המהפך: כך הפכה קרית גת לבירת הדרום בהתחדשות העירונית

היזמים זיהו את הפוטנציאל הטמון בעיר הדרומית בתחום ההתחדשות העירונית ומיהרו להסתער עליה בכל הכח . הביקור של שר השיכון השבוע בקרית גת הביאה אותנו לבדוק מה באמת קורה בעיר הזו מאחורי הכותרות.

קרית גת מבט מלמעלה. צילום: שאטרסטוק

ביקורו של שר השיכון, יואב גלנט השבוע בקרית גת והצהרתו כי בעיר יבנו כעשרת אלפים יח"ד במסגרת התחדשות עירונית, הצליחה לעלות לראשונה לכותרות העיתונות הכלכלית את המתרחש מאחורי הקלעים בעיר הדרומית קרית גת בכל מה שקשור להתחדשות עירונית.

מעט רקע: מאז ששר האוצר, משה כחלון הכריז לפני כשנתיים וחצי כי כל המכרזים של המנהל (רמ"י) יצאו במסגרת מחיר למשתכן, החלו יזמים רבים לחפש אפיקים אחרים. לא לכולם מתאים לעבוד עם רווח שוק גבולי כמו במחיר למשתכן.

הענף שהחל לפרוח במקביל הוא התחדשות עירונית: תמ"א 38, תמ"א 38/2, פינוי-בינוי, בינוי-פינוי ועוד. המכנה המשותף בין כל המיזמים שאין פה מכרזים של המנהל אלא הרבה מאד עבודה סיזיפית מול דיירים בשכונות וותיקות שחולמים לקבל דירה גדולה וחדשה, בתמורה להוספת זכויות בנייה בבניין בו התגוררו.

היזמים זיהו את הפוטנציאל

בתחום של ההתחדשות עירונית, קרית גת מובילה חזק מאד בטבלה. נכון, היא ממוקמת בדרום ולא במרכז כמו רמת גן ("מלכת ההתחדשות העירונית"), גבעתיים ועוד – אבל היתרון של קרית גת הוא שהפוטנציאל שם טרם הגיע לידי מיצוי, זאת בניגוד לערים במרכז הארץ שהפרויקטים שם כבר די מיצוי את עצמם, פחות או יותר.

משקיעי הנדל"ן אוהבים לזהות ערים בעלות פוטנציאל, כאלה שמצד אחד משלמים פחות על הנכס, ומצד שני בעוד כמה שנים מחירי הדירות יעלו שם הרבה יותר והרווח יהיה בהתאם.

קרית גת עונה על הדרישות הללו: זו עיר שממוקמת בדרום הארץ, אבל התחבורה משם למרכז הארץ השתפרה פלאים בשנים האחרונות והנסיעה ברכבת עד לתל אביב לוקחת 32 דקות בלבד, וברכב זה 50 דקות.

זו העיר התאומה של חריש בצפון, אבל עם תשתיות של עיר וותיקה ומבוססת.

אט אט האסימון נופל לאנשים ורבים מהדרום הרחוק יותר עוברים לגור בקרית גת, ככה הם נשארים בדרום אבל מצד שני הם במרחק לא רב מהמרכז. תופעת משפרי הדיור מקרית גת שבעבר הלכו לגור בערים אחרות נמוגה, וכיום הם רוצים להישאר לגור בעיר. ההצלחה של כרמי גת, שצמחה בסדר גודל של עיר, היא רק בגלל נתונים אלו.

כאמור יזמים רבים זיהו את הפוטנציאל ורכבי הפאר שלהם החלו לחרוש את ציר תל אביב – קרית גת.

החברות הגדולות במשק כבר כאן

ההתחדשות העירונית בקרית גת ממתקדמת בשכונות המרכזיות בעיר, שכיום הן מוזנחות מאד אבל היזמים צופים פני עתיד. הם רואים איך האזור כולו יראה אחרי פינוי-בינוי, כשהכל יראה חדיש, מתקדם, עם תשתיות ענק והאזור כולו ייהפך למבוקש, כאשר גם התושבים וגם היזמים ירוויחו מזה.

עדות לכך ניתן לראות שחברות בניה מהגדולות במשק החלו לעסוק בפינוי- בינוי בקרית גת. הם הקימו צוותים מקצועיים העובדים ללא לאות מסביב לשעון. זו עבודה בסגנון שונה ממה שהורגלו עד כה לעבוד רק מול הרשויות, וכאן יש להם מאות דיירים שהם צריכים להסתדר איתם (אתגר שדורש פסיכולוג צמוד…) – אבל היזמים התרגלו מהר מאד לתנאי השוק.

שר השיכון, יואב גלנט, קלט את הפוטנציאל הענק שיש בפינוי בינוי, ובסיור שערך בקרית גת הוא נתן לזה משקל רב. אין ספק כי בעוד מספר שנים ההתחדשות העירונית היהפך לפקטור משמעותי בתחום מצוקת הדיור ומי שזיהה מראש יעשה את עסקת חייו.

תגובה אחת ל: "המהפך: כך הפכה קרית גת לבירת הדרום בהתחדשות העירונית"

  1. המספרים מראים אחרת. אין הגירה חיובית ואפילו יש קצת שלילית. בעיר קשישים מעל הממוצע הארצי.

כתיבת תגובה