הותמ"ל אישרה שכונות חדשות בבית שמש ובלוד

הוועדה הארצית לתכנון ולבנייה של מתחמים מועדפים לדיור, אישרה להפקדה תכנית להתחדשות עירונית בבית שמש ותכנית למגורים בלוד • התכנית בבית שמש כוללת 1,000 יחידות דיור כשמתוכן 100 יוקצו עבור דיור ציבורי; 5,200 מ"ר עבור שטחי ציבור ו-1,000 עבור שטחי מסחר • התכנית בלוד כוללת 6,000 יחידות דיור, 2.7 מיליון מ"ר עבור אזור תעסוקה עירוני, והרחבת תשתיות תחבורה עירוניות וארציות

הדמית התכנית בבית שמש | הדמיה: בר לוי דיין אדריכלים ומתכנני ערים

הוועדה הארצית לקידום מתחמים מועדפים לדיור (הותמ"ל) החליטה השבוע (יום ד', 12.6.19) לאשר להפקדה תכנית התחדשות עירונית במתחם רמת לח"י בבית שמש, וכן תכנית למגורים בצפון העיר לוד.

התכנית בבית שמש מתפרשת על שטח של 40 דונם וממוקמת בצפון-מערב בית שמש, בחלקה הוותיק של העיר. התכנית כוללת 1,000 יחידות דיור שיוקמו ב-10 מבנים חדשים, בגובה של 10 עד 25 קומות. מבני המגורים החדשים יוקמו במקום 8 מבני רכבת טוריים במצב פיזי ובמצב תחזוקתי ירוד, אשר בהם 176 יחידות דיור. מתוכן 100 יחידות דיור ציבורי בניהול חברת 'עמידר'.

תמהיל הדירות מגוון, וכולל גם דירות קטנות בגודל של עד 80 מ"ר, על מנת לתת מענה לאוכלוסיות שונות. דירות הדיור הציבורי יוחלפו בדירות חדשות, לרווחת הדיירים הקיימים. מלבד יחידות הדיור, התכנית כוללת 5,200 מ"ר שיוקצו עבור שטחי ציבור לצורך הקמת בית ספר יסודי, גני ילדים, מעונות ולצרכים קהילתיים ותרבותיים. שימושים אלה משולבים במגרשים ייעודיים, וחלקם משולבים במבני המגורים. עוד כולל הפרויקט, כ-1,000 מ"ר שיוקצו עבור שטחי מסחר בחזית מסחרית לאורך רחוב השבעה.

במהלך עבודת התכנון, נערכו מספר כנסים לשיתוף הציבור ונערך סקר חברתי ללימוד מאפייני האוכלוסייה במתחם. תכנון המתחם נערך תוך התייחסות להשתלבות המתחם במרקם הבינוי בשכונה, בראייה הצופה פני עתיד, בשילוב תכניות התחדשות נוספות המקודמות במרחב. זאת בין היתר על ידי על שיפור  הקישוריות והנגישות להולכי רגל, ושיפור רשת הרחובות במתחם.

התכנית קודמה ע"י יזם פרטי, "החברה להתחדשות עירונית" ובשיתוף עם עיריית בית שמש.

לוד: מאזור תעשייה – לשכונת מגורים ומסחר

התכנית בלוד, מביאה לתכנון מחדש של אזור התעשייה הקיים, והפיכתו לרובע עירוני, הכולל מגוון שימושי מגורים, תעסוקה, מסחר, מלונאות ושימושי ציבור שונים.

התכנית שקודמה ע"י עיריית לוד והחברה הכלכלית לוד, ומשרד הבינוי והשיכון, נערכה על ידי משרד 'מנעד' אדריכלים, וכוללת הקמת 6,000 יח"ד במגוון סוגי בינוי ובגבהים שונים, הנעים בין 7-15 קומות וכן בנייה נמוכה יותר המיועדת להרחבת שכונות סח ו-סא בלוד. מבחינה עירונית, התכנית מציעה שימושי מגורים הממוקמים בלב הרובע, ויוצרים מרחב מגוון הכולל מבני ציבור, שטחים ציבוריים פתוחים ורחובות מלווי מסחר ושימושים מעורבים.

 

בנוסף ליחידות הדיור, התכנית משנה את ייעודי התעשייה בצפון העיר ומוסיפה שטחי תעסוקה בהיקף נרחב של כ-2.7 מיליון מ"ר, מתוכם כ-270,000 מ"ר שטחי מסחר וכ-19,000 מ"ר שטחים לאכסון מלונאי. היקף השטחים מתבסס על תכנית אב שקודמה על ידי העיריה, תוך בחינת צורכי העיר, לאור היקפי הפיתוח הצפויים, וכן תוך התייחסות ליתרונות המובהקים במיקומה של העיר על נתיבי תחבורה ארציים – כביש 1, כביש 6 ומסילות הרכבת הקיימות בעיר.

על מנת למנף את הרובע העירוני, כוללת התכנית מגוון תשתיות תחבורה, כגון: הקמת רשת עם עדיפות לנתיבי תחבורה ציבורית; תכנית 'מהיר לעיר' העוברת בגבול המזרחי של המתחם; תכנון משלים לתוואי הקו החום של הרכבת הקלה הצפויה לפיתוח במרחב לוד רמלה וראשון לציון; הארכת הכביש 200 האזורי עד למחלף נתב"ג בכביש 1; הקמת מחלף חדש לעיר על כביש 40; הקמת 2 תחנות רכבת – האחת 'צפון לוד', והשנייה – הרחבת תחנת 'גני אביב' ממערב; וכן הקמת הפרדות מפלסיות מתחת למסילת הרכבת ותכנון של גשרים רבים להולכי רגל לחצייה מרבית של המסילות.

יו"ר הותמ"ל וסגן הממונה על התקציבים במשרד האוצר, אריאל יוצר, ציין כי "התכנית בבית שמש קודמה במסגרת מיקוד המאמצים הממשלתיים להתחדשות עירונית ברחבי הארץ. המתחם ברמת לח"י מביא בשורה לדיירים המתגוררים בשכונה, וליתר הציבור המבקש להתגורר בדיור איכותי בעיר, תוך שיקום ושדרוג המרחב בעיר הוותיקה. התכנית בלוד משלימה את מארג התכניות שקודמו בוועדה, ויהפכו את העיר לוד למוקד מגורים ותעסוקה בלב המטרופולין. התכנית מביאה לביטוי ומעצימה את כלל היתרונות של העיר, בהיבט המיקום הקיימים לעיר – על צומת דרכים ארצית, באמצע רשת המסילות ובקרבה לנתב"ג – ובכך תוכל למצות את הביקוש הגובר למגורים והן לשטחי תעסוקה".

תגובה אחת ל: "הותמ"ל אישרה שכונות חדשות בבית שמש ובלוד"

  1. נחמד לראות את לוד מתקדמת ומשתפרת עם השנים. לא ירחק היום וזו תהיה עיר מן המניין ולא רק מושא לבדיחות. אומנם גם שם יוקמו מפלצות בטון, אך אין ברירה, עתודות הבניה במרכז אוזלות ממש ולא ניתן לבצע ניסור בטון של מבנים ישנים או קומות, או לבצע על כולם פינוי בינוי ולהקים מחדש.

כתיבת תגובה