בסופ"ש הקרוב: חוזרים למרכזי המסחר ולשווקים

הממשלה החליטה אמש להחזיר את הפעילות לקניונים, למרכזי המסחר ולשווקים בישראל • מה עם יתרת ההעברות מהביטוח הלאומי וכיצד יקבלו העצמאים את הפעימה השנייה והשלישית? • 'ביזנעס' מגיש: סיכום כל ההצהרות הרלוונטיות לכיסכם מאמש

שוק מחנה יהודה. אילוסטרציה | צילום: eFesenko, שטארסטוק

נתחיל בכסף של אלה שהכי מרוגזים: העצמאים. בשלהי מסיבת העיתונאים והצהרת ראש הממשלה – רגע לפני שאלות העיתונאים, הורשה ערן יעקב, ראש רשות המסים, למסור הצהרה בפריים-טיים לעמישראל (שולמנים ועצמאים) הקוצף על הבירוקרטיה המיותרת והמעצבנת שאליה נזקקים בעלי עסקים ועצמאים רק כדי לקבל את מה שמגיע להם בזכות וביושר על הפסדים בתקופת הקורונה.

כתום הצהרת ראש הממשלה נתניהו, הבהיר ערן יעקב, כי הפיצוי (גם של הפעימה הראשונה) יינתן מעתה באופן נגיש, ידידותי וקל הרבה יותר מבעבר. לדבריו, הבוקר יוכלו עצמאים שחוו ירידה של 25% במכירות, להיכנס לאזור האישי באתר רשות המסים, להזין בהצהרה (בלבד, ללא הוכחות שיידרשו בהמשך) את הנתונים הכספיים של העסק, כולל הצהרה על היקף הירידה בהכנסה. מרגע קבלת התשובה באתר על זכאות, הכסף יועבר בשיטה האמריקנית – בתוך יומיים לחשבון הבנק. רק לאחר מכן, בדיוק כמו באמריקה, יישאלו השאלות.

כזכור, בפעימה השנייה צפויים עצמאים ובעלי עסקים לקבל עד סך של 10,500 שקלים (או 70% מההכנסה החייבת, אם ההכנסה היא עד מיליון שקלים). ואילו בפעימה השלישית, שגם היא יוצאת לדרך הבוקר, יקבלו מי שמחזור ההכנסה שלהם נע בין 18-300 אלף שקלים בשנה, פיצויים בסך שבין 700-3,025 שקלים. כהמשך לפעימה השלישית, בשבוע הבא יוכלו גם בעלי עסקים שמחזור ההכנסה שלהם נע בין 300 אלף שקלים ועד ל-20 מיליון שקלים, להגיש בקשות לפיצוי.

העסקים הגדולים יהיו המרוויחים הגדולים, כמו תמיד. לפי דברי ערן יעקב, ככל שהירידה בהכנסה תהיה חדה יותר, הפיצוי יהיה משמעותי יותר. תקרת הפיצוי תעמוד על 400 אלף שקלים. באשר לתמיכה בעסקים אמר יעקב, כי רשות המסים תעביר את הפיצוי לחשבונות הבנק בתוך שבוע מיום הגשת הבקשה.

לסיום נושא זה נציין, כי גם הביטוח הלאומי הודיע כי בתוך יומיים בלבד יועברו הכספים לזכאים.

אסטרטגיית היציאה

במקביל, החל מהיום מתבטלת הגבלת היציאה מהבית (עד 100 ו-500 מטרים), יותר לבקר בני משפחה מדרגה ראשונה, כולל סבא וסבתא (מתחת גיל 80), אך ללא חיבוק ובהימנעות ממגע.

שילוט בתוך קניון עופר | צילום: אסף לוי

כמו כן הבוקר מותרת התקהלות עד 20 איש בשטח פתוח, ובהמשך יותר ל-50 איש להתקהל. והבשורה הגדולה יותר היא – הקניונים והשווקים ייפתחו ביום חמישי. אשר למסעדות, יותר לקנות אוכל לטייק אווי, אך יחול איסור לאכול במקום.

