המחירים והריביות ממשיכים לעלות

אנו צופים עלייה של 0.4 במדד חודש יוני שיתפרסם בשישי הקרוב בהובלת מחירי הטיסות, הדלק והשכירות | הממשלה יצאה מהמינוס – בקרוב הכיוון מתהפך | העסקים עדיין אופטימיים, משקי הבית יותר פסימיים | ארה"ב מספיק חזקה כדי לעמוד בעוד עלייה חדה בריבית | בסין – צמיחה שלילית ואינפלציה נמוכה יאפשרו (יחייבו) תמיכה ממשלתית

הבנק המרכזי, הפדרל רזרב - ארה"ב | צילום: shutterstock

מחר יתפרסמו נתוני האינפלציה בארה"ב שתמשיך לעלות (8.6% במאי), בעיקר בשל הזינוק החד במחירי הדלק ביוני. הנתון הזה לצד נתונים חזקים של שוק העבודה (בהמשך הסקירה) תומכים בעליית ריבית נוספת של 0.75 נקודת אחוז בעוד כשבועיים.

בארץ, ביום שישי, תפרסם הלמ"ס את מדדי המחירים לחודש יוני כאשר אנו צופים עלייה של 0.4 אחוז בהובלת מחירי הטיסות, הדלק והשכירות שיקוזזו חלקית עם ירידה עונתית במחירי ההלבשה והפירות. האינפלציה במבט על 12 החודשים האחרונים תגיע ל-4.4 אחוזים ובמחירי הנפט הנוכחיים וללא התערבות ממשלתית נוספת היא תגיע קרוב ל-5 אחוזים בסוף הקיץ.

 להערכתנו, אם בהמשך החודש נראה התממשות של עליית הריבית בשיעור של 0.75 נקודת אחוז בארה"ב ועליית ריבית ראשונה באירופה, סיכוי גבוה שנראה העלאה של חצי אחוז גם בהחלטת הריבית הבאה של בנק ישראל (22 באוגוסט).

 הגירעון כאחוז מהתוצר הפך סימן לעודף של כ-0.4 אחוז מהתוצר ב-12 החודשים האחרונים עד יוני, הנתון החזק ביותר מתחילת המאה בעיקר כתוצאה של עודפים משמעותיים בחודשים הראשונים של השנה. הנתון הוא בין הטובים בהשוואה בינלאומית ותומך בדירוג האשראי של ישראל ובחוזקו של השקל בטווח הארוך זאת למרות הבחירות הנוספות. בנוסף, העודף המשמעותי שנצבר תומך בגיוס מצומצם יותר של אג"ח ע"י האוצר בהשוואה לשנים הקודמות. במבט קדימה, חלק מהגורמים שתרמו לעלייה המהירה מראים סימנים של התמתנות עם גירעון ממשלתי חודשי ראשון השנה ביוני.

בחודש האחרון ראינו ירידה בסנטימנט החברות באירופה ובארה"ב. אך בישראל הסנטימנט עדיין יציב, כך על פי סקר מגמות בעסקים של הלמ"ס ליוני. לעומת זאת, במדד אמון הצרכנים ליוני חלה החמרה כאשר מרבית מרכיבי המדד רשמו הרעה.

 בעולם

דוח התעסוקה הראשוני בארה"ב ליוני המשיך להצביע על שוק עבודה הדוק כאשר נוספו 372 אלף משרות חדשות, מעל לצפי בהובלת ענפי השירותים, ושיעור האבטלה נותר נמוך על 3.6 אחוזים. יש ניצנים ראשוניים של התמתנות, כאשר שיעור ההשתתפות ירד קלות ומספר דרישות השבועיות לדמי אבטלה המשיך לעלות במתינות, אך התמונה הכללית עדיין מעודדת. למרות הצפי להאטה משמעותית בצמיחה עסקים עדיין מהססים להקטין את מצבת העובדים לאור הקושי שנתקלו בו עד לא מזמן בגיוס עובדים.

 

בשישי הקרוב יתפרסמו נתוני הצמיחה בסין לרבעון השני והצפי לצמיחה שלילית לאור הסגרים המחמירים באזורים מרכזיים במדינה באפריל ובמאי. הדבר תומך בהמשך מדיניות מרחיבה של הבנק המרכזי ושל הממשלה במיוחד לאור היחלשות נתוני התעסוקה והתמתנות עליית המחירים ליצרן. האינפלציה הכללית אמנם עלתה ל-2.5 אחוזים אך בניכוי מחירי המזון והאנרגיה היא עמדה על 1 אחוז בלבד, עדות לפעילות המקומית הממותנת למרות ההקלה המשמעותית בהגבלות ביוני.

 

הכותב הינו ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל ביטוח ופיננסים

כתיבת תגובה