ביטקוין עשיר ביטקוין עני: חודש רכבת ההרים של הביטקוין

תברכו את הסינים, תטיחו האשמות בכיוונו של אלון מאסק, התוצאות יישארו זהות: הביטקוין חווה את הירידות החדות ביותר במהלך חודש מאי האחרון • מומחים: המטבע יירד לסביבות ה-26 אלף ליחידה • מחבר הספר "אבא עשיר – אבא עני": המטבע עוד יגיע למיליון דולר, צריך רק להמתין

ביטקוין | צילום: שאטרסטוק

העולם נחלק לשניים, אלו המאמינים שהביטקוין יעלה ואלו המאמינים שהביטקוין ירד. לפיכך התגובות על חודש מאי האחרון בו צנח הביטקוין בכ-35% מעורבות מאוד.

רוברט קיוסאקי, מחבר רב המכר 'אבא עשיר אבא עני' תומך בביטקוין וגם התבטא עליו לטובה בהזדמנויות שונות. כך למשל צוטט קיוסאקי ב-TheMarker שאמר בראיון בחודש אפריל כי הוא מאמין שמחיר הביטקוין יגיע למיליון דולר בתוך חמש שנים. אז נכון שבאותה נשימה הוא אמר שאת כספו הוא ישקיע בזהב ובכסף, אולם הוא שייך לגלרית המאמינים שהירידות בביטקוין הן רק לשם תיקון, ואם מביטים על רצף השנים הביטקוין רק יעלה כל הזמן. צריך גם לזכור שאת שנת 2020 פתח הביטקוין בשער של 7,000 דולר, כך שגם לאחר הירידות בחודש וחצי האחרון של כ-43%, עדיין מדובר על עלייה של 400% בכשנה וחצי.

מנגד, מומחי בנק ההשקעות ג'יי.פי מורגן מסמנים שער נמוך יותר עבור הביטקוין. אלה טוענים כי המטבע ימשיך לרדת ויחתך בכשליש מערכו כיום העומד על כ-37 אלף דולר. באתר 'ביזפורטל' צוטט אסטרטג ומומחה הביטקוין של הבנק, ניקולאוס פניגירצוגלו שאמר, כי "הטווח הארוך עדיין נראה בעייתי, אבל נצטרך לראות את הביטקוין יורד לשער של 26 אלף דולר". פניגירצוגלו גם נותן טעם לירידות: "כבר טענו בעבר שהכישלון של הביטקוין בפריצת רף 60 אלף הדולרים, יהפוך את המומנטום לשלילי ויביא ליציאה מפוזיציות מצד המשקיעים בו, זה ככל הנראה היה פקטור משמעותי בתיקון בשבוע שעבר".

מאסק "אשם"

יחד עם זאת, בעולם כולו מצביעים על הסינים ועל אלון מאסק כאשמים המרכזיים לירידות בחודש וחצי האחרון. נזכיר כי מאסק אחראי גם על חלק מהזינוקים הגדולים בתקופה האחרונה.

בחודש ינואר מוסיף מאסק לחשבונו בטוויטר את המילה ביטקוין ומקפיץ את המטבע בכ-20%. בחודש פברואר הודיעה חברת טסלה של מאסק כי היא תקבל תשלום במטבע הדיגיטלי וכי החברה השקיעה 1.5 מיליארד דולר במטבעות דיגיטליים. בעקבות ההודעות שוב מזנק הביטקוין בכ-20%. בהמשך מזנק שוב המטבע לאחר שמוסדיים רבים בעולם הודיעו על צירוף הביטקוין לפורטפוליו שלהם.

באמצע מאי כששער הביטקוין עומד על כ-58 אלף דולר, מקיים מאסק את האימרה "הפה שאסר הפה שהתיר" ומודיע כי לא יקבל תשלום בביטקוין בגלל זיהום האוויר שנגרם מכריית הביטקוין, בעקבות הודעתו צולל הביטקוין בחדות כלפי מטה. במקביל הרגולטורים בסין יוצאים למלחמה במטבעות הדיגיטליים, מאיימים באכיפה קשה כנגד השוק הקריפטוגרפי בכלל והשימוש בביטקוין בפרט והמטבע צולל שוב.

