בני ברק ואלעד: כמה תושבים נצפו ללא חגורת בטיחות?

תצפית מתנדבי עמותת אור ירוק בבני ברק והסביבה: כשליש מהנוסעים שנצפו בבני ברק נסעו ללא חגורת בטיחות • ומה המצב באלעד, וכמה ילדים הוסעו כשאינם חגורים? • הנתונים בפנים

אילוסטרציה. צילום: gunsan gimbanjang | שאטרסטוק
מתנדבי עמותת אור ירוק ערכו בשבועות האחרונים תצפיות בכ- 140 יישובים שונים ברחבי הארץ במטרה לדגום את מספר הנוסעים ברכב ללא חגורת בטיחות ועל ידי כך לאמוד את שיעור השימוש בחגורת בטיחות בארץ.

'ביזנעס' מתרחב בניו-מדיה: מהיום, כל העדכונים – גם בוואטסאפ!

במסגרת הסקר נצפו למעלה מ- 5,000 כלי רכב ובהם מעל 11 אלף נוסעים. מתוצאות התצפית עולה כי בממוצע 18% מהנוסעים שנבדקו לא חגרו חגורת בטיחות. את התצפיות ביצעו מתנדבי אור ירוק בקהילה, וקבוצות 'נוער אור ירוק לכבוד שניאור חשין'.

בין המקומות בהם ערכו המתנדבים תצפיות: בני ברק ואלעד, במהלכן פקדו המתנדבים מוקדים שונים ביישובים.

תוצאות התצפית בבני ברק העלו על 20 כלי רכב שהכילו יחד, כולל הנהג 47 נוסעים, כאשר מספר הנוסעים ברכב ללא חגורת בטיחות – כולל הנהג – עמד על 14. כלומר, 30% מהנוסעים אינם חגורים. יצוין עם זאת שמספר הילדים הלא חגורים בתצפית עמד על 0%.

באלעד המצב טוב יותר, וגם שם נסקרו 20 כלי רכב שהכילו יחד 38 בני אדם (כולל הנהג), ומספר הנוסעים ברכב ללא חגורת בטיחות עמד שישה, 16% שאינם חוגרים עצמם. גם באלעד לא נמצאו ילדים שאינם חגורים.

לפי נתוני עמותת אור ירוק, המבוססים על נתוני הלמ"ס, בשנת 2018 (ינואר-נובמבר) נפגעו 401 בני אדם בתאונות דרכים כאשר לא השתמשו באביזרי בטיחות ובהם ללא חגורת בטיחות, 19 בני אדם נהרגו ו- 123 נפצעו באורח קשה.

במקרה של תאונת דרכים, כאשר הנוסעים ברכב אינם חגורים בחגורת בטיחות, הם עלולים להיזרק אל מחוץ לרכב או על שאר היושבים בו ולסכן גם אותם. החגורה שומרת על חייהם של הנוסעים ברכב כאשר מתרחשת תאונה, מאחר והיא מפזרת את עוצמת המכה על פני שטח הגוף של הנוסע ושומרת עליו בתוך כסאו וברכב. על פי נתוני עמותת אור ירוק, חגורת בטיחות מפחיתה את הסיכון לפגיעה חמורה ב-40%.

"חגירת חגורת בטיחות ברכב נתפסת בעיני רבים כעניין בסיסי שבלעדיו לא נוסעים, יחד עם זאת מדי שנה אנחנו מופתעים לגלות שנוסעים רבים אינם מקפידים להשתמש באביזר בטיחות כל כך יומיומי זה. בהיעדר נראות משטרתית מספקת בכבישים אין מספיק אכיפה והסיכון לנוסעים הוא רב. הוספת ניידות משטרה והגברת הנראות שלהן בכבישים תסייע בהרתעת נהגים שלא חוגרים חגורת בטיחות, או מסיעים נוסעים כשאינם חגורים. אם תהיה הרתעה מספקת בדרכים, כל נוסע ידאג להיות חגור ונוכל לצמצם את מספר הנפגעים", נמסר מאור ירוק.

כתיבת תגובה