מרשת קניוני עופר נמסר כי לקראת הפתיחה ביום חמישי, הקניונים והמרחבים הצבורים עברו ניקוי יסודי. כמו כן, בכל הכניסות לקניון יימדד החום לצרכנים ולא תותר הכניסה לבעלי חום מעל 38 מעלות. בנוסף, אנשי ביטחון יבדקו שהלקוחות חובשים מסיכת פה ברחבי הקניון, שומרים על ריחוק חברתי ולהמנע מהתקהלות. כמו כן ידרשו השוהים בקניון להקפיד על כללי היגיינה לרבות חיטוי ידיים ולשם כך פוזרו עמדות חיטוי רבות ברחבי הקניונים. כך גם בקניון הדר בירושלים דיווחו על שמירה של הכללים דלעיל, והרחקה של שני מטרים בין הלקוחות.

כלל המגבלות יוסרו – כך צפוי – בחודש יוני, אך הכל תלוי במדד החולים ובאי זינוק במספרם בעולם או בישראל.

גם מערכת החינוך תחזור לפעילות מלאה עד סוף החודש. ולפי הודעת ראש הממשלה, עד אמצע יוני צפויים להיפתח מרכזי הספורט והמלונות.

לדברי נתניהו, "גיבשנו תכנית מקיפה שתאפשר חזרה לשגרה בצל קורונה. החזרת המרחב הפרטי הציבורי והמשק לסוג של שגרה תמשיך להיות תלויה בכם – במשמעת העצמית, בערבות ההדדית ובאחריות שלכם". עוד אמר, כי מכיוון שבל"ג בעומר יש הרבה חתונות, נאפשר חתונות של עד 50 איש, רק הקידושין בלי חגיגות. ב-31 במאי נאשר 100 איש (לחתונות) וב-14 ביוני נבטל את ההגבלות כליל, כמובן בהנחה שלא תידלק נורה אדומה".

קניון הדר, ירושלים | צילום: שי וליץ

אוהב את מחנה יהודה

מול הביקורת על סגירת השווקים הפתוחים, נתניהו הצהיר על אהבתו העזה לשוק מחנה יהודה: "אני מאוד אוהב לבקר במחנה יהודה מאז ילדותי ולקנות שם אוכל. אפשר לקנות אוכל אבל לא לאכול במקום, זה עוד יגיע", הבטיח ראש הממשלה.

עמדת חיטוי ידיים באחד מקניוני עופר | צילום: אסף לוי

עם זאת, ועל אף ההבטחות להקל על הסגר עד יוני, אמר נתניהו כי "ייתכן שהנגיף יתפרץ מחדש. אנחנו חייבים להיות מוכנים לזה. אנחנו נערכים לאפשרות שיגיע גל חדש לפני שיימצא חיסון".

"אנחנו כמובן דואבים עם משפחות קרבנות המגפה", אמר רה"מ, "כל מי שנפטר זה אובדן גדול מאוד. אלה דברים שקורעים את הלב, ולכן המאמץ העיקרי שלנו היה להציל חיים. יש כאלה שמבטלים ואומרים: 'אין בעיה בכלל, זו הגזמה'. אך בישראל נפטרו 235 איש וכל אחד הוא עולם ומלואו, אבל תראו מה קורה במדינות מפותחות אחרות. באיטליה נפטרו 29 אלף בני אדם, בבריטניה 28 אלף, בספרד ובצרפת 25 אלף, ובארצות הברית 69 אלף. בניו יורק שהיא בערך בגודל של ישראל מעריכים 18 אלף. בשוודיה 2769 מתו, בבלגיה שהאוכלוסייה היא בגודל שלנו – 7,924.

"זה לא צריך לרפות את ידנו – כי עד עכשיו עמדנו בזה בצורה יוצאת מן הכלל. יתכן שהנגיף יתפרץ מחדש בגל שני, ואולי אפילו בצורה חמורה יותר. אנו חייבים להיות מוכנים לכך, באמצעות שורת צעדים. אנחנו נערכים לאפשרות שלפני שיימצא חיסון יהיה גל שני. זה אומר הצטיידות בעוד מכונות הנשמה, טכנולוגיות שלא הפעלנו עד היום, שיטות חדשות שכרגע עובדים עליהן. דיברתי עם ראשי הטכנולוגיות שלנו, למשל חיישנים אזהרה כמו של מכונית. ההצלחה שלנו עד כה היא אדירה".

כתיבת תגובה