על פי דיווח ב'גלובס', גורם נוסף שמוסיף דלק לירידת הביטקוין והמטבעות הדיגיטליים בכלל הוא ההודעה של משרד האוצר האמריקאי ולפיה כל העברה של 10,000 דולר ומעלה תחויב בדיווח לרשויות המס. "מטבעות הקריפטו מהווים בעיה חמורה כבר עכשיו בכך שהם מאפשרים פעילות לא חוקית, ובה העלמת מס", צוין בהודעת המשרד המהווה החמרת המיסוי על שוק הקריפטו.

כאשר בוחנים את חודש מאי האחרון מול כ-120 חודשים של חיי הביטקוין נראה, כי זהו החודש השלישי הקשה ביותר עבור המטבע. את המקום הראשון כובש חודש ספטמבר 2011 אז צונח הביטקוין בכ-40%. במקום השני ניצב חודש נובמבר 2018 שבמהלכו איבד הביטקוין כ-37% מערכו.

יודגש כי בבנק ג'יי פי מורגן לא ממש מתייחסים לסדרת ההודעות של מאסק. בבנק טוענים שהנפילות האחרונות יבריחו את המוסדיים מהמטבע והוא צפוי לצלול עוד יותר. "העלייה בתנודתיות של הביטקוין, בייחוד ביחס לזהב, מגבילה את האימוץ שלו על ידי הגופים המוסדיים", צוטט פניגירצוגלו בדיווח.

צלילה מתמדת

ולמרות החודש הגרוע והירידות הגדולות, המשקיעים הכבדים בביטקוין לא ממש מתרגשים. אלה שצועדים למרחקים ארוכים – בדיוק כמו בשוק המניות – אומרים, כי המטבע עדיין לא אמר את מילתו האחרונה ועוד נכונה לו דרך ארוכה כלפי מעלה. בין המאמינים במטבע יש כאלה שאפילו ניצלו את השער הנמוך – הזמני לדעתם – להצטייד בעוד יחידות מטבע. רועי קצירי מאתר investing.com כותב כי במחצית השנייה של חודש מאי, בזמן שהמטבע צולל בהתמדה, נרשם גידול של יותר מ-25 אלף ביטקוין בהחזקות של 'הלווייתנים' בשוק. על פי ההגדרה, 'לווייתן' הוא אחד שמחזיק ארנק דיגיטלי יחיד עם 1,000 ביטקוין לכל הפחות.

בזמן עריכת הידיעה נסחר הביטקוין ברמה של כ-36,900 דולר לביטקוין, לאחר שסגר אתמול עלייה של 2.75%. אין ספק שהמטבע התנודתי כשיכור, עוד יספק חדשות רבות בעולם.

שוק המטבעות הדיגיטליים כולו עומד כיום על 1.64 טריליון דולר, כאשר כ-700 מיליארד דולר מתוכם הוא שווי הביטקוין, ומעל ל-300 מיליארד דולר שווי האת'ר, המטבע של פלטפורמת הבלוקצ'יין את'ריום, שניצב במקום השני מבחינת גודלו בשוק הקריפטו. האת'ר נסחר בשעה זו סביב ה-2,660 דולר ליחידת מטבע, לאחר שזינק אמש בכ-8.6%. את חודש מאי סוגר האת'ר עם ירידה של כשנים עשר אחוזים בלבד.

קוינבייס תספוג

באתר 'ביזפורטל' מציע איתי פת-יה לשים לב לריקושטים שעלולה לספוג קוינבייס – בורסת הקריפטו שהונפקה באחרונה בקול תרועה רמה. בדיווח מצוטט דן דולב מבנק מיזוהו שמזהיר מפני ירידה בתוצאות קוינבייס ברקע נפילת שער הביטקוין. דולב הצביע על כך שברצף הארוך ביותר של ירידה במטבע, שארע בין הרבעון הראשון של 2018 לרבעון הראשון של 2019, מספר המשתמשים של קוינבייס צנח מ-2.7 מיליון איש ל-0.8 מיליון בלבד.

מנגד בג'יי.פי מורגן צופים, שקוינבייס תצליח להמיר יותר ויותר משתמשים מתעניינים לפעילים, כאשר בנוסף היא תציע שירותים נוספים שבגינם תוכל לגבות עמלות.

כתיבת תגובה