו נגד ענקית הטכנולוגיה הסינית וואווי. בנוסף, מואשמות כמה מחברות הבת של וואווי, ובתו של מייסד החברה, שהיא גם סמנכ"לית הכספים של החברה, מנג וואנז'ו.

'ביזנעס' מתרחב בניו-מדיה: מהיום, כל העדכונים – גם בוואטסאפ!

מכתב האישום הראשון, הכולל 13 סעיפי אישום, עולה כי חברת בת של וואווי בשם סקייקום, קיימה קשרים מסחריים עם איראן, בין השנים 2009-2014. למרות שוואווי היא חברה סינית ואינה מחוייבת להחלטות הממשל האמריקאי, היא עבדה באותה תקופה עם בנקים שונים והערימה עליהם במטרה שיאשרו העברות כספים מאיראן.

בכך הפרה וואווי את העיצומים (סנקציות) שהוטלו על איראן. בכתב האישום נטען כי הרוח החיה מאחורי אותן פעולות, היא מנג וואנז'ו, סמנכ"לית הכספים של וואווי ובתו של מייסד החברה. חלק מכתב האישום מתאר גם את הנסיונות של מנג לשבש את הליכי החקירה, להשמיד ראיות ולהעלים 'טביעות אצבעות'.

בכתב האישום השני שהוגש נגד וואווי, נטען כי וואווי הסינית גנבה סודות מסחריים מחברות אמריקאיות. ואם לא די בכך הרי שהיא עודדה את עובדי החברה לגנוב מידע סודי מחברות שונות בעולם, ותגמלה אותם בבונוסים בשל כך.

כתב האישום מתאר כי ב-2012 החלו בוואווי לנסות לגנוב מידע אודות רובוט בשם tappy של חברת T-Mobile, הבודק מכשירי פלאפון שונים ואת היכולות שלהם. המהנדסים של וואווי צילמו את הרובוט ואף גנבו ממנו חלקים, על מנת לנסות לשכפל אותו ובניגוד גמור להסכם הסודיות שהיה להם עם T-Mobile. כשב-T-Mobile גילו על התרמית הם איימו לתבוע את וואווי, אך הסינים טענו שמדובר בעובדים סוררים שעשו זאת על דעת עצמם.

במהלך חקירת המקרה התגלו תכתובות דוא"ל פנימיות של הסינים שחשפו את המעורבות של בכירי וואווי במזימה ואת הידיעה שלהם על הכוונה להעתיק את הרובוט המדובר. תכתובות מייל נוספות חשפו את העידוד והקריאה הרשמית של וואווי לעובדיה לגנוב פטנטים מרחבי העולם, כמו גם ההבטחה שלה לתגמל אותם במקרים כאלו. כל המקרים המתוארים נכנסו לכתב האישום שכאמור הוקרא ביממה האחרונה.

העיתוי שבו מוכרזים כתבי האישום הוא עיתוי דרמטי, מאחר והשבוע צפויים להגיע לארה"ב גורמי ממשל בכירים מסין, על מנת לדון בסיום מלחמת הסחר המתנהלת בין שתי המעצמות. בצורה רשמית כתב האישום שהוגש נגד חברה מסחרית לא צפוי להשפיע על היחס המדינתי, אבל במצב הנוכחי סביר להניח שהעננה תהיה סביב השולחן, גם אם הנושא לא יוזכר בפירוש.

כזכור, מנג נעצרה לפני כמה חודשים בקנדה, לבקשת ארה"ב. המעצר המתוקשר עורר זעם רב בסין שבתגובה עצרה שני אזרחים של קנדה בטענה שסיכנו את 'הבטחון הלאומי'. מנג עצמה שוחררה בערבות והיא נמצאת בקנדה. כעת דורש התובע הכללי בפועל מת'יו וויטקר, כי קנדה תסגיר את מנג לארה"ב. ואכן במשרד המשפטים הקנדי אישרו שקיבלו בקשת הסגרה רשמית מארה"ב בנושא.

במשרד החוץ הסיני הגיבו לכתבי האישום שהוגשו ואמרו כי ארה"ב צריכה לעצור את דיכוי החברות הסיניות. הם גם קראו להסרת בקשת ההסגרה של מנג וטענו כי כתבי האישום שהוגשו, "אינם הוגנים ואינם מוסריים".

