הכירו: Fan Token – המטבע הדיגיטלי החדש שחורך את הרשת

חודשים ספורים לצניחת שווי הביטקוין וההתעניינות ההולכת ופוחתת בעולם הקריפטו – הוא שב לכותרות. הפעם, בדמות מטבע דיגיטלי שתנפיק אלופת צרפת בכדורגל לאוהדיה

מטבעות דיגיטליים | צילום: shutterstock

שחקן חדש בשוק הקריפטו: מועדון הכדורגל הבכיר בליגת הכדורגל הצרפתית, פריז סן-ז'רמן, שקבוצתו זכתה השנה באליפות המדינה מזה שנה שביעית ברציפות, הודיע כי בכוונתו להנפיק מטבע דיגיטלי חדש – "אסימון אוהדים" – שבאמצעותו מתכנן המועדון לתמרץ את אוהדיו בעולם לקחת חלק בפעילויותיו.

מטבע ה-Fan Token הוא פרי שיתוף פעולה רב-שנתי עם הסטארט-אפ Socios, הפועל מאיי מלטה, ועל פי אתר החדשות הצרפתי Presse-Citron בוחנים בפריז סן-ז'רמן את הנפקת המטבעות כבר באביב 2019.

עם זאת, בשונה מהביטקוין, המשמש אמצעי להעברת תשלום, המטבע המתוכנן של פריז סן-ז'ורמן מיועד למטרה שונה לחלוטין – לאפשר לאוהדים המחזיקים בו להשתתף בהצבעות ובקבלת החלטות של המועדון בנושאים שאינם כבדי-משקל, כמו בחירת מדי הקבוצה או בחירת קבוצות יריבות במשחקי ידידות. בנוסף, יוכלו בעלי האסימון לקבל מהמועדון הצעות בלעדיות, כמו פגישה אישית עם שחקני הקבוצה או כניסה למשחקים מסוימים.

במידה והמהלך אכן ייצא לפועל, תהא זו קבוצת הכדורגל הראשונה המחזיקה במטבע דיגיטלי. ומדוע נרתמה טכנולוגיית הבלוקצ'יין למהלך שתכליתו אינו העברת כספים. לדברי מנהלי הקבוצה, הסיבה לכך נעוצה בשקיפות המערכת, שתמנע אי-אמון בין האוהדים לגבי ההחלטות שיתקבלו במהלך אותן הצבעות.

"פריז סן ז'רמן נחושה למנף את ההזדמנויות שמספקים המטבעות הדיגיטליים. לטכנולוגיה המהפכנית הזאת תהיה השפעה חשובה על האסטרטגיה העסקית הכוללת של המועדון ועל האופן שבו אנו מתקשרים עם בסיס האוהדים שלנו", אמר המנהל האחראי על שיתוף הפעולה מטעם פריז סן ז'רמן, מארק ארמסטרונג.

גם ברחוב החרדי

אין זה המקרה הראשון שבו נרתם סטארט-אפ לעולם הקריפטו ומייצר מטבע דיגיטלי בשל השקיפות שבטכנולוגיית הבלוקצ'יין.

כך למשל, הודיע בשנה האחרונה יזם חב"די בשם לוי סממה על הנפקת מטבע ה'זוז', שיתממשק למיזם ה-Coalichain – פלטפורמה מבוזרת המאפשרת דמוקרטיה ישירה ושקופה בין נבחרי הציבור ובוחריהם ופתוחה במטרה להשפיע על אופי ההנהגה הציבורית.

ה'זוז' החב"די

בשיחה עם 'ביזנעס' מסביר בכיר ב-Coalichain כי המערכת, המבוססת על טכנולוגיית בלוקצ'יין, מתוכנתת כך ששום גורם חיצוני אינו יכול להשפיע עליה לטובתו האישית. על בסיס כך, Coalichain מאפשרת תקשורת ישירה ואמינה (כולל הצבעות, מימון, סקרים ועוד) בין העם לנבחרי הציבור וכן מאפשרת למצביעים "לעקוב" אחרי הבטחות נבחרי הציבור ולאכוף אותם. הפעולות והתקשורת באפליקציה כוללות בתוכם "חוזה חכם" היושב גם הוא על הבלוקצ'יין, המתנה אוטומטית את אישורם או ביטולם על פי תנאים שהוגדרו מראש.

בליבת המערכת נמצא מטבע ה-ZUZ והוא מאפשר גיוס והעברת כספים מיד ליד באופן ישיר ללא אמצעי תיווך, כמעט ללא עמלות ובשליטה מלאה של בעל המטבעות. אך בד בבד עם מה שטוענים בחברה כי מדובר בסטארט-אפ מבטיח שישפיע אוטומטית על חוזקת המטבע, יש לציין כי במידה והוא לא יצליח – גם שווי המטבע יצנח. עם זאת, טוענים ב-Coalichain כי מפלגות רבות וגופים בינלאומיים מזהים את הפוטנציאל של Coalichain ומנהלים עמהם מגעים לשיתוף פעולה.

עוד טוענים ב-Coalichain, כי דמי המעשרות של רווחי החברה יחולקו לבתי ושלוחי חב"ד, מה שגם עשוי להשפיע רבות על שווי המטבע, שכן בהנחה והמהלך אכן יצלח, ייווצר מצב שבו מאות ואף אלפי אנשים במדינות רבות ושונות ישתמשו ויסחרו במטבע. "החברה רואה ערך עליון בפעילות בתי חב"ד ומקדישה סכום רב של מטבעות כעזרה והשתתפות בפעילות השלוחים ברחבי העולם", אמר בעבר סממה לכלי תקשורת חב"די.

כתיבת תגובה