המינוס בבנק לוחץ? וכשרוצים הלוואה? 'שווה לדעת'

הפיקוח על הבנקים מודע להיצף הצעות ההלוואה שמלווה את יומם של לקוחות הבנקים בישראל • מפרסם את המדריך הראשון בנושא אשראי צרכני, שמטרתו "לסייע לציבור לקבל החלטה מושכלת טרם לקיחת הלוואה"• זאת, כחלק ממהלך הסברה והנגשת מושגי יסוד בבנקאות

מדריך הפיקוח על הבנקים

הפיקוח על הבנקים מפרסם סדרת מדריכים בנושא צרכנות בנקאית בשם  "שווה לדעת" במטרה להגביר את המודעות הפיננסית של הציבור וזאת לאחר שורה ארוכה של צעדים שהצרו במידה מסוימת את הרגלי הציבור בכל הקשור לאשראי, מזומן וצ'קים.

המדריך הראשון שמתפרסם הוא בנושא אשראי צרכני, ומטרתו "לסייע לציבור לקבל החלטה מושכלת טרם לקיחת הלוואה".

המדריך כולל עשר שאלות שכל אחד אמור לשאול את עצמו בטרם לקיחת הלוואה: למה הלוואה? האם אני יכול לקחת הלוואה? האם ההלוואה היא האפשרות הטובה ביותר עבורי? לאיזה סכום אני זקוק, ולאיזו תקופה? האם אני יודע כמה תעלה לי ההלוואה? האם בחרתי בחוכמה? האם קיימות חלופות זולות יותר? מה לא כדאי עבורי מבחינה כלכלית? מה עלול להיות מסוכן עבורי? האם אני מכיר את זכויותיי? ומה לעשות אם נפגעתי או נקלעתי לקשיים כלכליים?

בהמשך מסביר המדריך בתשובות מפורטות את ההתנהלות הנכונה ועונה אחת לאחת על כל השאלות באריכות ובהסברים מובנים בשפה פשוטה. כך למשל על השאלה הראשונה 'למה הלוואה?' עונה המדריך: "קח זמן לחשוב ולהתכונן: אל תמהר לקבל החלטות. הגדר לעצמך היטב את מטרת ההלוואה. תשקול, האם אתה באמת צריך את ההלוואה ותוודא שבאמת הגדר לעצמך היטב את מטרת ההלוואה. תשקול, האם אתה באמת צריך את ההלוואה ותוודא שבאמת מדובר בהכרח". 

המדריך מציג גם תמרור עצור ומורה להיות זהיר בלקיחת הלוואות. "זכור, על הלוואה משלמים. השתדל להימנע מהלוואות לכיסוי הוצאות שוטפות, כמו קניות מצרכים במרכולים או רכישות לא מוגדרות בכרטיס אשראי. חשוב ממה נובע הצורך בהלוואה. אם ההוצאות שלך עולות על ההכנסות באופן קבוע – האם ההלוואה היא הפתרון הטוב ביותר? אולי יש אפשרות להקטין את ההוצאות, לוותר על דברים לא הכרחיים? היזהר במיוחד אם זו כבר לא ההלוואה הראשונה שלך לצריכה שוטפת".

בנק ישראל מודע לפניות ה'משמחות' מטעם הבנקים וחברות האשראי על זכאות פתאומית להלוואה גדולה והוא ממליץ: 'אל תקבל החלטה במהירות! אם אין לך צורך באשראי, תרגיש בנוח לסרב. באפשרותך גם לבקש מהנציג שהתקשר אליך לסמן שאינך מעוניין בפניות יזומות, כדי שאותו בנק (או חברת אשראי. ד"ש) לא יפנה אליך יותר בהצעות מסחריות'. ובהמשך, 'אל תהסס להשיב לנציג שאתה רוצה לחשוב ותחזור אליו מאוחר יותר, אחרי שתבדוק את הצרכים שלך או הריביות אצל המתחרים'.

לאחר שהמדריך מסביר בפרוטרוט כיצד לוקחים הלוואה, כיצד משווים עלויות ריבית והוצאות נוספות וכיצד נכון להתנהל בתהליך כולו, מעמיד את עצמו בנק ישראל באמצעות הפיקוח על הבנקים לאנשים שרואים את עצמם נפגעים מהתנהלותם של גופי האשראי. "נתקלת בפניה לא הוגנת בסניף, בטלפון או בערוץ דיגיטלי? הפניה היתה טורדנית? ניסו לשכנע אותך לקחת הלוואה למרות שלא גילית עניין? לא נתנו לך גילוי מלא? לא הסבירו לך על פערי הריבית בין פקדונות לאשראי? אם אתה חש נפגע, תעד את השיחה ואל תהסס להתלונן לנציב תלונות הציבור של הבנק ואם העניין לא ייפתר – לפיקוח על הבנקים".

ולאלו הנקלעים למצבים כלכליים קשים ממליץ הפיקוח על הבנקים, "צור קשר עם נציג הבנק ושתף אותו בקשיים. בשיחה כזו ניתן להתאים פתרון אשראי שיאפשר פריסת חוב והקלה בנטל התשלומים. אם אינך שבע רצון מאופן הטיפול בפנייתך בסניף או במרכז גבייה – באפשרותך לפנות לנציב תלונות הציבור של הבנק".

סדרת המדריכים הממוקדים בנושאי צרכנות בנקאית שיפרסם בנק ישראל נועד לדבריהם "להגברת המודעות הפיננסית בקרב אוכלוסיות שונות בחברה הישראלית" וזאת לאחר שמשקי בית רבים נתקלים לעתים קרובות בשאלות בנוגע לחשבון הבנק שלהם – שאלות חשובות לצורך ניהול חיי היום יום. 

אחד מיעדיו של הפיקוח על הבנקים הוא הגברת המודעות הפיננסית בקרב אוכלוסיות שונות, לצורך צמצום פערי מידע, שיפור רווחה כלכלית, מודעות לזכויות והגנה על הלקוח הבנקאי. בשנים האחרונות הוביל הפיקוח על הבנקים ברחבי הארץ פעילויות שונות להגברת המודעות הפיננסית של אוכלוסיות שונות בחברה הישראלית (משקי בית, בני נוער, חיילים ועוד), ולליווי האזרחים הוותיקים בהסתגלות לבנקאות הדיגיטלית.

בנוסף, הוביל הפיקוח מהלכי הסברה נרחבים בנושא "הר הכסף 2" המערכת לאיתור חשבונות ופיקדונות ללא תנועה, היתרונות בביצוע פעולות בנקאיות בדיגיטל, עידוד הציבור להשתמש בכרטיס דביט, ועוד. מעתה, ובנוסף לחומר הקיים באתר בנק ישראל, יפרסם הפיקוח סדרת מדריכים בנושא צרכנות בנקאית, על מנת לסייע לציבור בהליך קבלת החלטות מושכל במסגרת ניהול חשבון הבנק. 

המפקחת על הבנקים, ד"ר חדוה בר: "לציבור 'שווה לדעת' מושגי יסוד בבנקאות, כדי לנהל את חשבון הבנק שלו בצורה נכונה ומשתלמת. סדרת המדריכים החדשה תציג לציבור הרחב, באתר האינטרנט של בנק ישראל, כלים מעשיים ורלוונטיים להתנהלות פיננסית – בנקאית יום יומית בצורה פשוטה ומובנת, במטרה לסייע לציבור לנהל את חשבון הבנק ממקום של ידע ושליטה".

כתיבת תגובה