ביצעתם יבוא אישי? יתכן שרכבכם ללא רישוי

חלקי חילוף על הכוונת: משרד התחבורה דורש, החל מהחודש הבא, קיום תקנות שעודכנו בתחום חלקי החילוף לרכב • וגם: ייבאו רכבים באופן פרטי וייאלצו לרדת מהכביש – אם לא יירשמו כחוק

חלקי חילוף לרכב | צילום: מתוך דוח רשות התחרות

בחודש הבא אמורים להיכנס מספר עדכונים לחוק יבוא חלקי החילוף למדינת ישראל. מדובר בחוק המסדיר את מדיניות המשרד בכל הקשור ליבוא, ליצור ולסחר של מוצרי תעבורה. כיום היבוא האישי של מוצרי תעבורה מותר רק אם הוא עונה על התנאים הבאים: היבוא מבוצע על ידי יחיד ולא על ידי מוסך או יבואן או סוחר במוצרי תעבורה; המוצרים מיועדים לשימוש אישי; היבוא אינו מיועד לצורכי אספקה, יצור או מתן שירותים בתחומי הרכב. וכן שהיבוא נעשה בכמות סבירה ולשימושו האישי של היחיד והוא לא ייעשה למטרת מכירתו לאחר.

ממסמך פנימי של משרד התחבורה שנשלח השבוע לעוסקים בענף הרכב ושנחשף ב'כלכליסט' עולה, כי למדיניות יבוא החלפים מתווסף עדכון חשוב: משרד התחבורה עומד לאפשר לייבא חלקי חילוף משומשים לרכב, כשרשימת הפריטים שיותרו ביבוא גם כמשומשים כוללת לא מעט חלקי חילוף יקרים למדי – ראשי מנוע, תיבות הילוכים, סרנים, מתנעים, לוחות מחוונים ושמשות.

לאחר שהעדכון ייכנס לתוקף, יוכל כל אדם לרכוש לעמו ברשת ראש מנוע או חלקי רכב אחרים גם יקרים באמצעות איביי, שם מוצעים למכירה מאות אלפי פריטים מכל העולם.

על פי הדיווח, נושא חלקי החילוף לרכב נמצא זה זמן רב 'על הכוונת' של גופים רגולטוריים בישראל אשר הביעו הסתייגויות מיוקר מחירי החלפים. באמצעות הורדת חלק מהרגולציה ניתן יהיה לייבא חלפים בקלות ובתשלום נמוך יותר.

לפני כחודש עודכן העמוד העוסק ביבוא אישי של כלי רכב וחלפים במשרד הכלכלה. על פי הנאמר בעמוד, אספני הרכב נשארים מאחור בכל הנוגע לייבוא האישי. רכב אספנות מוגדר בתקנות התעבורה כרכב שמלאו 30 שנים משנת ייצורו ואשר צוין כרכב אספנות ברישיון הרכב. על מנת לשחרר מהמכס מוצרי תעבורה מיועדים לרכבי אספנות, יש להציג אישור מעבדה מוסמכת לרכב, אם נדרש לעמוד בתקן, או אישור משרד התחבורה. ייתכן ותידרש גם חתימה על מסמך הצהרה המכיל מידע בנוגע לרכב האספנות. על פי הדיווח מדובר בדרישה כמעט בלתי אפשרית עבורם מכיוון שלרוב מדובר בחלקי חילוף המיוצרים במיוחד על ידי סדנאות קטנות.

ללא רישום

ואם כבר במשרד התחבורה עסקינן, 'כלכליסט' מדווח על כ-1,000 רכבי המסתובבים בכבישים וזאת מבלי שנרשמו כחוק. הסיבה: חוק רישוי הרכב שעבר ב-2016, המיועד להסדיר את היבוא האישי. החור מאפשר ליבואן טווח של שנה עד להסדרת רישום הרכב, אולם כעת מסתבר שלא בוצעה כלל אכיפה בנושא.

על פי החוק הישראלי, תקנות התעבורה קובעות כי כל רכב אשר מגיע לישראל חייב להירשם במאגר כלי הרכב של מדינת ישראל. מדובר במאגר טכני שבו רשומים כל פרטי התקינה של הרכב, כלומר האם הוא בכלל מתאים לנסיעה בכבישי ישראל. מכיוון שנושא התקינה הוא נושא מורכב, מדינת ישראל מאפשרת לכל יבואן רכב באשר הוא להשלים את תהליך רישומו של כל רכב במשך שנה מהיום שבו הרכב יוצר.

בינתיים מונפק לרכב 'רישיון זמני' כדי שהרכב יוכל בינתיים לנסוע בכבישי ישראל. עד שנת 2016 לא תועד מעולם מקרה שבו רכב קיבל רישיון זמני ולאחר מכן "שכחו" להשלים את רישומו כחוק במדינת ישראל.

על פי הדיווח, נתוני משרד התחבורה חושפים כי בשנת 2017 הונפקו 5,323 רישיונות זמניים כאלה – אך 201 רכבים שהגיעו ארצה בשנת 2017 מעולם לא השלימו את התהליך. בשנת 2018 הונפקו 3,781 רישיונות זמניים אך 215 רכבים הצליחו להמשיך לנסוע בכבישי הארץ ללא הרישוי הנדרש. בשנת 2019 מדובר ב-167 רכבים מתוך 3,889 ואילו בשנה שעברה תועדו 373 רכבים שבפועל תהליך הרישוי שלהם מעולם לא הושלם, זאת מתוך 1,670 רכבים.

משרד התחבורה כותב במסמך במפורש כי "משמעות הדבר היא כי בישראל כ-1,000 כלי רכב הנעים בדרכים ללא רישיון רכב קבוע, שלא עברו בדיקת תקינה כנדרש".

ככל הנראה בעלי רכבי היוקרה שנוסעים להנאתם ללא רישיון קבוע יתבקשו לסיים את הרישום עד סוף אפריל. לאחר מכן, בפועל נסיעתם של רכבים אלה בכבישי ישראל לא תהיה חוקית.

כתיבת תגובה