חה"כ יעקב אשר חושש מהרפורמה במוניות: "יעבדו בשבת"

ועדת הכלכלה של הכנסת הכינה לקריאה שנייה ושלישית את ההצעה הממשלתית לתיקון פקודת התעבורה. בינתיים, ענף מוניות השירות ימשיך לעבוד כרגיל. ומה החששות של יעקב אשר מהרפורמה?

מוניות שירות. צילום: rasika108 | שאטרסטוק

ועדת הכלכלה של הכנסת. בראשות חבר-הכנסת איתן כבל, התכנסה השבוע שוב – כדי לדון בענף מוניות השירות.

חברי הועדה החליטו להאריך את רישיונות קווי השירות ומוניות השירות עד 31 בינואר 2018 למניינם – ט"ו בשבט תשע"ח.

במקביל, הועדה המשיכה הלהכין לקריאה שנייה ושלישית את הצעה הממשלתית לתיקון פקודת התעבורה. ההצעה נועדה להסדיר את הענף מוניות השירות וקווי השירות. היעד הוא להעלות את אחוז השימוש בתחבורה ציבורית ל-40% ולהוציא את ענף מוניות השירות לתחרות.

חבר-הכנסת כבל הבהיר כי ללא שילוב מוניות השירות ברב קו וללא סובסידיה לא תהייה רפורמה. עם הטענה הזו הסכים גם חבר-הכנסת יעקב פרי, שאמר כי הוועדה דשה בנושא זמן רב מדי והסכים כי שילוב הרב קו הוא תנאי יסודי. הוא הביע תמיכה בהצעה להאריך את תוקף הרישיונות.

יושב-ראש הקואליציה, חבר-הכנסת דוד ביטן, הוסיף: "אין ספק שצריך לאשר את הסובסידיה, בין אם האוצר מסכים לכך או לא". באשר לפיצוי לבעלי הרישיונות והמרה למספר ירוק הוסיף ביטן: "שר התחבורה הסכים לשים את זה בצד".

חבר-הכנסת יעקב אשר הזהיר כי אם תתאפשר סובסידיה ושימוש במוניות השירות בשבת "המשמעות היא של פריצת הסטטוס קוו והפעלת תחבורה ציבורית בשבת". כבל וביטן השיבו כי אין כוונה לשנות את הסטטוס קוו באשר להפעלת תחבורה ציבורית בשבת.

חבר-הכנסת דב חנין טען מנגד כי "הפתרון הוא פשוט – לא להשתמש ברב קו בשבת".

מנכ"לית משרד התחבורה, קרן טרנר אייל, אמרה בדיון שמשרדה רואה במוניות השירות ככלי תחבורה ציבורית שיכול לשמש אנשים המשתמשים כיום ברכב הפרטי. היא הוסיפה כי בעניין הסובסידיה אין הסכמה עם משרד האוצר, אך עמדת השר תואמת לעמדת חברי הכנסת. "נכון שמוניות השירות ישנו את אופי הפעילות ונכון שאפשר לבצע סבסוד באמצעות הרב קו בימי ראשון וחמישי, אבל זה ידרוש ממוניות השירות לעמוד בתנאים ולהשתמש במערכת שעלותה כמה מיליארדי שקלים. הענף חייב לעבור שינוי, הוא לא יכול להישאר כמו היום", אמרה. באשר להמרת רישיונות ומתן פיצוי הוסיפה טרנר אייל כי צריך לבחון זאת אחרי מספר חודשים ולבדוק איזה מפעילים ירצו המרה או פיצוי ואיזה מפעילים יבחרו להמשיך לעבוד.

רוצים להישאר מעודכנים? הצטרפו ל'ביזנעס' בפייסבוק

רכז תחבורה ציבורית באגף התקציבים באוצר, אלון מסר, אמר כי הצעת החוק לא כוללת את מה שנאמר בדיון. "החוק נכתב על ידי משרד התחבורה ללא רב קו, הנושא לא הובא לאישור הממשלה ואין לכך מקור תקציבי", אמר. הוא הוסיף משמעות הסובסידיה היא העברת מאות מיליוני שקלים לגופים פרטיים שפועלים ללא מכרז וזה בעייתי. "אם הממשלה רוצה לדון מחדש בהצעה צריך לעשות את זה אבל לא בוועדה", אמר.

נציג משרד המשפטים, עו"ד דרור וגשל, הוסיף כי הסדר מוניות השירות נקבע כזמני עוד ב-2009 והמשיך עד להיום. לדבריו, כדי להצדיק מתן סובסידיה לבעלי רישיונות שקיימים משנת 2005 צריך נימוקים כבדי משקל. לטענתו, אין סיבה להעניק פיצויים לבעלי רישיונות "שכבר כמעט 20 שנה נהנים מהסדר מעבר שהיה צריך להסתיים". הוא הבהיר עם זאת, כי הכנסת יכולה להחליט על מתן פיצוי.

כתיבת תגובה