הזכאים יוכלו לדחות ארבעה תשלומי משכנתה

סיוע מיוחד בשל משבר הקורונה: החשב הכללי הנחה את הבנקים לאפשר דחייה של 4 חודשים בתשלומי המשכנתה לזכאים • התאחדות יועצי המשכנתאות מזהירה את הציבור: הגדלת ההלוואות וחופש ממשכנתה אינן מתנות – אלה אמצעי חירום בלבד • ימית אפריאט: "האפשרות להגדיל הלוואות ולדחות תשלומים עלולים להיות חרב פיפיות – כי את הכסף תצטרכו להחזיר"

רוני חזקיהו | צילום: יוסי זמיר, פלאש 90

אתמול (א) הורה החשב הכללי במשרד האוצר יחד עם משרד השיכון והבינוי על הקלות בתשלומי הלוואות משכנתה לזכאים עד ארבעה חודשים, זאת במטרה לסייע לאזרחים שנפגעו כתוצאה ממשבר נגיף הקורונה. זאת, לעומת דחייה של שלשה חודשים לכלל האוכלוסיות שמציעים רוב הבנקים למשכנתאות.

כחלק מההקלות שניתנו, כל לווה רשאי לבקש ולקבל את הדחיה בתשלומי המשכנתה, ולצורך הגשת הבקשה להקפאת התשלומים אין צורך להגיע פיזית לסניפי הבנק. תשובות יתקבלו ככל הניתן תוך שבוע, דחיית התשלומים אינה כרוכה בעמלה, ובנוסף, יוקפאו הליכי גביה חדשים מכל סוג כנגד לווים בפיגור.

"בשל השלכות משבר הקורונה הנחנו את הבנקים לאפשר דחייה בתשלומי המשכנתה לזכאים במטרה לסייע לאותם זכאים לצלוח את התקופה הקרובה ולשמור על רצף תשלומים סדור", אמר החשב הכללי, רוני חזקיהו.

מנגד, התאחדות יועצי המשכנתאות מפרסמת היום בעמוד הפייסבוק שלה סדרת המלצות לציבור, ובהם מזהירים יועצי המשכנתאות מהגדלת הסיכון על משקי הבית בישראל. בין הדברים נכתב כי: "המצב החדש במשק מחייב את כולנו להיערכות אחרת, ואכן הבנקים ובנק ישראל מציעים כולם שורה של הסדרים ופתרונות שנועדו לסייע לציבור. עם זאת, הפתרונות לא מתאימים לכולם, וחלקם עלולים להכניס לצרות את מי שטרם הסתבך.

 כדי לעשות סדר, ריכזנו מספר המלצות:

  • שלושת חודשי החופש ממשכנתה – אמצעי חירום בלבד: הבנקים החלו להציע שלושה חודשי חופש ממשכנתה. עם זאת, חשוב להבין במה מדובר. הפסקת התשלומים מתבצעת במתכונת "גרייס". כלומר, הכסף שלא תשלמו ייפרס לאורך חיי ההלוואה ויעלה את ההחזר החודשי. הפתרון הזה יעיל במיוחד לעצמאים, שההכנסות שלהם נעצרו באחת, אבל לא לשכירים, שממשיכים לקבל משכורת, ואת החוב יצטרכו לשלם בעתיד.
  • לקחתם משכנתה בחלקים? הריביות עולות! מי שבונה בית, ומי שמוציא תשלומים לקבלנים וכבר סגר משכנתה, צריך לדעת שהריביות צפויות לעלות. צריך להבין, במשכנתה שנלקחת בחלקים, הריביות נקבעות ברגע משיכת הכספים, ולכן, אתם עלולים להיות חשופים לקפיצה של המחיר. מדובר כרגע בעלייה של בין 0.4%-0.5% שעלול להתבטא בעשרות אלפי ₪ לאורך חיי ההלוואה. לכן, עדיף כבר עכשיו להקדים את לקיחת המשכנתה, ולשלם. כמוכן, מחירי דירה רבים צמודים למדד תשומות הבנייה. בשל המשבר העולמי, וקשיים באספקת חומרי בניין, גם המדד הזה צפוי לעלות, לכן כדאי לסיים את התהליך, ולקבע את המחירים על ידי לקיחת המשכנתה ותשלום.
  • הגדלת משכנתה-  הבית בסכנה: בנק ישראל הגדיל היום את האפשרות לקבל הלוואה לכל מטרה על חשבון המשכנתה. כלומר, אם עד היום יכולתם לקבל הלוואה עד 50% מערך הבית, מהיום תוכלו לקבל הלוואה גדולה יותר, עד 70% מערכו, לכיסוי חובות קיימים. זו אמנם אפשרות שמאפשרת לכם לנשום, אבל חשוב לזכור – הלוואה צריך להחזיר. ואם לא תצליחו לעמוד בהחזרים, דבר שעלול לקרות במציאות כלכלית כאוטית, אתם מסכנים את הבית שלכם.

ימית אפריאט, מראשי התאחדות יועצי המשכנתאות: "האפשרות להגדיל הלוואות ולדחות תשלומים עלולים להיות חרב פיפיות. מדובר בהנשמה מלאכותית לחשבון הבנק, אבל את הכסף יצטרכו להחזיר. לכן, אנחנו קוראים לפעול באחריות, ולהשתמש באמצעים הללו רק במקרי חירום תזרימיים".

כתיבת תגובה