בלי הגרלות, בלי הפתעות: מכרז "תכנן ובנה" בבית שמש

היום (ב') נסגרת תיבת המכרז ברמת בית שמש ד'5 על 1,036 יח"ד, בשיטת "תכנן ובנה" – שפורסם במסגרת מכרזי "מחיר מופחת" • במכרז יכולות להתמודד, לפי בדיקת 'ביזנעס' רק כעשר חברות קבלניות • אבל עם זאת, היזמים המתינו לתנאים המשופרים של התכנית • כל הפרטים

קריית דז'יקוב ויז'ניץ בבית שמש | צילום: יחזקאל איטקין

עד כמה קשה לרוכשי דירות חדשות להגיע אל ביתם באופן מושלם? אם תפגשו את תושבי רמה ד' בבית שמש או את תושבי גני איילון (אחיסמך) תגלו כי לפחות בתחילת השנה בית אולי היה, אבל מוסדות ציבור, לא ממש. יש כאלה שכונות מאלו שהזכרנו, שעסקניהן מנהלים עד היום – חודש טבת, להזכירכם – התכתבויות סוערות אודות גנים ומוסדות ציבור בטענה שלא כל הילדים זכו בינתיים לסידור חינוכי מלא ושוויוני.

מבלי להכנס לפרטי-הפרטים, ללא ספק כניסה לדירה ללא שיש מוסדות ציבור סמוכים, כשבשכונה המתאכלסת כולה חסרות גינות, בתי כנסת נעדרים מהנוף, ואפילו גני ילדים הם מצרך נדיר, הופכת את הדירה החדשה, על נזילות הקבלן ותיקוניו הבלתי נמנעים – לחלק מסיוט יומיומי.

גם אם יש לנו טענות אל קברניטי הערים שלא לחצו דים על הקודקודים למעלה בחלק מהמקרים, הרי שהפתרון לכך הוא ללא ספק במכרז שייסגר היום – סופסוף, ברמת בית שמש ד'. מכרז, שכל תכליתו היא "תכנן ובנה".

כדי להבין, נסביר במשפט: "תכנן ובנה" הוא שם קוד לשכונה, שלא מתאכלסת לפני שכל שטחי הציבור בה מטופּטפּים טיפ-טופ.

תכנית "תכנן ובנה" משנה את השיטה הקיימת וממזגת תחת כפיפה אחת את כל עבודות התכנון, הפיתוח והבנייה של דירות המגורים כמו גם מוסדות הציבור השונים. הוי אומר, מכרז אחד מתפרסם לשכונה שלמה כאשר החברה שזוכה במכרז תהיה אחראית על כל התכנון והביצוע, מאל"ף ועד תי"ו.

כך, במסגרת מכרזים בהתאם לתוכנית "תכנן ובנה", משרד הבינוי והשיכון יכול להיות בטוח שבניית השכונה החדשה תתבצע בתיאום מלא עם הרשות המקומית (מי שאחראית בפועל על מוסדות החינוך), דבר שיאפשר אכלוס בדירות תוך ארבע שנים בלבד. תהליך האכלוס יחל רק לאחר סיום הליך מסירת התשתיות ומבני הציבור לרשות המקומית, כך שהרשות המקומית תקבל שכונה שממש 'מחכה לתושב'.

נציין כי ה'פיילוט' ל"תכנן ובנה" כבר רשם הצלחות במכרז שפרסמה רמ"י לכ-1,960 יח"ד בשכונת 'אור המזרח' בחריש בו התמודדה (לבד) וזכתה 'שפיר הנדסה'. "ללא ספק", אומרים לנו גורמים במשרד השיכון, "שיטת "תכנן ובנה" הוכיחה את עצמה בחריש כשאפשרה להגדיל את היצע הדירות לזוגות צעירים ולמשפרי דיור באופן מהיר – בלי לפגוע באיכות החיים של תושבי העיר הוותיקים, ובלי לייקר את המחירים בשוק הדיור בגלל משך הבנייה הארוך וחוסר התיאום במערכת מרובת יזמים". כמובן, שעד כה, לאורך השנים, אלה היו הגורמים שייקרו את המחירים בשוק הדיור.