בוואווי עצמה דוחים מכל וכל את כתבי האישום ומכחישים כי החברה, חברות הבת שלה, או סמנכ"לית הכספים של החברה ביצעו עבירות כלשהן: "לחברה לא ידוע על אף עבירה שביצעה הגברת מנג והיא מאמינה כי בתי המשפט בארצות הברית יגיעו לאותה מסקנה", טענו בתוקף.

בשנה האחרונה יש שתי חברות סיניות שנמצאות על המוקד של ממשלת ארה"ב, הראשונה היא וואווי, שהואשמה בריגול ובשל כך נאסר השימוש במוצריה בבסיסי הצבא של ארה"ב. בנוסף, בוטלו הסכמים בין חברות תקשורת אמריקאיות כגון AT&T וורייזון בין וואווי, והממשל עושה כל שביכלתו על מנת שבכל העולם לא יצרכו את מוצרי וואווי.

החברה השניה שממשל ארה"ב נאבק בה, היא חברת ZTE, שגם היא הואשמה בסחר עם איראן ובהפרת העיצומים, כמו גם דברים נוספים. הדבר גרם לעיצומים נגד החברה הסינית בארה"ב. שתי החברות הסיניות נמצאות כעת בלב המרוץ לפריסת התשתיות לרשת הדור החמישי, והן נמצאות במו"מ מתקדם מול ענקיות הטלקום בארה"ב ובשאר העולם, על מנת לזכות בפריסתן.

פסק הדין בנושא טרם ניתן, אך הוא עתיד להעסיק אותנו רבות בהמשך 2019. בממשל טראמפ נחושים לדחוק כל תפיסה אינטרנטית של סין בארה"ב, כאשר וואווי הנתונה למרות השלטון הסיני ולצנזורה שלו, נחשבת לזרוע דה פקטו של הממשל. בארה"ב מקווים כי פרסום כתבי האישום על ההאשמות שבהם, יגרום למדינות אחרות שלא לאפשר דריסת רגל לוואווי. מדובר גם על מכשירים, אך בעיקר על פריסת רשתות 'הדור החמישי' החדש כפי שנכתב כאן.

יהיה מעניין לראות איך תשפיע הפרשה על יחסי ישראל עם מעצמת התקשורת הסינית. כפי שדווח בניו יורק טיימס לאחרונה, בארה"ב פנו לבעלות בריתיה ברחבי העולם, בבקשה שלא לצרוך את מוצרי וואווי. האמריקאים אף הבטיחו סיוע כלכלי למדינות שיסכימו לעשות זאת. גם ישראל קיבלה בקשה כזו, אך מצד שני, מוצרי וואווי נחשבים לפופולרים במיוחד בישראל, הן בגלל המחיר האטרקטיבי שלהם, והן בגלל אשת העסקים גל גדות המשמשת כיצגנית (פרזנטורית) של החברה.

גם כעת, לאחר הדיווחים על כתב האישום שהוגש ועל כך שלכאורה בכירים בוואווי ניסו לסחור עם איראן, למרות העיצומים הקיימים נגדה, אין סיבה לחששות כבדים מצד אנשי וואווי בישראל. שכן כאמור, החברה נחשבת אהודה ופופולרית במיוחד מהסיבות שהזכרנו.

הדבר שבארה"ב לא מבינים, הוא שהמכשירים הסיניים פופולרים במיוחד בגלל המחיר הזול שלהם. זאת, בשונה ממכשירי האייפון, שתמיד נחשבים ליקרים ביותר בשוק יחסית לשאר החברות. לאחרונה דיווחנו על כך שחלק ממכשירי הגלקסי החדשים שיושקו בקרוב יהיו יקרים במיוחד, אף יותר מדגמי האייפון היקרים. בכל מקרה, אין ספק שהמחיר הזול של המכשירים הסיניים גרם להם להיות כה פופולרים, למרות תקלות האבטחה הרבות שלהן וחוסר ההתאמה בין החומרה לתכנה.

כתיבת תגובה