בקרוב: חובת לוחיות זיהוי לאופניים וקורקינטים חשמליים

צעד חשוב במלחמה בתאונות הקורקינטים והאופניים החשמליים: משרד התחבורה יחייב בלוחיות זיהוי את כלי הרכב החשמליים שבענף התחבורה הקלה | הדבר יתווסף להסמכת האכיפה, קביעת קנסות והשקעה בתשתיות רכיבה | את ההצעה המקורית העלה לראשונה ח"כ אשר והשרה מיכאלי ביקשה לקדם את התקנות במשרדה במקום לאשר את החוק שהגיש חבר הכנסת מיהדות התורה

תאונת קורקינט | צילום: תיעוד מבצעי, מד"א

משרד התחבורה הציג היום (ד) תכנית להסדרת ענף התחבורה הקלה בישראל, שתתמקד בארבעה היבטים: השקעה בתשתיות רכיבה ברחבי הארץ, קביעת קנסות לעבירות תנועה של תחבורה קלה, הרחבת סמכויות פקחים עירוניים שיאכפו עבירות כמו רכיבה ללא קסדה, רכיבה מתחת לגיל 16 או ללא אישור הכשרה, איסור הרכבה ועוד ורישום וזיהוי רוכבי האופניים והקורקינט החשמליים.

קביעת הקנסות והסמכת הפקחים העירוניים הוגדרו בצווים שאושרו ביוני האחרון. זאת, לצד השקעה בתשתיות רכיבה בכל רחבי הארץ. כעת מצטרף לתכנית ההוליסטית ולמערך האכיפה גם יצירת זיהוי בין הרוכב לכלי התחבורה שברשותו, באמצעות חובת הרישום והתקנת לוחית זיהוי על הכלים החשמליים. התקנות החדשות יופצו בקרוב להערות הציבור ויועלו לאחר עיבוד ההערות והתיקונים, לאישור ועדת הכלכלה בכנסת.

הליך הרישום יתבצע באופן מקוון פשוט, זמין ומהיר, והוא ישפר משמעותית את האכיפה והבטיחות של כלל משתמשי הדרך. בהמשך לרישום, תונפק לכל רוכב לוחית רישוי ייעודית המשויכת אליו, ותוכל לעבור איתו בין כלי התחבורה השונים שברשותו. כמו כן, ניתן יהיה לבטל בקלות את הלוחית, במקרה של הפסקת השימוש בכלי.

מלשכת ח"כ יעקב אשר הזכירו כי חבר הכנסת מיהדות התורה הוא שיזם את המהלך בעקבות ריבוי התאונות. "שרת התחבורה מירב מיכאלי מתכוונת להשיק היום עוד קמפיין בדרך לבחירות – 'התקנת לוחית זיהוי בכלים ממונעים'. מדובר בהצע"ח שהעביר ח"כ אשר לפני עשרה חודשים בכנסת בקריאה טרומית כשהשרה מתחייבת לקדם זאת בזריזות, אלא שמאז גררו רגליים ולא עשו דבר כדי לקדם זאת. על כך נאמר מוטב מאוחר מלעולם לא, וטוב שיש בחירות כדי להיזכר סוף סוף שצריך להילחם בתאונות הקורקינטים".

התכנית החדשה נועדה להבטיח את בטיחות הרוכבים, וכלל משתמשי הדרך, ולעשות סדר בכל הנוגע לשימוש בתחבורה החשמלית הקלה בישראל, תוך שמירה על איזון ראוי והמשך תפקודו של הענף, באופן בטוח. במסגרת התכנית ביצע המשרד עבודת מטה מקיפה, תוך בחינת המגמות הקיימות בעולם והתייעצות עם גורמים רלוונטיים בתחום ובכלל זה, המשרד לביטחון פנים ומשטרת ישראל, השלטון המקומי, ארגוני הרוכבים וחברות השכרת האופניים.

 

במקביל, המשרד ימשיך בהשקעה בתשתיות רכיבה, ובכלל זה שני מיליארד שקלים לסלילת 600 קילומטרים של שבילי אופניים. זאת, תוך דגש על שבילי אופניים ברשויות המקומיות, המובילים למקומות התעסוקה, פנאי, תעשיה ומסחר, ולקידום אורח חיים בריא ואיכותי יותר. בנוסף, מושקעים כ-700 מיליון ש"ח בהקמת פרויקט "אופנידן" הכולל 100 קילומטרים של שבילי אופניים במטרופולין גוש דן.

לצד העלייה בשימוש בתחבורה הקלה, נרשמה בשנים האחרונות גם עלייה משמעותית בכמות התאונות של רוכבים. כך למשל, נרשמה עלייה של 225% במספר הרוכבים שנפגעו פגיעות חמורות בין שנת 2017 לשנת 2021, אז נפגעו 572 רוכבי אופניים עם פגיעות חמורות ו-18 רוכבי אופניים וקורקינטים חשמליים נהרגו בתאונות דרכים.

התקנות החדשות, שיפורסמו בקרוב להערות הציבור, נועדו לאזן בין הרגולציה בתחום ועידוד השימוש בתחבורה קלה, ובין בטיחות כלל משתמשי הדרך. התכנית כוללת את ההסדרה המינימלית ההכרחית בשלב הזה, במטרה לאפשר רכיבה בטוחה מצד אחד וללמוד את השוק "תוך כדי תנועה", מנגד. ככל והרגולציה המאוזנת לא תספיק למיגור תופעת הרכיבה המסוכנת, משרד התחבורה יבחן החלה של רגולציה קשיחה יותר.

כתיבת תגובה