גם בשדרות התקיים מכרז בשיטה זו, והיום (ב') לאחר אינספור דחיות ולאחר שמכרזים קודמים על אותו שטח בוטלו מחוסר מתעניינים, תיסגר תיבת המכרז בשיטת "תכנן ובנה" במסגרת מכרזי "דיור במחיר מופחת" ברמת בית שמש ד'5.

במכרז, המכיל 1,036 יח"ד, יוכלו להתמודד לא יותר מעשר חברות קבלניות שמסוגלות לעמוד בתנאי הסף של מכרזים אלו, ומרתק יהיה לבחון מי מהן תזכה.

היזמים חיכו

את התוצאות נדע רק לקראת סופ"ש, אבל כבר עתה ניתן להעריך, כי שינוי מתווה המכרז בבית שמש מ"מחיר למשתכן" ל"מחיר מופחת" הוביל ככל הנראה יזמים רבים יותר מבעבר להתמודד על המכרז במתווה החדש שנחשב רווחי יותר. המכרז כאמור, חוסך את הפרוצדורה של הגרלות בין הזוכים.

בכך, נסתם הגולל על "מחיר למשתכן" לציבור החרדי, אך הרווח כפול ומכופל: גם לתושב, גם לקבלן. לתושבים, הרווח ברור. ליזמים, הרווח נמצא בסעיפי המכרז שקובעים כי אם עד כה (ב"מחיר למשתכן") הקבלן היה צריך להקצות יח"ד לזוכי התכנית, לקיים כנס זוכים, והוא אף היה חסר אפשרות למכור את אותן יח"ד ללא הגרלה (עד היום ישנן יח"ד 'תקועות' של "מחיר למשתכן" ששוב ושוב יוצאות להגרלה…). כעת, במסגרת "תכנן ובנה" ששולבה ב"מחיר מופחת" – השיווק יהיה באופן ישיר במשרדי הקבלן, ולא באמצעות הגרלות וכנסים וחוזר חלילה.
כאמור, זהו מכרז מסוג חדש שפותר הרבה בעיות שקיימות בשכונות חדשות. מוסדות ציבור, בתי כנסת ופארקים לילדים הם כבר מזמן לא 'איכות חיים' שמוגדרת ע"י הקבלנים כ'פינוק' או מותרות. ומכרז כמו 'תכנן ובנה' חוסך את המצב המביש שנראה כיום בשכונות החדשות בארץ.

האם גורמי התכנון יאמצו את הגישה כמחייבת ובלתי ניתנת להפרדה גם במכרזים הממשלתיים הבאים? אין לדעת.

הנחה דרומית

בתוך, כך, ואם מישהו רצה לדעת כמה הרוויחו תושבי הפריפריה מ"מחיר מופחת", הרי ש-TheMarker חשף בסופ"ש את תוצאות המכרז הראשון בתוכנית הדיור החדשה שנערך באילת, וגילה כי במכרז הראשון של התוכנית הממשלתית הצליחה המדינה לשווק רק 65% מיחידות הדיור, מתוכן כ-70% יימכרו בשוק החופשי והיתרה – בהנחה של כ-35% ממחיר השוק.

הדיווח של יעל דראל עוסק במכרז שכלל במקור 645 יחידות דיור, פורסם ע"י רמ"י במתחם שבו פעל בעבר שדה התעופה ושווק בארבעה מתחמים שונים. לפי הערכות שונות (שהובאו גם ב'כלכליסט'), מחירי הדירות יעמדו על בין 1.1 מיליון ל-1.2 מיליון ליח"ד. זהו, על פי ההערכות, מחיר המשקף הנחה של עד כחצי מיליון שקלים לדירה.

כתיבת תגובה